Lexus' nye elbil: Først i verden med digital styring

FAMILIÆR: Elbilen RZ 450e trekker mange linjer og detaljer fra sine søskenmodeller, men er helt tydelig en Lexus.
FAMILIÆR: Elbilen RZ 450e trekker mange linjer og detaljer fra sine søskenmodeller, men er helt tydelig en Lexus. Foto: Lexus
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lexus har avduket sin nye elbil, SUV-en RZ450e, og den blir først i verden med digital styring.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

LEXUS: Den helt nye elbilen Lexus RZ450e blir først i verden med såkalt «steer-by-wire». Det betyr at det nesten firkantete rattet med i praksis kun to gripsoner sender elektroniske signaler til en motor som dreier hjulene.

Dette er ikke bare et viktig skritt på veien mot selvkjørende biler, men også praktisk fordi rattet ikke kommer i veien for instrumentene.

Dette er kanskje ikke argument nok til å kjøpe bilen, men den baserer seg på Toyota og Lexus felles elbilplattform e-TNGA og skal ta dem inn i en ren elektrisk fremtid i Vest-Europa fra 2030. Lexus RZ450e lanseres som en ren firehjulstrekker og er lavere og sterkere enn sin søstermodell. Bakkeklaringen reduseres fra 21 til 16 centimeter og effekten i de to elmotorene økes fra 218 til 313 hestekrefter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
STEER-BY-WIRE: Det nye rattet i elbilen Lexus RZ 450e er også et digitalt ratt som kun kan vris 75 grader og sender signaler til en motor som vrir på hjulene. Foto: Lexus
STEER-BY-WIRE: Det nye rattet i elbilen Lexus RZ 450e er også et digitalt ratt som kun kan vris 75 grader og sender signaler til en motor som vrir på hjulene. Foto: Lexus

Beskjeden rekkevidde

Batteriet er imidlertid det samme på 71,4 kWh brutto, noe som i bZ4X gir 41 mils rekkevidde. Hva det betyr for Lexus RZ450e er ikke oppgitt, men med bedre aerodynamikk og ned mot 18 kW forbruk pr. 100 kilometer bør det ikke bli noe dårligere.

Hurtiglading på opptil 150 kW er trolig den samme, noe som betyr rundt en halvtime for å lade fra 10-80 prosent.

EFFEKTIV: Lexus RZ 450e er både lavere og mer aerodynamisk enn konsernets øvrige elbiler og skal kun bruke 18 kw pr. 100 kilometer. Foto: Lexus
EFFEKTIV: Lexus RZ 450e er både lavere og mer aerodynamisk enn konsernets øvrige elbiler og skal kun bruke 18 kw pr. 100 kilometer. Foto: Lexus

Lexus lanserer også et nytt firehjulsdriftsystem kalt Direct-4 som fungerer med de to elmotorenes respektive akslinger. Med 204 hestekrefter foran og 109 bak fordeles kreftene optimalt mellom de fire hjulene, men gir neppe en løssluppen bakhjulsfølelse om det er ønskelig.

Dimbart panaorama glasstak, nye sikkerhets- og komfortsystemer vil også dukke opp i den nye bilen som kan bestilles fra 20. april med levering fra første kvartal 2023. Prisen er ikke klar, men vil trolig ligge godt over Toyotas 427.000 kroner.