Test BMW 330e og Volvo V60 CC: Sær blanding av el, bensin, diesel og plast

ULIKE: Volvo V60 CC og BMW 330e xDrive passer begge perfekt i Norge, men Norge er ikke perfekt for dem begge.
ULIKE: Volvo V60 CC og BMW 330e xDrive passer begge perfekt i Norge, men Norge er ikke perfekt for dem begge. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mens elbilene overtar stadig mer av det norske bilsalget har BMW suksess med sin ladbare 330e, mens Volvo faser ut sin dieseldrevne V60 CC.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert av Finansavisen Motor.

I 2021 var godt over halvparten av alle de 11.119 nyregistrerte BMW-modellene plugg-inn hybrider, hvorav 941 var av typen 3-serie. Med de nye elbilene i4 og iX på plass vil nok plugg-inn-andelen reduseres betraktelig i år, men helt borte blir de ikke ennå. Spesielt X1 og X5 er populære, men vi ser hvilken vei det går.

Av Volvos 13.707 nyregistrerte biler ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), var kun 523 dieselbiler og bare 95 av disse V60 CC, og færre skal det bli. Med unntak av noen V90 CC som vil få blålys på taket, gul dekor og sorte bokstaver på sidene, vil ingen dieseldrevne Volvo markedsføres og selges i 2022. Det er synd, men også en erkjennelse av hvilken tid vi går inn i.

STRØM: En ladeport og 59 kilometers elektrisk rekkevidde reduserer prisen og gjør BMW 330e spiselig i Norge. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
STRØM: En ladeport og 59 kilometers elektrisk rekkevidde reduserer prisen og gjør BMW 330e spiselig i Norge. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Ekte firehjulstrekk

Volvo V60 CC B4 betyr at det er en ganske stor stasjonsvogn med bakkeklaring på hele 21 centimeter og mye plast rundt hjulbuene, og nede langs sidene, samt foran og bak. Betegnelsen betyr også en drivlinje med en 2,0-liters dieseldreven rekkefirer, åttetrinns automatkasse og ekte firehjulstrekk. Dette i motsetning til Volvos plugg-inn-hybrider hvor elmotoren driver bakhjulene og bensinmotoren forhjulene for å oppnå firehjulsdrift. Slik også BMWs mindre X-modeller, Mini og en rekke andre merker og deres modeller også byr på.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En av ulempene med firehjulsdriften i V60 CC er at ESP ikke kan skrus av, dersom du får behov for å krangle deg gjennom snøfonner eller bare ønsker å leke litt. Da er i stedet BMWs tretrinns ESP-system med på å gjøre mulighetene både flere og morsommere, i tillegg til at sikkerheten kan opprettholdes.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
PREMIUM: Volvo har fått dreisen på interiør og førermiljø, men det finnes heldigvis andre modeller uten dieselmotor for dem som liker det. Foto: Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
PREMIUM: Volvo har fått dreisen på interiør og førermiljø, men det finnes heldigvis andre modeller uten dieselmotor for dem som liker det. Foto: Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

En av fordelene med V60 er at den 60 liter store dieseltanken bør få deg 100 mil av gårde før du må fylle. At 330e har et teoretisk forbruk på 0,15 liter pr. mil ifølge WLTP-målingen, eller 0 ved ren elektrisk kjøring i inntil 59 kilometer under gunstige forhold holder ikke ved langkjøring. 40 liters bensintank betyr nesten dobbelt så mange pauser på langtur, men noen rekkeviddeangst får du likevel ikke. Skal du virkelig langt sydover vil du imidlertid kunne kompensere for pausene ved at Volvo begrenser toppfarten til 180 kilometer i timen av sikkerhetshensyn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere oppsett

Foruten forskjellene i drivlinjene er det flere forskjeller på de to bilene, men også en del likheter. BMW 330e xDrive betyr at det også er en ganske stor stasjonsvogn med en toliters bensinmotor med turbo, samt en elmotor koblet til den åttetrinns automatgirkassen. Det betyr også ekte firehjulstrekk, uansett om du kjører i elektrisk, hybrid eller sportsmodus.

Med de mange oppsettene er BMW den mest fleksible og kjøreglade bilen. Med vinterdekk blir styringen mindre følsom hos dem begge, men Volvo fremstår litt mykere og slappere, selv om den ikke nødvendigvis er mye mer komfortabel. På grovt og dårlig underlag blir du imidlertid mindre bekymret for å holde farten oppe.

LUKSUS: BMW 3-serie er kanskje ikke en luksusbil, men med oppgraderte materialer og mye utstyr er det lett å trives bak rattet. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
LUKSUS: BMW 3-serie er kanskje ikke en luksusbil, men med oppgraderte materialer og mye utstyr er det lett å trives bak rattet. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Begge bilene snuser på Premium-segmentet, litt avhengig av hvor mye utstyr du har krysset av for. Plassen og setekomforten er god, men BMW har litt hardere seter med bedre støtte, mens Volvo har et mer særegent interiør. Uten at vi har sjekket alle virker det som om tyskeren har noen flere funksjoner i sitt infortainmentsystem, men det oppgraderte Android-baserte systemet hos svensken fremstår moderne og brukervennlig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Girtrøbbel

Det er mye smak og behag på innsiden, slik det også er når det gjelder utvendig design. Ingen av bilene er spektakulære, men det er lett å like dem begge når man ser på fasongen, linjene og detaljene. Her har BMW dessuten en rekke valgmuligheter når det gjelder krom og sort høyglans.

Volvos adaptive LED-lys er blant de beste vi har kjørt på mørke landeveier, mens girsjaltingen er blant de verste. Selve girspaken og utformingen er lekker, men at du må sette bilen i fri før du velger forover eller bakover blir irriterende dobbeltarbeid. det kan dessuten være farlig hvis du glemmer deg i en bakke og triller feil vei før du merker at det bare er turtallet som øker når du gir gass.

BYE-BYE: Tidligere hadde Volvos dieselmotorer betegnelsen D, men heller ikke B-en fikk leve lenge, da det er betegnelsen Recharge som gjelder fra nå. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
BYE-BYE: Tidligere hadde Volvos dieselmotorer betegnelsen D, men heller ikke B-en fikk leve lenge, da det er betegnelsen Recharge som gjelder fra nå. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Den siste olje

For mange trofaste Volvo-kunder betyr dette takk og farvel til oljebrennere, med mindre du klarer å sikre deg en av de siste diesel-bilene som måtte stå igjen hos en Volvo-forhandler. Er du blant de mange som tidligere har sverget til XC70, må du ta steget opp, bokstavelig talt, til en XC90 eller XC60 dersom du ønsker deg en høyreist firehjulstrekker. Da må du samtidig velge bilen med en ladbar drivlinje og det spesielle firehjulstrekksystemet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da er det kanskje mer aktuelt å velge en BMW 330e xDrive, selv om du må gi avkall på den økte bakkeklaringen og plastpynten både Volvo, Audi og Mercedes-Benz har tilbudt på sine stasjonsvogner. Alternativet er igjen en større og høyreist firehjulstrekker som X3 eller X5.

330e xDrive vil du imidlertid kunne kjøpe i noen år til før myndighetene gjør det stadig mindre gunstig. At diesel er borte og plugg-inn blir det betyr bare at det er på tide å forberede seg på en elektrisk fremtid. Plasten rundt kan du samtidig beholde.

NØKKELINFO: Volvo V60 CC B4 AWD

Drivlinje 2,0 liter R4 TD, firehjulsdrift

HK/kW/Nm 197/145/420

0-100 km/t 8,2 sek.

Toppfart 180 km/t

Egenvekt uten fører 1.849 kg

L/B/H 478/185/149 cm

Forbruk 0,59 l/mil

CO2-utslipp 157 g/km

Bagasjerom 898/1.441 liter

Tilhenger 2.000 kg

Pris: Denne modellen 627.500 kr. Med utstyr 861.365 kr.

Pluss

Design

Premium

Komfort

Minus

Utgående

Pris

Drivlinje

Design: V60 som Cross Country-versjon treffer de fleste som bor i Norge.

Førermiljø: Særegent, minimalistisk og brukervennlig med lav plastfaktor.

Kjøreegenskaper: Streng ESP gjør deg trygg, men ikke leken i en lettkjørt og velkjørende bil.

Ytelser

Mer sterk enn rask, men bør tilfredsstille alle uten horn i pannen.

Plass: En mellomstor stasjonsvogn holder fint til en mellomstor familie.

Mye for pengene: Avgiften ødelegger for motoren, mens miljøargumentene eliminerer CC-versjonen.

Konklusjon 6: Hadde fått høyere score hvis diesel fortsatt var politisk akseptert.

NØKKELINFO: BMW 330e xDrive Touring

Drivlinje 2,0 liter R4 T + elmotor, firehjulsdrift

HK/kW/Nm 292/215/420

0-100 km/t 6,0 sek.

Toppfart 230 km/t

Vekt 1.830 kg

L/B/H 470/182/144 cm

Elektrisk rekkevidde WLTP 59 km

Forbruk WLTP 0,15 l/mil

CO2-utslipp 33 g/km

Tilhengervekt 1.500 kg

Bagasjerom 410/1.420 liter

Pris: Fra (RWD) 524.480 kr, Pris denne 749.581 kr

Pluss

Kjøreegenskaper

Pris

Premium

Minus

Fristende utstyr

Liten bensintank

Kort elektrisk rekkevidde

Design: 3-serie er en vellykket bil, og sorte detaljer gjør den enda tøffere.

Førermiljø: BMW er gode på interiør, både når det gjelder utforming, materialer og brukervennlighet.

Kjøreegenskaper: xDrive gjør bilen stødig og trygg, ikke minst på glatt underlag.

Ytelser: Elmotoren holder vanligvis, men med bensin og boost er dette en kjapp bil.

Plass: En mellomstor stasjonsvogn holder fint til en mellomstor familie.

Mye for pengene: Innstegsmodellen er rimelig, men xDrive og mye fristende utstyr øker prisen.

Konklusjon 8: 330e xDrive er en bil som bør tilfredsstille de fleste, bortsett fra elbil- og diesel-fanatikerne.