Unike bilder: Da Folkevognen første gang dukket opp
I 1951 var det like før Folkevogn-bølgen skulle skylle over landet. Bildene av den første lasten over Oslo Havn er en herlig tidsreise.
Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.
Få veteranbiler har like mange tilhengere som Folkevognen, modellen som skulle dominere det norske bilmarkedet gjennom hele 1960-tallet.
Etter en sped start på slutten av 1940-tallet og konstant vekst gjennom 1950-tallet toppet det hele ut med 25.488 nyregistrerte Volkswagen i Norge i 1969.
Sped start
En epoke i norsk bilhistorie med dimensjoner vi aldri hadde opplevd og med Harald A. Møller som den største aktøren på import og forhandlersiden. Kontrakten med produsenten ble klar høsten 1948, med Møller som den syvende Volkswagen-importøren i verden.
Den første Folkevognen (foruten de nazistene hadde tatt hit under krigen) kom til Norge i 1948, lånt ut av Møllers danske importørkollega i Danmark. I 1949 kom de første store leveransene, slik at det totalt ble registrert rundt 190 Folkevogner i Norge det året.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenInngangen til 1950-tallet ble imidlertid sped med kun 10 biler i 1950 og anslagsvis 50 biler i 1951. Man forhastet seg ikke, men rigget seg for helt andre volumer.
Folkevogn-leveranse anno 1951
Blant tiltakene var selvsagt å etablere fysisk kapasitet til å håndtere større laster med biler i et eget importanlegg, men for 70 år siden var man foreløpig ikke der.
Men da den første lasten med Bobler kom til Oslo Havn var blant annet Jan H. Møller til stede for å forevige begivenheten.
Den gang var han bare 21 år gammel og på vei inn i firmaet hans far hadde etablert 15 år tidligere. Leveransen markerte en milepælen i firmaets historie, og bildene skulle blant annet brukes i Møllers første reklamebrosjyre.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenBildene viser hvordan bilene er nærmest stablet ombord i lasteskipet, som ikke ser ut til å være spesielt egnet for biltransport. Det er ikke bredere enn at det kun går tre Bobler tett stablet i bredden i bunnen av båten. Så er det lastet i to lag: «Som en tidsriktig Sfinx konfekteske, to lag med godbiter», for å sitere Møller-gruppens tidligere historieguru Jon E. Røhrt.
Artikkelen fortsetter under annonsenFor etter at laget i bunnen er heist på plass i Tyskland, er det lagt ut et lag med «solide» planker som danner gulv for et lag nummer to over disse. Hva kunne gå galt sjøveien fra Tyskland til Norge liksom?
Men det gikk tydeligvis bra, for bilene på bildene står pent og ordnet før de blir heist i land, én etter én, uten synlige skader. Totalt ser det ut som hele lasten er på rundt 30 biler, når alle er på plass og stilt opp på kaia.
Aker Brygge
På det store bildet ser en tydelig at det er ganske langt inn mot Rådhuset nær det som i dag er Aker Brygge.
I bakgrunnen skimter vi Ekeberg-restauranten like over baugen på skipet, og foran styrhuset på andre siden av fjorden er Sørenga, hvor importanlegget skulle komme senere. For øvrig avslører bildene de store endringene som har skjedd i områdene innerst i Oslo Havn.
En unik dokumentasjon – ganske så nøyaktig 70 år etter at de ble tatt.