Retro bilfashion: Lager kjøresko av klassiker i Aurland

<p>BRUKSANVISNING: Med farger inspirert av Gulf Racing og broderte kjøreinstruksjoner skal «Heel and toe footwear» tilby kjøresko til eiere av klassiske biler.</p>
BRUKSANVISNING: Med farger inspirert av Gulf Racing og broderte kjøreinstruksjoner skal «Heel and toe footwear» tilby kjøresko til eiere av klassiske biler. Foto: Johannes Einemo

Bilentusiast Johannes Eienemo har sammen med Aurland Skofabrikk utviklet kjøreskoen «Heel and toe footwear».

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

– En liten furtestund i hotellbaren etter enda en sesong ødelagt av pandemien med noen enheter og gjennomgang av bilder fra tidligere kjøreturer, ga meg ideen til en ny skokolleksjon, sier Johannes Einemo.

Med restaureringen av Lærdalsøren Hotel har han i flere år satt Lærdal og Vestlandet på det norske bilkartet, men etter flere perioder med stengt hotell og enda en mørk vinter i den dype og trange dalen så han lyset.

– Jeg fant ikke noen skikkelige kjøresko som passer mine klassiske biler med manuelt gir og i samarbeid med Aurland Skofabrikk har jeg utviklet «Heel and toe footwear». Fargene til prototypen er inspirert av Gulfs klassiske racingfarger, men Maranello Red og British Racing Green skal også lanseres, legger han til.

KLASSIKER: Aurlandsko eller «Penny loafers» har en liten lomme til mynter på toppen, og forteller deg samtidig hvordan du skal kjøre. Foto: Johannes Einemo
KLASSIKER: Aurlandsko eller «Penny loafers» har en liten lomme til mynter på toppen, og forteller deg samtidig hvordan du skal kjøre. Foto: Johannes Einemo

Aktiv produktutvikling

«Heel and toe» beskriver måten man bruker høyreskoen på når man både bremser og gasser, samtidig som venstefoten er opptatt med clutchen, slik blant annet Ayrton Senna gjorde da han testet en Honda NSX. Derfor er kjøreinstruksjonene brodert på skoene og de skal nå testes for å finne riktige materialer i sålen, sømmer og passform i Einemos egne Ford GT40, Lamborghioni Diablo og Ferrari Testarossa.

– Det er produktutvikling det, poengterer han.

Han har også planer om å tilby custom-sko tilpasset kundenes biler, hvor farger fra lakk, interiør og andre detaljer kan tas opp i skoene. Prisen ventes å begynne på rundt 3.000 kroner, og noe mer for custom-sko. Så gjenstår det å finne en tiøring med hull til å putte i myntlommen på toppen.

Personvernpolicy