Test: Dodge Ram 1500 - Dette er den tøffeste i gata

Sjefen: Bakkeklaringen, øyden, bredden og framtoningen vitner om at Ram 1500 er noe mer enn en vanlig pickup.
Sjefen: Bakkeklaringen, øyden, bredden og framtoningen vitner om at Ram 1500 er noe mer enn en vanlig pickup. Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En pickup skal være et effektivt arbeidsverktøy, men RAM er så mye mer enn det med V8, lekkert interiør og en størrelse som kan by på problemer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

BILTEST: I USA er en stor pickup en nesten like vanlig personlig eiendel som en mobiltelefon og da gjerne med en V8 bensinmotor under panseret.

Disse er det få av på norske veier, men nå ønsker Trond Sandven å gjøre noe med det. Derfor er han blitt autorisert forhandler av det Stellantis-eide bilmerket RAM, som selvfølgelig også har elbiler på lur.

Dodge RAM 1500 Limited Sport 5,7 Hemi pickup Foto: Eivind Yggeseth
Dodge RAM 1500 Limited Sport 5,7 Hemi pickup Foto: Eivind Yggeseth

Nå er det en pickup av typen RAM 1500 Sport Limited med en 5,7-liters Hemi V8 med 395 seige hestekrefter under panseret som utfordres. Det vil si sjåføren utfordres også, for å manøvrere et beist på godt over to meters bredde før du slår ut de enorme sidespeilene er en utfordring.

Med en høyde på to meter før du benytter de fem nivåene på luftfjæringen og en lengde på tett oppunder seks meter vil du dessuten sky bytrafikk, parkeringshus og gater med skinner. Dette fordi trikken gjerne tar med sidespeilene hvis du glemmer dem ute.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Begrepet dødvinkel får dessuten en ny betydning, da lave biler og små mennesker forsvinner under det enorme panseret. Bak deg har du heller ikke mulighet til å se noe smått, men 360-graders kameraer, parkeringssensorer og parkeringsassistent vil hjelpe deg noe.

Du klarer deg uansett ikke med én plass når du skal parkere, men fortauskanter og andre hindringer vil ikke by på problemer.

Det er ikke pent, men den gigantiske V8-eren er plassert bakhjulene og bidrar til god vektfordeling og ikke minst krefter i bøtter og spann. Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen
Det er ikke pent, men den gigantiske V8-eren er plassert bakhjulene og bidrar til god vektfordeling og ikke minst krefter i bøtter og spann. Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen

Enkel tilgang

Å komme seg opp og inn i bilen kunne vært en utfordring for alle andre enn høydehoppere, men et stort stigtrinn som automatisk felles ut når du åpner en av de fire dørene gjør bilen anvendelig for alle. Et mindre stigtrinn bak gjør det fysisk mulig å komme seg opp på lasteplanet også, enten du har valgt tradisjonell bakluke, eller en todelt, som kan åpnes delvis i flere retninger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Før du gjør alt dette kan du trykke to ganger på nøkkelen og den buldrende V8-eren fjernstartes for å for å skremme de som måtte befinne seg i nærheten, men også for å varme opp væsker, vinduer og eventuelt setene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Disse har for øvrig også kjøling, så temperatur behøver aldri bli noe problem. Rattet har selvfølgelig varme og et to-soners klimaanlegg gjør at begge passasjerene vil trives.

Når du åpner dørene felles det ut et stigtrinn som gjør det mulig å komme opp og inn i bilen. Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen
Når du åpner dørene felles det ut et stigtrinn som gjør det mulig å komme opp og inn i bilen. Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen

Å sammenligne kjøreegenskapene i en så stor og tung bil med det meste annet blir helt feil. Nivået på luftfjæringen og dekkene får betydning for både veigrep og stivhet, men prøver du å sette rundetider vil du havne langt bak.

Akselerasjonen med den store V8-eren under panseret gir imidlertid en god følelse, og om du har full bil eller kjører i en bratt bakke spiller liten rolle. Komfortnivået er samtidig meget høyt og etter en seks timers kjøretur er det kanskje en litt lengre setepute du vil savne.

Førermiljøet er omfattende med gode seter, et brukervennlig infotainmentsystem, praktisk instrumentpanel og head-up display, alt pakket inn i skinn, treverk og minimalt med plast. Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen
Førermiljøet er omfattende med gode seter, et brukervennlig infotainmentsystem, praktisk instrumentpanel og head-up display, alt pakket inn i skinn, treverk og minimalt med plast. Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen

Høy standard

Setene er selvfølgelig elektrisk justerbare, mens det amerikanske påfunnet om å bevege pedalene i lengderetningen bidrar sammen med et teleskopratt til en god sittestilling for både små og store.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rattet har for øvrig deilig skinn med grove kontrastsømmer og trebesetning oppe og nede.

Kanskje ikke påkrevet, men når det matcher trepanelene i dører, på dashbord og i midtkonsollen øker det premiumfølelsen ombord. Skinntrukket dashbord og skinnpaneler brodert med cowboy-inspirert mønster overskygger lett de få plastelementene nederst på dørene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Et lite stigtrinn gjør det mulig å komme seg opp på lasteplanet som har en rekke praktiske valgmuligheter og bruksområder. Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen
Et lite stigtrinn gjør det mulig å komme seg opp på lasteplanet som har en rekke praktiske valgmuligheter og bruksområder. Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen

Infotaimentsystemet består av et instrumentpanel med tøffe klokker og en skjerm med et utall visninger. Et Head-up Display kan bistå med hastighets-, navigasjons- og andre visninger, mens den store berøringsskjermen i midten også kan betjenes med et kommandohjul og stemmen. Apple Car Play forenkler betjeningen for en del vante funksjoner ytterligere, og systemet har det meste tenkelige og utenkelige innholdet du kan ønske deg.

Litt morsomt er det at vindusviskeren er integrert i blinklyshendelen, en Mercedes-detalj fra tiden da Dodge og RAM var en del av DaimlerChrysler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Praktisk er en manuell bryter for filskiftvarsleren som gjør at du ikke behøver å skru den av hver gang du starter bilen. Et enormt panorama soltak med gardin sørger for lys og luft i kupeen, slik det elektriske bakvinduet også gir.

Et heftig Harman/Kardon-stereoanlegg gjør langturene enda triveligere.

RAM 1500 er ingen kjøremaskin på svingete vei, men komfortnivået på langtur er meget høyt. Foto: Eivind Yggeseth
RAM 1500 er ingen kjøremaskin på svingete vei, men komfortnivået på langtur er meget høyt. Foto: Eivind Yggeseth

Akseptabelt forbruk

En liten langtur fra Flesland til Drøbak på 465 kilometer gikk komfortabelt og ubesværet med et forbruk på 1,1 liter pr. mil fra den 100 liter store bensintanken, selv med noen forbikjøringer og enkelte pådrag for å kjenne på og ikke minst høre lyden fra motoren og de to store eksosrørene. 22 tommers felger med brede dekk og mange pigger trakk litt ned, men samtidig fremkommeligheten opp på partier med snø og is over Hardangervidda.

Å kjøre bilen med bakhjulsdrift i 2WD fungerer vanligvis greit, inntil du gir full gass og bakhjulene får lyst til å gå fortere enn bilen. Spesielt når du har skrudd av antispinn. Auto 4WD løser dette greit, mens 4WD Lock er best på realt vinterføre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skal fremkommelighet kombineres med tunge løft og bratte bakker har du lavgirserie tilgjengelig, mens en differensiallås gjør at du kan utfordre de fysiske lovene enklere enn hos mange andre. Du kan trekke inntil 3,5 tonn på hengeren og nyttelasten på 735 kilo gjør bilen til et effektivt arbeidsverktøy og totalvekten er tilpasset vanlig førerkort.

RAM 1500 Limited Sport får både deg og alt du måtte trenge gjennom snøen og opp på toppen bedre enn de fleste. Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen
RAM 1500 Limited Sport får både deg og alt du måtte trenge gjennom snøen og opp på toppen bedre enn de fleste. Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen

Dobbel pris

Da kan bilen i denne oppgraderte utstyrsgraden bli din for 999.900 kroner uten moms. Det er rundt dobbelt så mye som du må ut ned hvis innstegsmodellen av bestselgerne Toyota Hilux, Ford Ranger eller Isuzu D-Max er aktuelt, men de stiller i en helt annen klasse. Varebilen vil også bli tilgjengelig med tre seter, og da øker fleksibiliteten ytterligere. Mot et litt smalere lasteplan kan du også velge spesielle lagringsrom i bakskjermene som kan brukes som både verktøykasse og drenerbar isboks eller fiskekasse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skulle du ha behov for bilen med fem seter blir engangsavgiften betydelig høyere, og prisen ender på 1.990.000 kroner inkludert merverdiavgift. Skulle du likevel synes at dette blir for pinglete kommer bilen også med en kompressormatet 6,2-liters Hemi V8 på 702 hestekrefter, men da øker prisen med ytterligere en million kroner. En slik personbil er allerede registrert i Norge og flere skal det bli, selv om volumet av RAM ikke blir større enn de inntil 100 bilene Sandven får i år.

Neste år ventes volumet å øke ytterligere, men fra 2024 kommer bilen også med elektrisk drift, og da kan RAM bli mer interessant for enda flere. Dagens versjon med den store V8-eren er nok mer interessant for tradisjonelle bensinhoder, spesielt de tøffe.

NØKKELINFO: Ram 1500 Sport Limited

Drivlinje: 5,7 liter V8 4x4 m/lavgir

HK/kW/Nm 395/290/556

0-100 km/t: 5,4 sekunder

Toppfart: 190 km/t

Egenvekt: 2.484 kg

L/B/H:592/209/197 cm

Forbruk: 1,38 l/mil

CO2-utslipp: 328 g/km

Nyttelast: 735 kg

Hengervekt: 3.500 kg

Pris (inkl. MVA): Varebil fra: 1.149.900. Limited Sport: 1.249.900 kr.

Personbil: 1.990.000 kr

Pluss

5,7 Hemi V8

Størrelse

Interiør

Minus

Størrelse

Forbruk

Dødvinkler

Design: Enorm og tøff pickup som viser hvem som er sjefen.

Førermiljø: Skinn, tre og flotte materialer med mye utstyr og god brukervennlighet.

Kjøreegenskaper: Tung å kjøre fort, men frakter tungt dit du vil uten problemer.

Ytelser: Ganske kjapp, men også seig og voldsom.

Plass: Det blir ikke større.

Mye for pengene: Dobbel pris, men stiller i en helt annen klasse enn folke-pickupene.

Konklusjon 8: Størst og tøffest i klassen, med premiumfølelse ombord.

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.