Test: M3 Competition xDrive - En BMW det er verdt å strekke seg etter

FOR FØRSTE GANG: BMW M3 Competition xDrive er den første M3-en med firehjulsdrift.
FOR FØRSTE GANG: BMW M3 Competition xDrive er den første M3-en med firehjulsdrift. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

510 hestekrefter og 0 til 100 på 3,5 sekunder. Dette er BMW M3 Competition xDrive, BMWs første M3 noensinne med firehjulsdrift.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

Vålerbanen, Braskereidfoss: Det murrer utålmodig fra de fire store eksosrørene. Det er ikke den samme crispy lyden som på 2000-tallets BMW M3, men det duger.

Ute på Vålerbanen sør for Elverum er det knirkete snø og noen minusgrader. Solen henger dovent over landskapet til glede for fotografene og banen har en fin blanding mellom hard snø, is og løs snø på toppen. I det fjerne høres larmen fra et godstog. Ellers er det BMW-ens seks sylindere som står for lyden.

Det er en perfekt dag for å teste BMWs første M3 med firehjulsdrift – en bil som skal vise seg å være langt mer kapabel du i utgangspunktet hadde grunn til å anta.

KRAFTIG UTTRYKK: De store eksosrørene forteller omverdenen at dette er en BMW M3, ikke en elbil. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
KRAFTIG UTTRYKK: De store eksosrørene forteller omverdenen at dette er en BMW M3, ikke en elbil. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Mye kraft og noe lyd

Lyden, lyden, lyden – hvordan er lyden, lurer folk på. De som følger med på Instagram og Finansavisen-podcasten Mil etter mil – en podcast om bil, er nysgjerrige. Å ikke dele fra en dag som dette er nærmest kriminelt og entusiastene vil vite alt de kan om nye BMW M3 Competition xDrive.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Motoren er den samme 3,0-liter store rekkesekseren som de øvrige M3- og M4-modellene har. Uten firehjulsdrift og Competition-«pakken» er det 480 hestekrefter og 550 Nm som vris ut av den turboladede motoren, og da kan du artig nok bestille bilen med manuell girkasse. Velger du Competition-utgave med eller uten xDrive, er det uansett åttetrinnsautomaten som gjelder, men ytelsene i BMW M3 Competition øker til heftige 510 hestekrefter. Dreiemomentet på 650 Nm kommer for fullt ved 2.750 omdreininger, men maksimalt turtall er på syngende 7.200 omdreininger. Det sier mye om denne motorens karakteristikk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det kan dessverre argumenteres for at moderne sportsbiler ikke lager like spennende lyd som for 15 år siden, fordi krav til utslipp, forbruk og mengde lyd setter begrensninger.

Ute på banen er det likevel tvilsom at du genuint skulle ønske mer lyd enn dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jo da, noe høyttalerlyd inne i bilen er det, finurlig nok, men det låter hverken falskt eller påtrengende i nye M3 xDrive.

På utsiden er nevnte murring betydelig mer påfallende når du velger motorprogrammene Sport eller Sport Plus. Efficient, som er det M3 Competition xDrive alltid starter opp med, er på sin side ganske avmålt og slik sett perfekt ved tilstedeværelse i begravelser og på grå tirsdager når du er sliten og bare vil hjem fra jobb.

IKKE GRATIS, NEI: Testens BMW M3 Competition xDrive er utstyrt med karbonfiberpakken til 48.900 kroner ekstra. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
IKKE GRATIS, NEI: Testens BMW M3 Competition xDrive er utstyrt med karbonfiberpakken til 48.900 kroner ekstra. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Oppgradert eksos?

Lyden i nye BMW M3 Competition xDrive er derfor godkjent, gitt at du har til hensikt å bruke denne bilen slik den er ment: Til daglige gjøremål i tillegg til å ha det moro – enten på bane eller ta deg en tur til svingete fjelloverganger i sentrale Europa.

Er du en av dem som bare ikke kan få nok lyd, og slett ikke ser noe i veien for å bli uvenn med naboen, vil ettermontering av et hissigere eksosanlegg nok gjøre susen, men vit samtidig at utlendinger også knipes av tysk og britisk politi på jakt etter bråkebøtter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
SPESIELL FARGE: BMW M3 Competition xDrive fås i mange forskjellige farger, men spesialfargen Oxford Green er plukket fra BMWs Individual-utvalg og koster 50.500 kroner ekstra. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
SPESIELL FARGE: BMW M3 Competition xDrive fås i mange forskjellige farger, men spesialfargen Oxford Green er plukket fra BMWs Individual-utvalg og koster 50.500 kroner ekstra. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Ultrapresis styring

Ute på den lukkede banen er det hverken politi eller trege trafikanter å ta hensyn til. Det er befriende når en bil så intrikat som nye BMW M3 Competition xDrive skal granskes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Firehjulstrekksystemet ligner en del på det du finner i en mer vanlig BMW med sekssylindret motor, men hos BMWs M-avdeling er det etter sigende gjort en hel del forandringer.

Blant annet skal kjølesystemet være betydelig oppgradert for å tåle de ekstra påkjenningene en M-bil forhåpentligvis utsettes for.

I utgangspunktet er xDrive satt opp for å aldri sende krefter fremover såfremt det ikke er behov. Fordelingskassens multiplateclutch kombineres med BMWs aktive M differensial bak, som er 100 prosent variabel. Sistnevnte er den samme som i BMW M3 og M4 med bakhjulsdrift, men unikt for modellene med firehjulstrekk er det at fordelingskassen har en egen kontrollenhet som hurtigere skal oppdage hvilke aksler som behøver dreiemoment.

Artikkelen fortsetter under annonsen
FOR KJENNERE: M Carbon-setene i nye BMW M3 Competition xDrive er ekstreme, men ikke ukomfortable. På langtur er det ikke noe problem å brukte timer i disse, men å hoppe inn og ut i byen, er litt klønete. Tenk deg godt om før du krysser av for disse setene. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
FOR KJENNERE: M Carbon-setene i nye BMW M3 Competition xDrive er ekstreme, men ikke ukomfortable. På langtur er det ikke noe problem å brukte timer i disse, men å hoppe inn og ut i byen, er litt klønete. Tenk deg godt om før du krysser av for disse setene. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Alt dette låter kanskje litt tørt og kjedelig, men i praksis betyr det at du i liten grad merker firehjulstrekksystemets tilstedeværelse når du kjører.

Du får den samme ultrapresise styringen som i bakhjulsdriftversjon av M3 og M4, men samtidig gir M3 Competition xDrive et veigrep få biler kan skilte med.

En ting er at 0 til 100-tiden faller ganske kraftig: M3 xDrive skal klare øvelsen på 3,5 sekunder mot 3,9 sekunder for modellen med bakhjulsdrift. Minst like viktig er det at BMW M3 xDrive klorer seg fast på veien og gir en nær uovertruffen selvtillit på Vålerbanen.

RASK NOK: 0 til 100 går unna på 3,5 sekunder i nye M3 xDrive. Selv på glatt underlag på Vålerbanen er bilen kjapp. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
RASK NOK: 0 til 100 går unna på 3,5 sekunder i nye M3 xDrive. Selv på glatt underlag på Vålerbanen er bilen kjapp. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Drifting, drifting, drifting

I tillegg til at bilen starter i motorprogrammet Efficient og at styringen og demperoppsettet er på sitt mest komfortable, begynner BMW M3 xDrive alltid med firehjulstrekkprogrammet 4WD. Dette betyr at bilen er nøytralt satt opp, ikke ulikt slik det oppleves i en Audi RS 4, og på Vålerbanen prøver BMW M3 xDrive hverken på over- eller understyring.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Siden banen blir glattere utover dagen, etter hvert som dekkene polerer underlaget, er det logisk å starte med dette kjøreprogrammet – og det blir helt åpenbart at bilen er svært rask.

Akselerasjonen er på grensen mot voldelig, selv om bilen står på europeiske Michelin Pilot Alpin-dekk, og M3 bykser ubehøvlet frem uten at du bryr deg om at det er riktig så glatt. Allerede i sin snilleste setting er dette ekstremt.

STOR FORSKJELL: Det hadde vært artig om en elbilen BMW i4 var like god som M3, men det er den slett ikke. Styring og presisjon i nye M3 xDrive er på et helt annet nivå. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
STOR FORSKJELL: Det hadde vært artig om en elbilen BMW i4 var like god som M3, men det er den slett ikke. Styring og presisjon i nye M3 xDrive er på et helt annet nivå. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Bytter du imidlertid til 4WD Sport sendes betydelig mer kraft bakover og M3 blir enda morsommere. Som på M3 og M4 uten firehjulsdrift fås M3 xDrive det såkalte M Dynamic Mode som lar deg både sladde og spinne mer enn når alle hjelpemidler er slått på. Dette er perfekt om du vil kjøre fort på vinterføre og virkelig vet hva du gjør, men her lar BMW deg ordne opp selv om du havner i en forholdsvis stor skrens, så dette programmet er ikke for amatører på vanlig vei.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og lettskremt skal du definitivt ikke være når du går inn i systemet og skrur av stabilitetskontroll fullstendig. Da kan du med det samme kutte all kraft til forhjulene slik at bilen kun har bakhjulsdrift, på samme måte som med BMW M5 og M8.

HEFTIG PAKKE: M Race Track-pakken til 145.600 kroner ekstra inkluderer bøttestolene i karbonfiber. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
HEFTIG PAKKE: M Race Track-pakken til 145.600 kroner ekstra inkluderer bøttestolene i karbonfiber. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Det låter skummelt – og det er det – men på snø, is og lukket bane er det også nærmest ustanselig morsomt. Den aktive differensialen sørger for at de to bakhjulene alltid får dreiemoment og du kan sette bilen opp i noen rett ut ville vinkler. Drifting med denne bilen føles ikke bare naturlig, men også lettere enn hos konkurrentene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW har, som på M3 og M4 med bakhjulsdrift, lagt inn en et eget program som analyserer hvor flink du er til å sladde. Og antispinn kan justeres med 10 trinn så du bestemmer nøyaktig hvor mye motorkraft du ønsker at bakhjulene skal få.

Artikkelen fortsetter under annonsen
DU BESTEMMER: Full kontroll og alle systemer på, delvis av eller helt av med firehjulsdrift eller bakhjulsdrift? Det er det du som bestemmer, og når du har satt deg inn i BMW M3s systemer fremstår det hele som logisk. Foto: Håkon Sæbø/ Finansavisen
DU BESTEMMER: Full kontroll og alle systemer på, delvis av eller helt av med firehjulsdrift eller bakhjulsdrift? Det er det du som bestemmer, og når du har satt deg inn i BMW M3s systemer fremstår det hele som logisk. Foto: Håkon Sæbø/ Finansavisen

I 2021 kjørte vi BMW M4 mot Porsche 911 Carrera S på Vålerbanen og etablerte at BMW M4 Competition med bakhjulsdrift er både leken og rask. Hvor mye raskere en M3 eller M4 med xDrive er på tørr og varm asfalt er vanskelig å si, men at den er raskere – det er sikkert. Samtidig ble det i 2021 åpenbart at BMWs sportsbiler er store og tunge, noe du merker om alternativet er den langt dyrere, raskere og lettere Porsche 911 Carrera S. Antagelig hadde det vært litt mindre urettferdig å ta for seg en «vanlig» 911 Carrera, men en slik modell hadde ikke den norske Porsche-importøren på det tidspunktet.

At BMW M3 Competition xDrive kan friste både SUV-kjørende, V8-elskende hyttefolk med Cayenne Turbo eller BMW X5, og samtidig tiltale Toyota Supra-diggende banefokuserte kjøpere, er sikkert.

DRIFT I VEI: Selv om M3 xDrive gir kraft til alle hjul, kan du enkelt skru av dette og more deg med bilen på samme måte som med en M3 eller M4 Competition med ren bakhjulsdrift. Du vil bli godt på å drifte denne bilen. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
DRIFT I VEI: Selv om M3 xDrive gir kraft til alle hjul, kan du enkelt skru av dette og more deg med bilen på samme måte som med en M3 eller M4 Competition med ren bakhjulsdrift. Du vil bli godt på å drifte denne bilen. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Blir den for lik en i4?

Etter mange runder på Vålerbanen slippes videografen til med sine behov. Solen kaster et varmt lys over den kalde banen, og i slikt lys ser du tydelig at testbilen er bestilt med en hel del heftig utstyr. Gjør du det med din egen M3-bestilling vil det røske godt i lommeboken, for her koster karbonfiberpynten utvendig 48.900 kroner. De mildt sagt iøynefallende bøttesetene i karbonfiber er en del av den såkalte M Race Track-pakken til 145.600 kroner, men den inkluderer heldigvis karbonkeramiske bremser og innvendige pyntelister i karbonfiber.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En bekymring for M3-eiere er muligens at det straks nok velter ut tusenvis av elektriske BMW-er som i silhuett og neseboromfang ligner en del på M3. Elbilen BMW i4 har karosseriet til 4-serie Gran Coupé og snutepartiet med fremtoninger som M3, men kikkes det etter på en M3 og M4 ser du raskt at det buler betryggende og svulstig ut rundt hjulbuene, som sterke overarmsmuskler i hardt arbeid. BMW M3 har en stance som besnærer, selv om selve frontpartiet kanskje behøver tilvenning. Bakfra er det uansett lite å mislike, spesielt siden eksosrørene ikke overlater noe til tilfeldighetene.

Og på innsiden er det løftet et hakk over vanlige BMW-er, særlig siden nær sagt alle flater er trukket i mykt, sort skinn. De nevnte bøttestolene vil først virke frastøtende på dem som skal bruke sin M3 mye, men er det langturer i kombinasjon med banekjøring som gjelder, vil de være kjærkomment.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Større feil eller mangler finner vi ikke på M3 Competition xDrive, men det bør nevnes at bensintanken bare er på 59 liter, som betyr at du får en følelse av at bilen mye bensin – noe den egentlig ikke gjør. Snill kjøring sender forbruket under literen, men du klarer å redusere det til under 0,8 liter om du bare cruiser. Det er ganske solid for en bil med firehjulsdrift og 510 hestekrefter.

KJENTE KNAPPER: På rattet sitter to røde knapper merket M1 og M2. Her kan du sette opp dine favorittinnstilinger og legge inn hurtigtastene du ønsker. Det er genialt. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
KJENTE KNAPPER: På rattet sitter to røde knapper merket M1 og M2. Her kan du sette opp dine favorittinnstilinger og legge inn hurtigtastene du ønsker. Det er genialt. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Ta steget over?

Om du liker en Audi RS 4 eller RS 6, og lenge har hatt lyst på de samme egenskapene på vinterføre i en BMW M3 eller M4, er tiden kommet for å ta steget fra Ingolstadt over til München. BMW M3 xDrive er tung, dyr og byr ikke på enormt mye plass, men som en morsom bil du kan bruke hver dag er den i nær uslåelig. Det gjelder i alle fall frem til stasjonsvognutgaven kommer til høsten.

NØKKELINFO: BMW M3 Competition xDrive

Motor: 3,0-liters R6, turbo

HK/kW/Nm: 510/375/650

0-100 km/t: 3,5 sekunder

Toppfart: 290 km/t

Egenvekt uten fører: 1.780 kg

L/B/H: 479/190/143 cm

Forbruk: 0,99 l/mil

CO2-utslipp: 227 g/km

Bagasjerom: 480 liter

Priser: Denne modellen 1.269.900 kroner. Med utstyr 1.639.291 kroner

Pluss

Veigrep

Akselerasjon

Motor

Minus

Pris

Plass

Bensintank

Desig: BMW M3 Competition xDrive ser identisk ut med en vanlig M3. Hjulbuene buler og og det er tydelig at dette er noe spesielt.

Førermiljø: Bøttesetene er litt klønete å komme inn og ut av. Når du imidlertid har funnet deg til rette, er de svært gode.

Kjøreegenskaper Her er BMW M3 nærmest i en egen liga. Styringen er glimrende og veigrepet heftig, men bilen blir ikke kjedelig av å få xDrive.

Ytelser: 0 til 100 på 3,5 sekunder er ekstremt. Mer krefter enn dette vil du neppe savne i en bil som BMW M3 xDrive.

Plass: Foran sitter du greit, men de ekstreme stolene passer ikke for alle. Bak er det som man forventer i en BMW 3-serie.

Mye for pengene: Startprisen på nærmere 1,3 mill. er muligens ikke så skremmende, men bremser, karbon og spesiallakk trekker prisen opp.

Score: 9/10: BMW M3 Competition xDrive er komfortabel i det daglige men ekstrem når du ønsker. Det er en meget tiltalende kombinasjon av egenskaper.