BMW kutter ut toppmodellen

FERDIG: BMW kutter ut V12-motoren og det avsluttes med 12 spesialmodellen av BMW M 760i xDrive som skal selges i USA. I Europa er V12-motorproduksjonen til BMW allerede avsluttet.
FERDIG: BMW kutter ut V12-motoren og det avsluttes med 12 spesialmodellen av BMW M 760i xDrive som skal selges i USA. I Europa er V12-motorproduksjonen til BMW allerede avsluttet. Foto: BMW
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter nesten 35 år med storming på Autobahn er det slutt. BMW lager sin aller siste V12 og «feirer» det med en spesialutgave for USA, som kun lages i 12 eksemplarer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

Så var det over. I juni produseres de siste bilene fra BMW med V12-motor, modellen M760i xDrive. Høyt utslipp og lav etterspørsel sørger for den legendariske motorens død.

At BMW i det hele tatt kom med en tolvsylindret motor, ble en sensasjon i 1987. Det hadde ikke blitt konstruert noen V12 til bilbruk i Tyskland siden 2. verdenskrig, og det var sjokkerende at ikke Mercedes-Benz stod for den nye motoren.

Det var 2. utgave av 7-serien, med kodenavn E32, som først fikk V12. Modellen het 750i og hadde en 5,0-liters V12-er med effekt på 300 hestekrefter som ble sendt til bakhjulene via en firetrinns ZF automatgirkasse. Toppfarten var på friske 250 kilometer i timen, som sendte sjokkbølger opp til Stuttgart der Mercedes jobbet med å ferdigstille arvtageren til den konservative S-Klassen W126.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
UTGÅR: BMWS V12-motor på 6,6 liter som finnes i modellen BMW M760i xDrive. Motoren skal imidlertid leve videre i Rolls-Royce-modellene. Foto: BMW
UTGÅR: BMWS V12-motor på 6,6 liter som finnes i modellen BMW M760i xDrive. Motoren skal imidlertid leve videre i Rolls-Royce-modellene. Foto: BMW

Da E32 overrasket verden med sitt potente utseende og V12-motor på slutten av 80-tallet, måtte Mercedes kaste seg rundt. Enkelte mente de overreagerte, men resultatet kjenner vi i alle fall som S-Klassen W140 fra 1991. Den mest voldsomme S-Klassen noensinne. Denne fikk en 6,0-liters V12 og kappløpet var i gang.

Spesielt utvalgte kunder

Nå er V12-ens tid over – i alle fall for denne delen av BMW-gruppen. Dagens V12-motor fås kun i BMW M760i xDrive, som ikke er noen storselger. I juni i år avslutter BMW produksjonen av denne og lar 12 spesielt utvalgte kunder i USA, som må ha solid V12-kjøpshistorikk hos BMW riktignok, få tilbud om å kjøpe en av dem.

HEFTIG: BMW M760i xDrive hadde en startpris på over 2,4 millioner da den stadig var til salgs i Europa. Den ble kuttet ut i 2020 og nå avsluttes salget i USA også. Foto: BMW
HEFTIG: BMW M760i xDrive hadde en startpris på over 2,4 millioner da den stadig var til salgs i Europa. Den ble kuttet ut i 2020 og nå avsluttes salget i USA også. Foto: BMW

BMW M760i xDrive har 609 hestekrefter og de tolv siste bilene koster 200.000 dollar hver, som tilsvarer om lag 1.750.000 kroner.

Salget i Europa er allerede avsluttet, og det øvrige utvalget av tolvsylindrede biler er heller tynt om dagen. Aston Martin, Ferrari og Lamborghini leverer stadig biler med V12, men den kanskje mest kjente tilbyderen er Rolls-Royce.

Det er derfor litt snedig at BMW rykker ut og stanser M760i xDrive, mens den samme 6,6 liter store V12-eren lever i beste velgående i samtlige Rolls-Royce-modeller. Det er forøvrig ventet en elektrisk Rolls-Royce mot slutten av 2023.