Iskald test: Blir drømmebil for mange norske kjøpere

Her er kommende BMW i7 på testing i Arjeplog i Sverige. Neste år er det elektriske flaggskipet til BMW klar for markedet. Her snakker vi luksusbil, som blant annet skal konkurrere med Mercedes EQS.
Her er kommende BMW i7 på testing i Arjeplog i Sverige. Neste år er det elektriske flaggskipet til BMW klar for markedet. Her snakker vi luksusbil, som blant annet skal konkurrere med Mercedes EQS.
Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW i7 går rett i strupen på Mercedes.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes har lagt lista høyt i det foreløpig svært begrensede markedet for luksus-elbiler – med sin EQS. Men BMW har ikke tenkt til å sitte stille i båten, og se på at konkurrenten får dominere der.

Her ligger det lange tradisjoner i å knive om direktørbil-kundene – og nå skal hansken plukkes opp. Neste år kommer nemlig i7. Altså en elektrisk utgave av 7-serien – som er flaggskipet i BMW-sortimentet.

Prototypene testes nå til det ytterste for å finjustere drivlinje, dynamikk og komfort under forhold som mange nordmenn vil kjenne seg igjen i.

De tordner mot den norske elbil-politikken

BMW satser på tradisjonelt sedan-design på i7 og 7-serie.
BMW satser på tradisjonelt sedan-design på i7 og 7-serie.

Mye på gang

I 2023 forventer det tyske selskapet å dekke over 90 prosent av de ulike segmentene med elbiler. I 2022 får BMW i3, iX3, i4 og iX selskap av både iX1 og i7.

Gjennom en rekke omfattende øvelser testes nå prototypene under ekstreme vær- og veiforhold i randsonen av polarsirkelen, på BMW Groups eget testsenter i Arjeplog, Sverige.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Der finner testingeniører de frosne overflatene og snødekte veiene som gir ideelle forutsetninger for å presse alle bilens komponenter til det ytterste.

Les vår test av nye BMW iX3 her:

Siste testene

I sluttfasen av den omfattende testingen ligger fokuset på å kalibrere fjæringskomponenter og styre- og bremsesystemene, samt kjøredynamikk, stabilitet- og komfortsystemer.

Vintertestingen fokuserer også spesielt på komponentene i den helelektriske drivlinjen. Fremfor alt er det motorene, batteriet og temperaturkontrollsystemet til BMW i7 som settes på prøve. i7 bygger på samme, femte generasjon eDrive-teknologi som vi blant annet finner i helt nye iX.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her snakker vi BMW som får fram horna i panna!

Foreløpig er bilen svært godt kamuflert. Men om ikke så lenge får vi se hva som skjuler seg her.
Foreløpig er bilen svært godt kamuflert. Men om ikke så lenge får vi se hva som skjuler seg her.

Rekkevidde og store motorer

i7 er basert på samme konstruksjon og konsept som andre kommende modellvarianter av neste generasjon 7-serie.

Foreløpig skjules eksteriørdesignen under kamuflasje, som gjør en god jobb med å gjemme både nye linjer og ny teknikk. Prognosene fra testregimet tilsier et strømforbruk fra 19,5–22,5 kWh/100 km i henhold til WLTP-normen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes EQS har også lagt en høy list i forhold til rekkevidde. Så BMW i7 kommer nok trolig til å klare over 700 kilometer, den også.

Når det gjelder motorer, snakkes det om at i7 blant annet vil få samme oppsett som kommende iX M60. Det vil i tilfelle innebære opptil over 600 hestekrefter.

Det kalde klimaet i Arjeplog gir god anledning til å teste ut i7 i forhold vi er vant med også i Norge.
Det kalde klimaet i Arjeplog gir god anledning til å teste ut i7 i forhold vi er vant med også i Norge.

Nå koster ikke luksusbilen mer enn en sliten Golf

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no.