Dette kjører de som er mest aggressive i trafikken
Det er stor forskjell på Toyota og BMW.
Har Tesla- og BMW-sjåfører annen kjørestil enn de som kjører Toyota og Volvo?
Forsikringsselskapet Storebrand har gjort en undersøkelse, via Norstat, på nordmenns kjørevaner, og kan blant annet avsløre hvem som oppfattes som mest forsiktige og aggressive i trafikken.
Og det er ikke til å komme fra at noen sjåfører tar færre sjanser enn andre langs veiene.
Disse sjåførene følger fartsgrensen like selvsagt som de følger prinsippet «bedre føre var, enn etter snar».
Ikke være for forsiktig
Det er vel og bra å være forsiktig, men Petter Berg, leder for Motor i Storebrand. advarer mot å være en sinke i trafikken.
– Ja, man er faktisk lovpålagt å opprettholde god flyt i trafikken, så dersom du kjører unødig sakte risikerer du å få bot. Grunnen til det er at du er til hinder for andre trafikanter, særlig der veien er svingete og forbikjøring ikke er mulig. I tillegg avslører du manglende kjøreferdigheter. Stopp og slipp andre fram dersom du er på en rolig «søndagstur».
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDisse bilmerkene oppfattes mest aktsomme i trafikken
- Toyota (23 prosent)
- Volvo (17 prosent)
- Skoda (12 prosent)
- Volkswagen (10 prosent)
- Opel (8 prosent)
Mange av oss har kanskje dårlige opplevelser i trafikken med noen bilmerker. Men hvilke biler har de mest aggressive eierne, og hvilke har de mest forsiktige? Dette er det kanskje ingen fasit på, men svarene i undersøkelsen kan gi oss en pekepinn.
Les også: Dette er Opelen som kjørte fra både Ferrari og Porsche
I motsatt ende
BMW troner soleklart øverst på listen over hvilke bilmerker som oppfattes å ha «mest aggressiv kjørestil i trafikken». Det mener 53 prosent av de spurte.
Merkersom er kjent for dyre biler dominerer topplisten. Etter BMW havner Audi (37 prosent), Tesla (30 prosent), Porsche (18 prosent) og Mercedes (15 prosent).
– BMW og Audi er gjengangere som vanligvis troner på toppen på slike undersøkelser. Spesielt BMW skiller seg ut på skadestatistikken vår. Litt mer overraskende er det at Tesla kommer så høyt når man ser på det relativt lave antallet Teslaer på veien sammenlignet andre bilmerker, sier Petter Berg helt til slutt.
Les også: Ulovlig i Norge – for Jan kan det være forskjellen mellom liv og død
Denne saken ble først publisert på Broom.no.