Nissan Newbird: Elektrisk gufs fra 80-tallet

FEIRING: I forbindelse med 35-årsjfeiringen av fabrikken i Sunderland i England, har Nissan fått bygget seg en elektrisk utgave av 80-tallets Bluebird. Den elektriske utgaven heter Newbird.
FEIRING: I forbindelse med 35-årsjfeiringen av fabrikken i Sunderland i England, har Nissan fått bygget seg en elektrisk utgave av 80-tallets Bluebird. Den elektriske utgaven heter Newbird. Foto: Nissan
Artikkelen fortsetter under annonsen

For å feire et passe spesielt jubileum har Nissan fått bygget om en 1986 Nissan Bluebird til elbil. Resultatet er både merkelig og morsomt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

For å feire 35 år med Nissan-produksjon ved Sunderland-fabrikken i England, har Nissan nå fått bygget seg en elektrisk versjon av den ellers ganske så sedvanlige Nissan Bluebird.

SE, DEN FUNGERER: Ombyggingen til elbil virker nesten i overkant sinnrik, for instrumentpanelet er koblet opp så alt skal fungere, også «tankmåleren» som viser batterinivå. Foto: Nissan
SE, DEN FUNGERER: Ombyggingen til elbil virker nesten i overkant sinnrik, for instrumentpanelet er koblet opp så alt skal fungere, også «tankmåleren» som viser batterinivå. Foto: Nissan

Elektrisk og 80-talls

Mellom 1986 – da Sunderland fabrikken åpnet – og 1990, ble det produsert 187.178 Nissan Bluebirder, og da falt det seg naturlig å bruke den første produksjonsbilen som emne for den noe spesielle ombyggingen.

Den originale bensinmotoren og girkassen er fjernet til fordel for elmotor, inverter og 40 kWh batteripakke fra en Nissan Leaf. Batteripakken er snedig nok splittet mellom motorrom foran og bagasjerom, for den mest fordelaktige vektfordelingen.

Nissan har også tatt seg bryet med å få oppgradert bilens servostyring og bremsesystem i tillegg til elektrisk oppvarming og forbedret understell, selv om det etter sigende kun er én bil som er laget.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den elektrifiserte 80-tallsbilen lades ved å åpne det originale tanklokket og koble til strøm, slik som på en vanlig Nissan Leaf. Bilen kan lades på 6,6 kW og instrumentpanelet er koblet opp slik at den gamle bensinmåleren på sjarmerende vis nå indikerer batterinivået.

Rekkevidden skal ifølge Nissan være på 208 kilometer og 0 til 100 tar rett under 15 sekunder.

INSPIRERT AV 80-tallet: Nissans designstudio i London har valgt de karakteristiske 80-tallsfargene. Foto: Nissan

Moderniseringstrend

Det er ikke bare Nissan som er ute med en elektrifisert utgave av en 80-tallsbil. Finansavisen har tidligere omtalt hvordan Hyundai har elektrifisert og i langt større grad modernisert en utgave av sin pussige luksusbil Grandeur fra 1986.

For å feire originalens 35-årsdag er det imidlertid gjort betydelig mer med Hyundai Grandeur enn det Nissan har gjort med sin Bluebird, som Nissan har valgt å kalle Newbird.

Forøvrig har Sunderland-fabrikken som feires produsert hele 10,5 millioner biler så langt, og antall arbeidere er økt fra 430 i 1986 til om lag 6.000 i dag.