Unike bilder: Da Folkevognen første gang dukket opp

FØRSTE LEVERANSE: Rundt 30 Folkevogner er losset fra lasteskipet "La Paloma" i 1951, de første ver Oslo Havn.
FØRSTE LEVERANSE: Rundt 30 Folkevogner er losset fra lasteskipet "La Paloma" i 1951, de første ver Oslo Havn. Foto: Møllers arkiv
Artikkelen fortsetter under annonsen

I 1951 var det like før Folkevogn-bølgen skulle skylle over landet. Bildene av den første lasten over Oslo Havn er en herlig tidsreise.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

Få veteranbiler har like mange tilhengere som Folkevognen, modellen som skulle dominere det norske bilmarkedet gjennom hele 1960-tallet.

Etter en sped start på slutten av 1940-tallet og konstant vekst gjennom 1950-tallet toppet det hele ut med 25.488 nyregistrerte Volkswagen i Norge i 1969.

TETTPAKKET: Boblene ble lastet tett i tett for å få plass til flest mulig i to lag. Foto: Møllers arkiv
TETTPAKKET: Boblene ble lastet tett i tett for å få plass til flest mulig i to lag. Foto: Møllers arkiv

Sped start

En epoke i norsk bilhistorie med dimensjoner vi aldri hadde opplevd og med Harald A. Møller som den største aktøren på import og forhandlersiden. Kontrakten med produsenten ble klar høsten 1948, med Møller som den syvende Volkswagen-importøren i verden.

Den første Folkevognen (foruten de nazistene hadde tatt hit under krigen) kom til Norge i 1948, lånt ut av Møllers danske importørkollega i Danmark. I 1949 kom de første store leveransene, slik at det totalt ble registrert rundt 190 Folkevogner i Norge det året.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Inngangen til 1950-tallet ble imidlertid sped med kun 10 biler i 1950 og anslagsvis 50 biler i 1951. Man forhastet seg ikke, men rigget seg for helt andre volumer.

Folkevogner til Norge i 1951. Foto: Møllers arkiv
Folkevogner til Norge i 1951. Foto: Møllers arkiv

Folkevogn-leveranse anno 1951

Blant tiltakene var selvsagt å etablere fysisk kapasitet til å håndtere større laster med biler i et eget importanlegg, men for 70 år siden var man foreløpig ikke der.

Men da den første lasten med Bobler kom til Oslo Havn var blant annet Jan H. Møller til stede for å forevige begivenheten.

Den gang var han bare 21 år gammel og på vei inn i firmaet hans far hadde etablert 15 år tidligere. Leveransen markerte en milepælen i firmaets historie, og bildene skulle blant annet brukes i Møllers første reklamebrosjyre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
TIDSVITNE: Jan H. Møller (91) var til stede da den første lasten med Folkevogner kom til Oslo Havn. Her med Møller-gruppens egen 1949-modell. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen
TIDSVITNE: Jan H. Møller (91) var til stede da den første lasten med Folkevogner kom til Oslo Havn. Her med Møller-gruppens egen 1949-modell. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen

Bildene viser hvordan bilene er nærmest stablet ombord i lasteskipet, som ikke ser ut til å være spesielt egnet for biltransport. Det er ikke bredere enn at det kun går tre Bobler tett stablet i bredden i bunnen av båten. Så er det lastet i to lag: «Som en tidsriktig Sfinx konfekteske, to lag med godbiter», for å sitere Møller-gruppens tidligere historieguru Jon E. Røhrt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For etter at laget i bunnen er heist på plass i Tyskland, er det lagt ut et lag med «solide» planker som danner gulv for et lag nummer to over disse. Hva kunne gå galt sjøveien fra Tyskland til Norge liksom?

HEIST I LAND: Det var ingen mulighet for å kjøre i land, så samtlige biler ble heist i land, med fire stropper festet i støtfangerhornene. Foto: Møllers arkiv
HEIST I LAND: Det var ingen mulighet for å kjøre i land, så samtlige biler ble heist i land, med fire stropper festet i støtfangerhornene. Foto: Møllers arkiv

Men det gikk tydeligvis bra, for bilene på bildene står pent og ordnet før de blir heist i land, én etter én, uten synlige skader. Totalt ser det ut som hele lasten er på rundt 30 biler, når alle er på plass og stilt opp på kaia.

LITT ANNERLEDES: Et bilde fra lasteskipet inn mot kaia avslører i enda større grad de endringene som har skjedd på havnen i løpet av 70 år. I bakgrunnen Harald A. Møllers 1940 Dodge, som han hadde gjemt bort under krigen. Foto: Møllers arkiv
LITT ANNERLEDES: Et bilde fra lasteskipet inn mot kaia avslører i enda større grad de endringene som har skjedd på havnen i løpet av 70 år. I bakgrunnen Harald A. Møllers 1940 Dodge, som han hadde gjemt bort under krigen. Foto: Møllers arkiv

Aker Brygge

På det store bildet ser en tydelig at det er ganske langt inn mot Rådhuset nær det som i dag er Aker Brygge.

SPLIT WINDOW: Har du en slik Folkevogn med delt bakrute stående, så vet du at du har noe ettertraktet. I bakgrunnen en Standard Vanguard. Foto: Møllers arkiv
SPLIT WINDOW: Har du en slik Folkevogn med delt bakrute stående, så vet du at du har noe ettertraktet. I bakgrunnen en Standard Vanguard. Foto: Møllers arkiv

I bakgrunnen skimter vi Ekeberg-restauranten like over baugen på skipet, og foran styrhuset på andre siden av fjorden er Sørenga, hvor importanlegget skulle komme senere. For øvrig avslører bildene de store endringene som har skjedd i områdene innerst i Oslo Havn.

En unik dokumentasjon – ganske så nøyaktig 70 år etter at de ble tatt.