Vinter-elbiltips: Still inn riktig regenerering

Velg nivå på regenereringen utifra forholdene du kjører på.
Velg nivå på regenereringen utifra forholdene du kjører på. Foto: NAF
Artikkelen fortsetter under annonsen

- På glatte veier er det lurt å skru regenereringen til et minimum eller helt av.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbiler bremser nesten helt av seg selv fordi de bruker bremseeffekten

til å lade batteriet.

- På glatte veier er det lurt å skru regenereringen til et minimum eller helt av. Kraftig regenerering kan gjør at du sklir av veien på glatt føre, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, i en pressemelding.

Dette er regenerering

Hva regenerering er lærer de fleste av oss etter å ha gått over til elbil. Når du slipper opp gasspedalen, vil bilen bremse av seg selv og samtidig får den litt påfyll av strøm. Det er praktisk når du skal ned fra fjellet og faktisk lader opp flere kilometer med rekkevidde på bilen. Men pass på når du kjører på vinterføre. Kraftig regenerering kan gjøre at du mister kontrollen.

- Når du kommer mot en sving på glatt føre og slipper gassen og regenereringen på bilen begynner å jobbe, kan bremsingen føre til at du sklir ut av veien i stedet for å komme deg trygt gjennom svingen, mener Sødal.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Enkelt å justere regenerering

Det er ikke gitt at du skal ha regenerering på minimum eller helt skrudd av gjennom hele vinteren. På de fleste nyere elbiler er det enkelt å justere nivået på regenerering. Det gjør at du kan veksle mellom ulike nivåer underveis på en kjøretur eller fra kjøretur til kjøretur.

- Det er viktig at du stiller regenereringen av bilen etter forholdene du kjører på. Skal du ned en bratt nedoverbakke kan du ha på mye, men kjører du på glatt og svingete vei bør du skru ned til et minimum eller helt av, sier Nils Sødal.