Iskald test: Blir drømmebil for mange norske kjøpere
BMW i7 går rett i strupen på Mercedes.
Mercedes har lagt lista høyt i det foreløpig svært begrensede markedet for luksus-elbiler – med sin EQS. Men BMW har ikke tenkt til å sitte stille i båten, og se på at konkurrenten får dominere der.
Her ligger det lange tradisjoner i å knive om direktørbil-kundene – og nå skal hansken plukkes opp. Neste år kommer nemlig i7. Altså en elektrisk utgave av 7-serien – som er flaggskipet i BMW-sortimentet.
Prototypene testes nå til det ytterste for å finjustere drivlinje, dynamikk og komfort under forhold som mange nordmenn vil kjenne seg igjen i.
De tordner mot den norske elbil-politikken
Mye på gang
I 2023 forventer det tyske selskapet å dekke over 90 prosent av de ulike segmentene med elbiler. I 2022 får BMW i3, iX3, i4 og iX selskap av både iX1 og i7.
Gjennom en rekke omfattende øvelser testes nå prototypene under ekstreme vær- og veiforhold i randsonen av polarsirkelen, på BMW Groups eget testsenter i Arjeplog, Sverige.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDer finner testingeniører de frosne overflatene og snødekte veiene som gir ideelle forutsetninger for å presse alle bilens komponenter til det ytterste.
Les vår test av nye BMW iX3 her:
Siste testene
I sluttfasen av den omfattende testingen ligger fokuset på å kalibrere fjæringskomponenter og styre- og bremsesystemene, samt kjøredynamikk, stabilitet- og komfortsystemer.
Vintertestingen fokuserer også spesielt på komponentene i den helelektriske drivlinjen. Fremfor alt er det motorene, batteriet og temperaturkontrollsystemet til BMW i7 som settes på prøve. i7 bygger på samme, femte generasjon eDrive-teknologi som vi blant annet finner i helt nye iX.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHer snakker vi BMW som får fram horna i panna!
Rekkevidde og store motorer
i7 er basert på samme konstruksjon og konsept som andre kommende modellvarianter av neste generasjon 7-serie.
Foreløpig skjules eksteriørdesignen under kamuflasje, som gjør en god jobb med å gjemme både nye linjer og ny teknikk. Prognosene fra testregimet tilsier et strømforbruk fra 19,5–22,5 kWh/100 km i henhold til WLTP-normen.
Artikkelen fortsetter under annonsenMercedes EQS har også lagt en høy list i forhold til rekkevidde. Så BMW i7 kommer nok trolig til å klare over 700 kilometer, den også.
Når det gjelder motorer, snakkes det om at i7 blant annet vil få samme oppsett som kommende iX M60. Det vil i tilfelle innebære opptil over 600 hestekrefter.
Nå koster ikke luksusbilen mer enn en sliten Golf
Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no.