Rally-Porsche i Antarktis

DER INGEN SKULLE TRU...At nokon kunne kjøre Porsche 356A 1956-modell, "lett" ombygd for bruk i isødet.
DER INGEN SKULLE TRU...At nokon kunne kjøre Porsche 356A 1956-modell, "lett" ombygd for bruk i isødet. Foto: Valkyrie Racing
Artikkelen fortsetter under annonsen

Motorsport og Antarktis nevnes sjelden samtidig. Valkyrie Racing kjører sitt eget løp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

Racing, eventyrlyst og veldedighet, rørt sammen i en… røre.

Vi vet ikke om vi skal gråte eller le, men en 1956-modell Porsche 356A ble i fjor bygd om til en slags isracer, og klarte strabasene i Antarktis. Der bilen og laget i desember tilbakela 572,8 kilometer (356 miles) isødet.

Hvor mye klassisk Porsche som ble igjen etter ombyggingen kan imidlertid diskuteres.

GIRL POWER: Renee Brinkerhoff (65) startet Project World Rally Tour i 2017. I desember sto Antarktis for tur. Foto: Valkyrie Racing
GIRL POWER: Renee Brinkerhoff (65) startet Project World Rally Tour i 2017. I desember sto Antarktis for tur. Foto: Valkyrie Racing

Mot menneskehandel

Påskuddet for å kjøre rally i Antarktis er på overflaten humant nok. 65-åringen Renee Brinkerhoff reiste dit, som del av et tokt med å krysse syv kontinenter, etter sigende for å samle inn penger for å stoppe menneskehandel. Noen ganger er det lov å stoppe opp og stikke fingeren i jorden.

Kan en ombygd Porsche 356, med beltedrev for bedre å takle snødrev og is i Antarktis, hjelpe mot menneskehandel?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forklaringen til Brinkerhoff er at hun deltok i langdistanserallyene Peking-to-Paris og East African Safari, som ledd av hennes egen Project 356 World Rally Tour.

Startskuddet fant sted i 2017, med deltakelse i La Carrera Panamericana i Mexico. Underveis fikk hun visstnok så mye medieoppmerksomhet, at det var dags for å sette dagsorden for det hun brenner for. Via hennes amerikanske veldedighet Valkyrie Gives, er målet å samle inn 1 million dollar til NGO-er i Mongolia, Peru, Colombia, Brazil, Thailand, India, Kenya og andre land.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hittil har gjengen samlet inn 556.000 dollar. Eventyreren Kieron Bradley, som er basert i Storbritannia, tilbragte mer enn 18 måneder sammen med Porsche-ekspertene hos Tuthill Porsche, for å klargjøre bilen som nå kalles Polar Porsche.

356 MILES: Ekspedisjonen fant sin egen distanse, inspirert av Porsche-modellen. Foto: Valkyrie Racing
356 MILES: Ekspedisjonen fant sin egen distanse, inspirert av Porsche-modellen. Foto: Valkyrie Racing

For kaldt for rekord

Været skal ha vært begredelig, men det spørs jo hva man er vant med. På det verste var det 18 minusgrader, noe som er kaldt, men ikke umulig å kjøre bil i. Et forsøk på å sette fartsrekord ble avlyst, fordi kulden hindret tenning på alle sylindrene. Noen ganger virket bare to.

Artikkelen fortsetter under annonsen
BELTEDREV: 356A-motoren likte dårlig temperaturen ned mot -18 grader. To sylindre nektet å samarbeide. Foto: Valkyrie Racing
BELTEDREV: 356A-motoren likte dårlig temperaturen ned mot -18 grader. To sylindre nektet å samarbeide. Foto: Valkyrie Racing

Valkyrie Racing følger opp stuntet med å auksjonere bort en Porsche 356A, i samarbeid med Omaze, som er nyrestaurert av Tuthill Porsche. Bilen styles til minne om Renee Brinkerhoffs første racerbil. Budrunden åpner 4. mars og auksjonen varer til cirka 22. mars. Prisantydningen er over 200.000 dollar, snaue 1,8 millioner kroner.