Klassiske biler:Nye Bobler på Tynset

ULIKE STADIER: Det mekaniske verkstedetpå Tynset har en god håndfull prosjekter på gang i ulike stadier av fullførelse, men alt er nok klart til våren.
ULIKE STADIER: Det mekaniske verkstedetpå Tynset har en god håndfull prosjekter på gang i ulike stadier av fullførelse, men alt er nok klart til våren. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen

Produksjonen av «Folkevogn Bobla» i Tyskland stoppet for rundt 50 år siden, men fra T1 Motor på Tynset produserer de stadig «nye» eksemplarer.

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

TYNSET: Bilens utetemperaturmåler krabber så langt ned på minusskalaen at vi nærmer oss 20-tallet på vei oppover Østerdalen.

Fortsatt langt «varmere» enn de nivåer Kjell Aukrust beskrev så fargerikt, men kaldt nok for oss i det vi ankommer målet: T1 Motor på Tynset.

VINTERIDYLL: Den gamle Bobla utenfor inngangen levner liten tvil om hva T1 Motor på Tynset driver med. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen
VINTERIDYLL: Den gamle Bobla utenfor inngangen levner liten tvil om hva T1 Motor på Tynset driver med. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen

Langveisfarende kunder

Her, langt fra «sentrale strøk» og større byer med potensielle kunder ligger Folkevogn-eksperten som på bare noen få år har opparbeidet seg et godt rykte i Boble-miljøet i hele landet fra nord til sør.

Som for en god restaurant spiller beliggenheten mindre rolle. Det er resultatet som teller. Og de triller bokstavelig talt ut av døra mange ganger i året. For nå har de håndfull eiere/ansatte fått Boble-restaurering så i fingrene, og prosjektene er så mange, at det nærmer seg en liten fabrikk.

FAMILIEBEDRIFT: Fra venstre foran, kompisene Vegard Grindflek og Geir Inge Mikkelsen med sine respektive partnere, Gro Irene (daglig leder) og Turid. Nestoren Inge, helt til høyre, er faren til Gro Irene. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen
FAMILIEBEDRIFT: Fra venstre foran, kompisene Vegard Grindflek og Geir Inge Mikkelsen med sine respektive partnere, Gro Irene (daglig leder) og Turid. Nestoren Inge, helt til høyre, er faren til Gro Irene. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen

Fra moderne til gammelt

– Vi hadde skrudd moderne biler i over 20 år og var blitt litt lei. Egentlig ville vi heller holde på med veteraner, så vi tok sjansen på å skifte retning på driften, forteller kompisene Geir Inge Mikkelsen og Vegard Grindflek.

De startet verkstedet T1 Motor, og som Folkevogn-entusiaster vet, så er «T1» betegnelsen på den første Bobla.

Når du kommer inn på verkstedet er det hele litt uvirkelig. I hvert fall med tanke på hvor i verden du er – nesten 1.500 kilometer fra Wolfsburg. Et ryddig verksted med flere nesten ferdigrestaurerte gamle Folkevogner av ymse årganger, understell og karosserier i forskjellige stadier av nedplukking eller oppbygging.

KALDTLAGER: Det mangler ikke på biler på kaldtlageret (bokstavelig talt ved vårt besøk) som venter på plass i verkstedet for større eller mindre inngrep. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen
KALDTLAGER: Det mangler ikke på biler på kaldtlageret (bokstavelig talt ved vårt besøk) som venter på plass i verkstedet for større eller mindre inngrep. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen

Startet med egne biler

De to kompanjongene satte seg ikke ned og tvinnet tommeltotter mens de ventet på de første kundene ved oppstarten i 2017. For å komme i gang begynte de å restaurere en 1955- og en 1964-modell for salg. Begge bilene ble totalrestaurert fra bunnen for å vise hva de kunne, helt originale uten snarveier underveis.

Begge de to gründerne hadde lang fartstid både som opprettere og mekanikere med kompetanse til å gjennomføre helrestaureringer innomhus.

IKKE BEDRE FØR: Bilene som kommer inn har ofte elementer som viser fra hvilken tid de kommer. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen
IKKE BEDRE FØR: Bilene som kommer inn har ofte elementer som viser fra hvilken tid de kommer. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen

Responsen lot ikke vente på seg etter hvert som ryktet begynte å gå i Veteran VW-miljøet om det nye verkstedet. Det finnes tusenvis av gamle Bobler i Norge i ulike stadier av forfall og restaurering, og mange prosjekter som ikke har blitt påbegynt eller stoppet opp. Nå lurte mange på om det kanskje var mulig å få hjelp med deler eller hele jobben. Igjen var kontinuerlig oppdatering av prosjektene på Facebook en god markedsføring.

GRUNDIG: Prosjektene blir gjort helt platerene, slik at alle skavanker synes og kan utbedres, som på denne kabrioleten som ser frem til sommeren 2022, eller kanskje 2023. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen
GRUNDIG: Prosjektene blir gjort helt platerene, slik at alle skavanker synes og kan utbedres, som på denne kabrioleten som ser frem til sommeren 2022, eller kanskje 2023. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen

Fullt fokus på VW

– Fra starten hadde vi tenkt på veteranbiler generelt, men fokus ble raskt skiftet til Volkswagen-produkter. Da kunne vi bygge opp kompetanse vi kunne utnytte på prosjekt etter prosjekt, samt at vi kunne holde oss til et begrenset utvalg av deleleverandører og slippe å bruke mye tid på å skaffe deler.

At Bobla er en bil det er mange av, og at det er en bil «alle har et forhold til» viste seg raskt å holde stikk, for det tok ikke lang tid før man hadde fylt opp ordreboka med jobber for lang tid. Jobbene var en god blanding fra service, mekanisk arbeide, alle typer karosserijobber til totalrestaureringer.

Og det har fortsatt, slik at man har hatt hendene fulle siden og utvidet staben med et par mann pluss en lærling. T1 Motor er en familiebedrift, hvor også gründernes partnere er med både på eierside og drift.

KLART TIL LAKK: Det koster å fyre opp lakkboksen fra minus 20 til 20 varmegrader, så det gjøres først når det er nok deler som er klare til å få et strøk, som disse panserne og skjermene. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen
KLART TIL LAKK: Det koster å fyre opp lakkboksen fra minus 20 til 20 varmegrader, så det gjøres først når det er nok deler som er klare til å få et strøk, som disse panserne og skjermene. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen

Selvgjort er velgjort

Målet har hele tiden vært å kunne gjøre alt i eget hus, for ikke å være avhengige av andre og kunne styre prosjektene mest mulig optimalt i forhold til hverandre. De seneste årene er lokalene er utvidet med både lakkboks, større verksted og kaldtlager for prosjekter som står på vent.

Lakkboksen ble kjøpt fra et konkursbo i Stavanger. Den kom i deler til Tynset, så da var det bare å sette i gang med montering i egen regi. Økonomien tillater ikke tyngre investeringer enn nødvendig, og er man handy, så er man handy.

Og det kom godt med siden de ikke kunne finne noen monteringsanvisning. Ikke før man skulle koble det elektriske med det tilhørende sikringsskapet. Der fant de manualen og kunne fornøyd konstatere at de hadde gjort alt riktig. Den dagen vi er på besøk er den imidlertid ikke i bruk, takket være lav utetemperatur.

– Det går med «noen» liter i timen for å varme opp på vinterstid, så vi må passe på å ha nok som skal lakkeres. Og vi kikker litt ekstra på værmeldingen for å prøve å gjøre lakkjobbene når vi har litt hjelp av mildvær.

KLAR: Denne kabrioleten er klar etter en omfattende jobb og ventet bare på å bli transportert til en fornøyd kunde. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen
KLAR: Denne kabrioleten er klar etter en omfattende jobb og ventet bare på å bli transportert til en fornøyd kunde. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen

Mange typer kunder

Etter å ha drevet en liten håndfull år, kjenner de kundegruppen godt. Felles for nesten alle er at de allerede har en Boble og at de har et spesielt forhold til akkurat den bilen de ønsker bistand med. Så kan de grovt sett deles i tre ulike underkategorier.

– Noen har fortsatt sin første Boble, som de ikke har ønsket å kvitte seg med, selv om den typisk har stått avregistrert i en garasjen i 20 – 25 år. Andre har arvet fars eller bestefars Boble, en bil de kanskje husker fra barndommen og nå ønsker å få tilbake på veien for å hedre forfedrene, forteller Vegard Grindflek mens vi går gjennom kaldtlagret hvor prosjektene står i kø i påvente av plass i verkstedet.

Den tredje kategorien er litt annerledes. Det er gjerne entusiasten som har startet en restaurering i egen regi og (gjerne etter mange år uten fremdrift) innser at dette får de ikke til eller mangler tid.

Affeksjonsverdien for enkelte til spesielle biler fra egen oppvekst eller historie og bedre råd er en fin kombinasjon som gjør at kundene ikke teller hver krone opp mot hva du kan få kjøpt en Boble for. Det skal være den bilen, og da spiller det mindre rolle at det koster litt mer.