Vant kåring: Dette er Årets beste bilkjøp i Norge

NAF har kåret Årets beste bilkjøp 2021. Helt til topps går bilen tikl venstre, Hyundai Ioniq 5. Foto: Geir Anders Rybakken Orslien
NAF har kåret Årets beste bilkjøp 2021. Helt til topps går bilen tikl venstre, Hyundai Ioniq 5. Foto: Geir Anders Rybakken Orslien Foto: broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hyundai til topps i NAF-kåring.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konkurransen i nybilmarkedet har aldri vært tøffere. Her i Norge handler det meste nå om elbiler – og her har kjøperne fått mye nytt å velge mellom i år.

Men hva er egentlig det beste nybilkjøpet akkurat nå? Det har NAF-magasinet Motor akkurat kåret. Finalistene var disse bilene:

Kia EV6, VW ID.4, Skoda Enyaq, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Nio ES8, BMW iX og BYD Tang.

Samtlige er elbiler. Bilen som går helt til topps i NAFs «Årets beste bilkjøp 2021» kommer fra Sør-Korea, er en SUV – og den har et design som har vakt stor oppsikt.

Tidenes høyeste poengsum

Juryen mente utseendet helt soleklart gjorde Hyundais Ioniq 5 til en av de ti finalistene i første runde av årets kåring. Uansett hva du måtte mene – denne bilen har et design det er umulig å forholde seg likegyldig til. Her har Hyundai tenkt utenfor boksen. Ioniq 5 har et klart retropreg, samtidig som den er moderne.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Blant Motors biltester fikk også bilen tidenes høyeste poengsum, da den ble testet i sommer. Dens praktiske egenskaper – og pris – gjorde at den til slutt trakk det lengste strået av alle i årets kåring, i skarp konkurranse med en annen elektrisk bestselger, nemlig Tesla Model Y.

Lyst på denne? Da bør du velge smart

Billigere å eie

Det var ladeegenskapene som avgjorde, bilen har et system som gir en ladefart opp til 200 kW. Med et kombinert 400- og 800-volt-system, slik som blant annet Porsche Taycan, kan den lade 100 kilometer på bare 4,5 minutter., under ideelle forhold. Med andre ord: Her slipper du å stå lenge på ladestasjonen, de gangene du trenger å hurtiglade.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Hyundai Ioniq 5 kom til Norge tidligere i år, det ruller allerede mange eksemplarer på veiene våre. Foto: broom
Hyundai Ioniq 5 kom til Norge tidligere i år, det ruller allerede mange eksemplarer på veiene våre. Foto: broom

Motor har også sett på hva det koster å drifte de ulike bilene. Deres beregninger viser også at Ioniq 5 er billigere å eie og kjøre enn en Tesla Model Y. Prisen per kilometer er 6,09 kroner mot 7,00 kroner for Tesla Y.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjøpe ny bil? Den viktigste jobben kan du gjøre hjemme i godstolen

Cupra billigst å eie

Den laveste kilometerprisen blant finalistene har Cupra Born, som ender på en tredjeplass i kåringen, med en pris på 4,56 kroner per kilometer. Så er dette også en annen type bil. Born er søstermodellen til Volkswagen ID.3, de to er nesten helt identiske.

Juryen besto av Øivind A. Monn-Iversen, journalist og testansvarlig i Motor, Anette Berve, rådgiver i forbrukeravdelingen i NAF, Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF, Marianne Søhagen, seniorrådgiver for trafikksikkerhet i NAF, Ulrica Risberg, markeds- og kommunikasjonsdirektør i NAF og Peter Raaum, ansvarlig redaktør i Motor.

Her er vår første test av Ioniq 5

(Artikkelen er først publisert av Broom)