DrivstoffAppen: Har fått 300.000 brukere på to år

LEI AV DRIVSTOFFBOMMERTER: – Siden oversikten ikke fantes fra før kastet vi oss rett og slett ut i det, sier styreleder og gründer Sander Steiner Helgesen. Til venstre medgründer Syver Orhagen.
LEI AV DRIVSTOFFBOMMERTER: – Siden oversikten ikke fantes fra før kastet vi oss rett og slett ut i det, sier styreleder og gründer Sander Steiner Helgesen. Til venstre medgründer Syver Orhagen. Foto: Anders Horntvedt / Finansavisen

To 23-åringer med null apperfaring og full jobb ved siden av har fått tusenvis av norske bilister som brukere og frivillige datainnsamlere.

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen.

MJØNDALEN: – Vi hadde null erfaring med apper da vi begynte, men vi er begge veldig glade i bil. Vi savnet oversikten over priser på bensin og diesel, og siden oversikten ikke fantes fra før kastet vi oss rett og slett ut i det, sier Sander Steiner Helgesen (23), styreleder i DrivstoffAppen.

Sammen med medgründer Syver Orhagen (23) har han de seneste brukt mesteparten av sin ledige tid til å utvikle en app for iPhone og Android.

Appen har prisoversikter basert på crowdsourcing. Den lar brukerne registrere prisdata for landets 2.400 bensinstasjoner.

Samtidig har brukerne mulighet til å lese av de senest oppdaterte prisene ved nærmeste stasjon, eller andre stasjoner brukeren er interessert i.

Sagt på en annen måte: Hvis du lurer på om du må fylle tanken til blodpris eller om du kan spare surt opptjente kroner ved å kjøre noen kilometer til en annen stasjon, gir appen svaret.

Jobber heltid ved siden av

Målt i antallet brukere har appen vært en suksess. Den er gratis å laste ned, og har på to år fått over 300.000 brukere.

Dette har de to gründerne gjort ved siden av heltidsjobber. Sander er utdannet automatiker og jobber som operatør ved byggvarefabrikken Norgips.

Syver er servicetekniker i AutoCare, som selger og vedlikeholder bilvaskemaskiner.

Begge kjører bil til daglig: Syver kjører en Mercedes Vito, mens Sander kjører Tesla til fabrikkjobben sør for Drammen.

– Det virker kanskje rart at jeg kjører elbil når jeg driver med DrivstoffAppen, men snart kommer det elbilmodus i appen slik at du får oversikt over prisene der også, sier Sander.

TUNGT Å KOMME I GANG: – Vi brukte Facebook helt hemningsløst. Vi inviterte alt og alle, sier Syver Orhagen. Til venstre Sander Steiner Helgesen. Foto: Anders Horntvedt / Finansavisen
TUNGT Å KOMME I GANG: – Vi brukte Facebook helt hemningsløst. Vi inviterte alt og alle, sier Syver Orhagen. Til venstre Sander Steiner Helgesen. Foto: Anders Horntvedt / Finansavisen

– Helt hemningsløst

Ideen til DrivstoffAppen kom sent i 2018. Til programmeringen har selskapet brukt utviklere som gründerne kom i kontakt med på UpWork.

Design av front- og backend-løsninger er det de to gründerne som har gjort. Det samme gjelder markedsføring fra og med betaversjonen, som kom i sent i 2019.

– Vi brukte Facebook helt hemningsløst. Vi inviterte alt og alle, og delte informasjon om appen i relevante grupper. Det gikk trått i starten, og det er først nå det har løsnet, sier Syver.

– Det øker med rundt 2.000 brukere om dagen, i tillegg til at fornøyde brukere melder fra til andre eller verver dem via appen, sier Syver.

– Rundt 20 prosent av brukerne er med og legger inn priser, mens de øvrige kun henter ut priser, sier Sander.

Planen det kommende året er lansering i Sverige og Danmark samt en ny funksjon som predikerer utviklingen i drivstoffpriser gjennom uken. Etter rundt to års drift er 4 millioner datapunkter samlet inn.

Som registrert bruker får man 10 øre hver gang man legger inn prisopplysninger, alternativt fem øre for å bekrefte en pris som allerede er lagt inn.

– Det hadde vært gøy

Inntektene kommer dels fra abonnement og dels fra reklame via Google. Abonnementene koster mellom 19 og 39 kroner måneden og gir brukeren bedre oversikt over det løpende prisbildet.

Appen er utviklet uten eksterne investorer, og har kun 30.000 kroner i innskutt kapital og egne penger. Gründerne har ikke tatt ut lønn, og regner med å omsette for rundt 0,4 millioner i år.

– Jeg står opp klokken 5.00, bruker to timer til å svare på eposter og følge opp ting, drar på jobben, og så jobber jeg med appen til jeg går og legger meg, sier Syver.

For Sander ser dagen mer eller mindre tilsvarende ut.

– Når skal dere slutte i dagjobben og jobbe med appen på fulltid?

– Det hadde vært gøy, men da mister vi den faste inntekten, og da blir vi i så fall avhengige av å ta ut lønn fra bedriften. Slik det er nå er det best for bedriften og best for oss å jobbe ved siden av, sier Sander.

Personvernpolicy