Kverneland Bil: Feirer 100 år som Ford-forhandler i Norge

I 100: Feirer 100 år: Uten Ford hadde vi aldri vært der vi er i dag, sier Ådne Kverneland, tredje generasjons eier av Norges eldste Ford-forhandler.
I 100: Feirer 100 år: Uten Ford hadde vi aldri vært der vi er i dag, sier Ådne Kverneland, tredje generasjons eier av Norges eldste Ford-forhandler.
Artikkelen fortsetter under annonsen

I januar for 100 år siden inngikk Norges eldste nåværende Ford-forhandler, Kverneland Bil, sin første avtale om å selge det amerikanske bilmerket i Norge. Nå ser tredje generasjon i den familieeide bedriften lyst og helelektrisk på de neste 100 årene med Ford.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var den 14. januar i 1922 de to brødrene Ådne og Olaus Kverneland inngikk en forhandleravtale med Ford om å selge de amerikanske bilene fra sine lokaler i Kongsgaten i Stavanger.

Nå i år, 100 år etter, lever fremdeles det familieeide firmaet i beste velgående og selger Ford fra Bergen i nord til Bryne i sør.

– Denne avtalen skulle senere vise seg å bli gullkantet. Bare i løpet av få år gjorde Henry Fords innføring av samlebåndsproduksjon at bilprisene ble redusert til en tredjedel og etterspørselen økte kraftig. Siden det har vi fortsatt å selge Ford i 100 år. Uten Ford hadde vi aldri vært der vi er i dag, sier tredje generasjons eier av Norges eldste Ford-forhandler, Ådne Kverneland i en pressemelding.

Historisk bilde Foto: Ford
Historisk bilde Foto: Ford

Samme Ford-filosofi nå som da

Den første Ford-modellen som ble solgt av hans bestefar var en T-Ford med 20 HK som ble levert med en 2,9 liters bensinmotor, toppfart om lag 70 km/t, som kostet 4.850 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om mye er annerledes i dag 100 år etter, har filosofien som ligger i bunnen for Fords bilproduksjon ifølge ham vært mye den samme hele veien.

– Henry Fords mål var hele tiden å lage gode biler til en pris som gjorde dem tilgjengelig for folk flest. Det er en viktig del av arven som har ligget der i alle de 100 årene. Nå når vi står foran den elektriske bilrevolusjonen er Ford nok engang i førersetet, med den nye elbilsuksessen Mustang Mach-E. Det handler nok en gang om en bil som gir mye valuta for pengene – som den gangen for 100 år siden – og å komme med nye og banebrytende teknologier, sier Kverneland.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fords tradisjoner viktig for den elbilrevolusjonen

Kverneland Bils første annonse
Kverneland Bils første annonse

I dag er Kverneland Bil en del av Fords store forhandlernettverk som sørger for at det tradisjonsrike merket er godt representert over hele landet – fra Mandal i sør til Vadsø i nord. Kverneland har utviklet seg til å bli en av de største bilgrupperingene i Norge og selger årlig rundt 7000 nye og brukte biler. Fremdeles er Ford det merket de selger mest av.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi gratulerer Kverneland Bil med den fantastiske innsatsen og det gode samarbeidet vi har hatt med dem igjennom flere tiår. Når vi nå går inn i en helt ny helelektrisk tidsalder er Fords mer enn 100-år lange tradisjoner en helt avgjørende faktor for å lykkes globalt med denne satstingen. For oss som norsk importør er det bare å lytte og lære av tradisjonsbærere som Kverneland Bil, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge Per Gunnar Berg i pressemeldingen.

Har tro på ny gullalder med elbiler

For Kverneland er de nye Ford-modellene som representerer det elektriske skiftet, som nye Mustang Mach-E, som allerede har rukket å bli en av Norges mest solgte biler, og nye Ford E-Transit, den helelektriske versjonen av verdens mest solgte varebil som kommer til våren, svært gode nyheter.

Kverneland Bils første verksted i Stavanger
Kverneland Bils første verksted i Stavanger

– Vi har vært med på en rekke salgssuksesser fra Ford gjennom 100 år – fra de første T-Fordene til A-Ford, Anglia, Escort, Granada, Sierra og Focus for å nevne noen. Min personlige favoritt – selvsagt fra studietiden – var en gullfarget Ford Capri med den største motoren, kjøpt brukt av familiefirmaet, smiler Ådne Kverneland.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Med den kraftige elektriske satstingen som Ford nå er i full gang med, vil dette bli en ny gullalder for merket – i Norge og i resten av verden. Det er en reise som vi ser frem til å være med på og håper på nye 100 år som er like bra som de 100 vi har lagt bak oss, sier tredje generasjons eier av Norges eldste Ford-forhandler, Kverneland Bil, Ådne Kverneland.