Hjulskift: Disse tabbene må du unngå
Slik gjør du det enkelt og trygt.
Et like sikkert vårtegn som at krokusen titter fram ved sørveggen, er det at mange nå baler ute med jekk, hjulvinne og gjenstridige hjulmuttere.
Vinteren er forhåpentligvis helt over for denne gang. Det er på tide å få på sommerhjulene igjen.
Selv om dekkhotell har blitt vanligere de siste årene, er det fortsatt mange som gjør jobben selv. Det å skifte hjul selv er faktisk noe man bør kunne som bileiere.
Ikke er det spesielt vanskelig heller og det tar ikke mer enn en halv times tid.
Men: Det er noen feller man kan gå i og og enkelte ting det slurves litt med.
Her er noe av det du må huske når du skifter hjul:
Rotasjonsretning:
Dette har blitt litt mer borte på sommerdekk de siste årene, men mange har det fortsatt på sine litt eldre dekk. Så en litt nøye sjekk er helt klart på sin plass. Retningen er markert med en tydelig pil. Den skal naturlig nok peke i dekkets rotasjonsretning. Altså framover.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Nå kommer et helt nytt bilmerke til Norge
Senterringer:
En del felger har senterringer i plast eller nylon-materiale for å få den til å passe mot hjulnavet. Av og til sitter denne ringen igjen på hjulnavet når man tar av hjulet.
Om denne ikke blir fjernet og man setter på nytt hjul, så vil det oppstå en voldsom ubalanse. Sjekk nøye!
Les også: – Det var da en helsikes pris for en oljeskvett
Dårlig dekkmønster:
Skremmende mange kjører med mønsterdybde som er nær faresonen for det lovlige. Eller under. Kravet er 1,6 millimeter for sommerdekk. Der dekket er mest slitt.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHar du dekk der mønsteret nærmer seg tre millimeter, eller under? Da bør du faktisk bytte dem ut. Da går du sommeren mye tryggere i møte.
Les også: Tok en råsjans – det kostet 151.700 kroner
Riktig moment
Hjulene skal ikke skrus så veldig hardt til. 6 - 8 kilo er vanlig moment. Både for løst og for hardt kan bli problematisk.
Artikkelen fortsetter under annonsenEr de for løst skrudd til, kan hjulene i aller verste fall falle av. De siste årene har elektriske muttertrekkere gjort sitt inntog i mange garasjer. Disse må brukes med omhu. Ellers kan du ødelegge gjengene eller komme i skade for å skru muttere/bolter altfor hardt til. Bruker du muttertrekker – entre alltid muttene for hånd først. Bruk gjerne momentstav.
Husk også å etterstramme hjulmuttere/bolter etter to- tre mil.
Les også: Nå monterer tusenvis av nordmenn for dårlige dekk på bilen
Lufttrykk
Feil lufttrykk går utover veigrep, rullemotstand, forbruk og kjøreegenskaper. Selv om nyere biler har dekktrykk-sensorer, bør dette absolutt sjekkes etter sesongomlegg, og gjerne et par ganger gjennom sesongen.
Følger du disse enkle rådene og tipsene så skal det ikke være noe problematisk å skifte hjulene selv. Lykke til!
Les også: Mange vet ikke at dette kan være ulovlig
Denne saken ble først publisert på Broom.no.