Nå får mange bileiere et problem

Å vedlikeholdslade batteriet er veldig smart, særlig når det er vinter og kuldegrader.
Å vedlikeholdslade batteriet er veldig smart, særlig når det er vinter og kuldegrader. Foto: NAF

Men heldigvis er det enkelt å unngå det.

Startbatteriet er noe mange bileiere ikke ofrer én tanke – helt til det ikke fungerer som det skal. Da, derimot!

Flatt batteri en kald morgen er en fryktelig kjedelig start på dagen. Og nå er vi midt i høysesongen for dette.

Et dårlig batteri kan komme seg greit gjennom sommeren og høsten. Men når det begynner å bli kaldt og du også bruker flere strømkilder, da kan det virkelig røyne på. Og en dag er det helt tomt for strøm.

Flatt batteri er da også den vanligste grunnen til at NAF rykker ut for hjelpe bilister.

Mye elektronikk

– Dette kan du enkelt unngå ved å vedlikeholdslade batteriet i bilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

– Nå som det er kaldt er det fristende å skru på setevarmen, rattvarmen og klimaanlegget på full varme. Kjører du kun småturer i hverdagen, er alle disse komfortelementene med på å tappe startbatteriet. Dette gjelder nyere som eldre biler om bilen går på bensin, diesel eller strøm. Moderne biler har så mye elektronikk at det er ekstra viktig med et toppladet batteri, sier Sødal, i en pressemelding.

Teknologien i bilene er i stadig endring. En moderne bil er proppet med elektronikk, styringsenheter, elektroniske støttesystemer og sensorer. Dette krever strøm og batteriet brukes også når bilen står stille. I tillegg er det tyngre for batteriet å starte en kald motor om vinteren. Derfor er det en god idé å lade opp batteriet.

Flatt batteri er en gjenganger når NAF rykker ut for å hjelpe bilister med problemer. Foto: NAF
Flatt batteri er en gjenganger når NAF rykker ut for å hjelpe bilister med problemer. Foto: NAF

Godt som gull igjen

– Har du opplevd startvansker i den kuldeperioden vi er inne, så fyll på strøm. Selv om du fikk start på bilen igjen ved hjelp av en god nabo eller en bilberger, trenger batteriet mer strøm for å være stabilt, rådgir Sødal.

Det er lurt å alltid ha fulladet batteri. Batteriet har lettere for å tømmes for strøm når det ikke er toppladet. En vedlikeholdslader er ikke kostbar, og den er enkel å bruke.

– Følg instruksjonene til laderen og sjekk i bilens instruksjonsbok før du kobler laderen til bilens batteri. En natt med lading, og batteriet er godt som gull igjen, sier Sødal.

Lenge å vente på fjellet

Mange nordmenn er hyttefolk. Når bilen står parkert ute på fjellet i noen dager er det ekstra viktig at batteriet er i toppform så man får start på bilen når man skal hjem.

– Det kan være lenge å vente på bilberging når man er i fjellheimen. Lad opp batteriet før hytteturen, så slipper du det, avslutter Nils Sødal.

Saken ble først publisert hos Broom.no

Personvernpolicy