Bentley: Restaurerer glemt luksus

NESTEN IDENTISK: T1 er nesten identisk med Silver Shadow, men Bentley er først med å ta veteranbilen inn i deres Heritage Collection. Vi antar at BMW-eide Rolls-Royce nøler litt med å gi Silver Shadow samme status.
NESTEN IDENTISK: T1 er nesten identisk med Silver Shadow, men Bentley er først med å ta veteranbilen inn i deres Heritage Collection. Vi antar at BMW-eide Rolls-Royce nøler litt med å gi Silver Shadow samme status. Foto: Bentley

Bentley slår et slag for gamle T-Series, og restaurerer det første eksemplaret fra 1965.

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

VETERANBIL: 15 år har gått siden forrige gang motoren, en 6,25-liters V8 sist ble startet. Det første eksemplaret av Bentley T-Series har stått lagret tørt og trygt, men det er først nå at en komplett «wheels-up»-restaurering igangsettes.

Det er satt av 18 måneder til prosjektet, som skal stå ferdig neste år. T-Series skal inngå i veteranbilsamlingen Bentley Heritage Collection.

MER ENN KOSMETISK: Restaureringen er mer enn kosmetisk, og jobben ventes å ta 18 måneder. Foto: Bentley
MER ENN KOSMETISK: Restaureringen er mer enn kosmetisk, og jobben ventes å ta 18 måneder. Foto: Bentley

50 pund billigere

T-Series ble første gang vist på bilutstillingen i Paris i oktober 1965, og var ment som en oppfølger til S-Type. T1 var merkets første modell med et selvbærende monocoque-chassis, men egentlig var det bare en lett endret utgave av Rolls-Royce Silver Shadow. Begge ble bygd i Crewe, ettersom begge bilmerkene var eid av Rolls-Royce. Grillen på T1 var rundere enn på Rolls-Roycen, panseret var omtrent fem tommer lavere og maskoten var selvfølgelig en flyvende B, og ikke en lettkledd dame. Ny var listeprisen 5.425 pund, som var 50 pund billigere enn Silver Shadow. Toppfarten var 185 km/t, mens 0-100 km/t tok 10,9 sekunder.

I dag varierer prisene i henhold til forfatning. Med høyreratt er prisen under 100.000 kroner for en ekte T1 i England. Med venstreratt i Tyskland, kan prisene fort nærme seg 480.000 kroner.

BYGD I 60 ÅR: T1 hadde en 6,25-liters V8 som først hadde tjenestegjort i Bentley S2 fra 1959. Effekten var 225 bhp. V8-motoren var seiglivet og nyere motorvarianter ble bygd helt frem til 2019. Foto: Bentley
BYGD I 60 ÅR: T1 hadde en 6,25-liters V8 som først hadde tjenestegjort i Bentley S2 fra 1959. Effekten var 225 bhp. V8-motoren var seiglivet og nyere motorvarianter ble bygd helt frem til 2019. Foto: Bentley

1.868 bygd

I alt ble det bygd 1.868 eksemplarer av første generasjon av T-Series.

Brorparten var firedørs sedaner. En todørs coupé kom i 1966 og en kabrioletutgave fulgte året etter, men kun 41 stykker ble bygd.

Andregenerasjonsmodellen T2 ble lansert i 1977 og bygd frem til 1980.