Biltest:VW Multivan: Det er denne familien virkelig bør drømme om
Volkswagen har gjort store endringer med nye Multivan. Det resulterer blant annet i en enorm prisendring.
Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.
BILTEST: Store familier med mange snufsete barn kan gjerne drømme om en Mercedes GLS eller Tesla Model X.
Da ser familien både rask og vellykket ut, men den egentlige drømmebilen, om plass og fleksibilitet faktisk er enda viktigere enn status og nabofaktor, er denne: VW Multivan i ny utgave.
Forkledd varebil
For første gang er Multivan basert på en personbilplattform fremfor en varebilplattform. Nå slipper familien å humpe rundt i det som i egentlig var en forkledd yrkesbil med vinduer og fancy felger.
Nå er det 360 graders kamera, opptil 20 assistentsystemer (om du er den nervøse typen) og et sinnrikt system for seter og annet tilbehør inne i bilen. Men kanskje viktigst av alt: Bilen har fortsatt elektriske skyvedører som du og barna kan more dere med.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenOg det trengs egentlig, for selv om prisen daler nærmere 400.000 kroner fra absurde 1.081.000 kroner for forrige modell, til en startpris på 699.000 kroner denne gangen, er dette slett ingen billig bil.
En greit utstyrt bil med glasstak, de elektriske dørene og den ganske enerverende fargen koster 731.000 kroner i lang utgave. Toppmodellen Style svinger forbi 800.000 kroner.
Sånn passe god
Det er forøvrig den ladbare drivlinjen som så drastisk reduserer startprisen på denne bilen. Modellen heter VW Multivan eHybrid og leveres kun med VW-gruppens 1,4 liters firer i kombinasjon med en elektrisk motor.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenRekkevidden er på sånn passe gode 48 kilometer og motoreffekten er satt til 218 hestekrefter. Den såkalte systemeffekten fordeler seg på 150 hestekrefter fra stempelmotoren og 116 fra elmotoren. Og dessverre er det kun snakk om forhjulsdrift, så her er det gode muligheter for å sette seg fast om du ikke er forsiktig.
Artikkelen fortsetter under annonsenUnder vår rekkeviddetest med 60- og 80-soner på typiske pendlerveier til og fra en gymsal eller idrettsarrangement, klarte bilen 43 kilometer før den måtte forsyne seg av bensintanken.
Mange ladbare biler har bedre rekkevidde enn dette, men ingen har bedre plass en Multivan.
43 kilometer er uansett nok til å farte rundt utslippsfritt i det daglige, gitt at barnas fritidsaktiviteter har noen synergieffekter å gå på, og at du gidder å faktisk plugge inn bilen.
I en hektisk hverdag med mange matpakker å smøre, er det nok en ting å huske på.
Kapteinstoler
Ute på veien, når bensinmotoren omsider slår inn og langturen skal nytes, skjer det i kapteinstoler med behagelige armlener og i dette tilfellet seks stoler. De fire bakerste kan justeres på skinner og det er unektelig svært praktisk (eller upraktisk) at barn kan løpe rundt i bilen om de ønsker, for her er det definitivt god plass. Bilen fås selvfølgelig også som syvseters konfigurasjon for dem som måtte ønske det.
Artikkelen fortsetter under annonsenSelv om nye VW Multivan er basert på en personbilplattform er det stadig litt varebil igjen, og den er heller ikke utpreget interessant å kjøre. Du slapper imidlertid av og gleder deg over at alle ble med på turen, at alle fikk plass og at det i det minste er komfortabelt.
Artikkelen fortsetter under annonsenSelve interiørkvaliten minner mer om en varebil enn noen personbil til 700.000 kroner, men det er en tilvenningssak. Heller ikke infotainmentsystemet er spesielt imponerende, hverken å se på eller betjene, for det går tidvis tregt å få opp menyene du ønsker.
Fremdeles drømmen
VW Multivan eHybrid er ikke en perfekt bil. Den skulle helst vært elektrisk så barna ikke behøver å forklare seg for Blekkulf og interiøret burde vært mer påkostet. Men plassen – den er mesterlig og siden alle setene og bordet i midten står på skinner, er det lett å justere etter behov. Derfor er VW Multivan fremdeles den store familiens drømmebil.
NØKKELINFO: Volkswagen Multivan eHybrid Life
Motor: 1,4 l. R4 turbo, bensin
Drivlinje: Ladbar hybrid, bakhjulsdrift
HK/kW/Nm, system: 218/160/350 HK/kW/Nm, forbrenningsmotor: 150/110/250 HK/kW, elmotor: 116/85
0-100 km/t: 11,6 sekunder
Toppfart: 192 km/t
Rekkevidde (WLTP): 46 km
Batterikapasitet: 13 kWh
Egenvekt uten fører: 2.120 kg
L/B/H: 497/194/225
Forbruk: 0,18 l/mil
CO2-utslipp: 41 g/km
Bagasjerom: 469/3.672 liter
Tilhenger: 1.600 kg
Priser: Fra 699.600 kroner
Pluss
Stor
Praktisk
Elektriske dører
Minus
Kjedelig
Treg
Dyr
Design: Til å være en kassebil ser den ikke så dum ut.
Førermiljø: Du sitter høyt og godt. Den sittestillignen har passasjerene også.
Kjøreegenskaper: Dette er ikke en spennende bil å kjøre.
Ytelser: Bilen føles best når bare elmotoren jobber.
Plass: Full score! Dette er en diger bil med mye plass.
Mye for pengene: Ja, om du må ha en enorm bil, er dette bilen for deg. Score: 6/10 Som ladbar hybrid går prisen ned, men billig er det ikke.