Mercedes-AMG: Nytt elektrisk monster – nå er prisene klare

Hurtiglading: AMG-modellene skal kunne hurtiglades med en effekt på 170 kW.
Hurtiglading: AMG-modellene skal kunne hurtiglades med en effekt på 170 kW. Foto: Mercedes-AMG
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes-AMG ruller ut sine elektriske sportsmodeller. Nå er de norske prisene på AMG EQE klare.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

Å anta at en ny Mercedes-AMG blir rimelig, selv om den er elektrisk og avgiftsfri, er kanskje ikke helt realistisk.

Med 476 hestekrefter skal nye Mercedes-AMG EQE 43 4Matic klare 0 til 100 på 4,2 sekunder.

Startprisen på bilen er 897.000 kroner, den kan bestilles nå og forventes på norske veier i løpet av sommeren.

Utstyrspakker

AMG er kjent for V8 og genuin lyd, men prisen uten disse egenskapene er i det minste forholdsvis attraktiv.

De rimeligste V8-modellene har ikke kjent for å være utpreget prisgunstige når utstyr lastes på og det brått blir millionbiler, men på EQE er det litt annerledes.

Den såkalte Mercedes-AMG EQE 43 4Matic Performance Edition koster fra 942.780 kroner og inkluderer blant annet kjøreassistentpakke med adaptiv cruise control, Active ambient lighting, 360-graders kamera og AMG nattpakke.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ved oppgradering til utstyrsgraden Performance Edition Plus får du i tillegg massasje i setene, Burmester lydanlegg, 4-soners klimaanlegg, head-up display, den såkalte AMG Track Pace og 21-tommers AMG-felger. Går du for en Performance Edition Plus, starter prisen på 1.033.658 kroner.

FUTURISTISK: Mercedes-AMGs interiør med det gigantiske panelet der tre skjermer skjuler seg. Foto: Mercedes
FUTURISTISK: Mercedes-AMGs interiør med det gigantiske panelet der tre skjermer skjuler seg. Foto: Mercedes

Flere utgaver

Det er forøvrig flere varianter av EQE på vei. Den kraftigste av dem heter EQE 53 4Matic+ og har hele 687 hestekrefter og 1.000 Nm. Ifølge Mercedes-AMG skal den digre bilen nå 100 kilometer i timen på bare 3,3 sekunder, gitt at batteriet er ladet opp til 70 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Begge de nye EQE-modellene har to elektriske motorer og fullt variabelt firehjulstrekksystem, som ifølge tyskerne skal gi optimal fordeling av kreftene.

KRAFTIG NOK: Mercedes-AMG 43 har opptil 626 hestekrefter i topputgave. Det blir spennende å se om en 63-modell også dukker opp etterhvert. Foto: Mercedes
KRAFTIG NOK: Mercedes-AMG 43 har opptil 626 hestekrefter i topputgave. Det blir spennende å se om en 63-modell også dukker opp etterhvert. Foto: Mercedes

Bilene har forøvrig et batteri med nettokapasitet på 90,6 kWh og i kjøremodusene Sport og Sport+ bør sjåføren være mest opptatt av ytelse. I komfortmodus handler mer om rekkevidde.

Begge de nye AMG-modellen kan hurtiglades med en effekt på 170 kW, som ikke er spesielt imponerende siden konkurrenten BMW i4 M50 kan lades med opptil 200 kW. Mer interessant er det kanskje at hjemmelading kan foregå med 22 kW på grunn av den den kraftige ombordladeren.