Arvet bilsamling til en milliard

SISTE TUR: 2018 skulle bli Oscar Davis siste besøk på Pebble Beach, med sin nyrestaurerte 1962 Ferrari 250 GT SWB Spyder California. Nå skal den selges, sansynligvis i området 20 millioner dollar.
SISTE TUR: 2018 skulle bli Oscar Davis siste besøk på Pebble Beach, med sin nyrestaurerte 1962 Ferrari 250 GT SWB Spyder California. Nå skal den selges, sansynligvis i området 20 millioner dollar. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da Oscar Davis døde 95 år gammel i fjor, arvet etterkommerne en bilsamling til drøyt en milliard kroner. De ønsker pengene mer enn bilene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

VETERANBIL: At snittalderen på verdens fremste bilsamlere er meget høy er ingen hemmelighet. Oscar Davis var både en av de største og en av de eldste (95) da han døde i fjor.

Samlingen hans har en estimert verdi på godt over en milliard kroner, og i august skal en gruppe på 27 biler selges av RM Sotheby’s i Monterey.

Gruppen inneholder allerede en håndfull biler som hver har potensial til å passere 10 millioner dollar.

De mest verdifulle bilene vil sannsynligvis selges privat. Også det i regi av det samme auksjonshuset, som Davis var en god kunde av som kjøper. Nå er rollen snudd, men med salær i begge ender, kan sannsynligvis det kanadiske auksjonshuset smile hele veien til banken over dette oppdraget.

DYREST? Denne 1937 Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Touring Spider har en pris godt over 20 millioner dollar og skal selges privat. Foto: RM Sotheby's
DYREST? Denne 1937 Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Touring Spider har en pris godt over 20 millioner dollar og skal selges privat. Foto: RM Sotheby's

Alfa-perle

Aller fremst blant privatsalgene er en Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Touring Spider. Forrige gang en tilsvarende bil var på auksjon var i 2016 da den var en hårsbredd fra å runde 20 millioner dollar.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hadde denne, med chassisnummer 412027, blitt tatt på auksjon, ville den sannsynligvis brutt både den grensen og blitt den dyreste 1930-taller i historien på auksjon.

Ferrari-fest?

Davis hadde også en god håndfull tunge Ferrarier, men auksjonslisten inneholder foreløpig bare én, en 1953 375 Mille Miglia Spider med et estimat mellom 10 og 12 millioner dollar.

Med Ferraris 75-årsjubileum som bakteppe kan vi nok regne med at utbudet blir blant de beste noensinne. Davis’ dødsbo kan i hvert fall bidra med en av verdens eldste Ferrari, en 1949 166MM med chassisnummer 0004M. Videre en 1959 400 Superamerica Cabriolet, en 1960 250 GT Cabriolet Speciale. Ingen av disse bilene har fått noe offisielt estimat.

UNIK: Oscar Davis hadde sansen for unike europeiske førkrigs sports- og racerbiler, med denne unike 1937 BMW 328 Mille Mille Bugelfalte som en av perlene med estimat rundt 10 millioner dollar. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen
UNIK: Oscar Davis hadde sansen for unike europeiske førkrigs sports- og racerbiler, med denne unike 1937 BMW 328 Mille Mille Bugelfalte som en av perlene med estimat rundt 10 millioner dollar. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen

Bob Hopes California-drøm

Tett på, eller kanskje over, 20 millioner dollar er nok et godt tips for Davis aller siste restaurering: En 1962 Ferrari 250 GT SWB Spyder California. Den ble solgt ny til Bob Hope, ja den Bob Hope. Trolig er dagens kjøpere relativt likegyldige til den generasjonen skuespillere, men modellen er både sjelden (56 totalt) og vakker.

Dette eksemplaret var nemlig nettopp sluppet ut av restaureringsverkstedet til Ferrari Classische da vi møtte Davis med den på Pebble Beach-debuten i 2018. Den siste gang han deltok der.