Mange bileiere blir «avslørt» av forsikringsselskapet

Mange kjører på sommerdekk hele vinteren. Tall fra forsikringsselskapet If viser at 6,3 prosent av bilene som var inne til skadetaksering sist vinter var skodd med sommerdekk.
Mange kjører på sommerdekk hele vinteren. Tall fra forsikringsselskapet If viser at 6,3 prosent av bilene som var inne til skadetaksering sist vinter var skodd med sommerdekk.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjører med sommerdekk på vinteren.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ingen hemmelighet at mange norske bileiere er trege med å skifte dekk. Ja, en god del gjør det ikke i det hele tatt. I stedet kjører med de samme dekkene på bilen, hele året.

Sommerdekk på glatte vinterveier er potensielt livsfarlig. Likevel viser det seg at ganske mange tar sjansen.

Sist vinter var 6,3 prosent av bilene som var inne til skadetaksering hos forsikringsselskapet If skodd med sommerdekk.

Det er en økning på 1,4 prosentpoeng fra vinteren før. Tallene baserer seg på skadetaksering av over 15.000 If-forsikrede biler vinteren 2020/2021.

De fleste av skadene har skjedd ved første snøfall, men også langt senere på vinteren er det en god del biler med sommerdekk involvert i ulykker.

Rogaland på topp

Det er store forskjeller mellom fylker og regioner i Norge:

– Ofte kommer Sørlandet og Vestlandet høyt opp på lista med sommerdekk på vinterføre. At kystområdene drøyer med vinterdekk, henger trolig sammen med et mildere klima og lite snø på vinteren, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sist vinter var det Rogaland (12,7 prosent), Oslo (7,9 prosent) og Agder (7,6 prosent) som hadde høyest sommerdekkandel ved vinterskader, viser skadestatistikken til If.

Noen ganger lønner det seg å punge ut selv

– Unødvendige og farlige sjanser

Høyest piggdekkandel hadde Nordland (88,2 prosent), Troms og Finnmark (79,7 prosent) og Møre og Romsdal (48,6 prosent). Disse fylkene pleier vanligvis å ligge på piggdekktoppen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i If.
Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i If.

På toppen over biler som brukte vinterdekk uten pigg, troner Viken og Oslo med andeler på henholdsvis 86,4 prosent og 83 prosent sist vinter.

Dessverre ser vi at en del bruker sommerdekk gjennom hele vinteren. Det er foruroligende. De dagene det kommer snø brått på eller det er underkjølt veibane, tar noen unødvendige og farlige sjanser. Bestemmelsene i den såkalte kjøretøyforskriften slår fast at bilen skal være skodd for forholdene der den kjører. Det er det ditt personlige ansvar å passe på som fører, sier Clementz, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik skal du bruke mobilen hvis uhellet er ute

Snøfall merkes tydelig

Det er først og fremst i overgangen mellom høst og vinter og ved første snøfall at ulykkesbilene er feilskodd, understreker Clementz. Særlig hvis den første snøen kommer tidlig og litt brått på, blir andelen på sommerdekk høy.

– Tidspunktet for første snøfall og i hvilken grad vinteren kommer overraskende, slår tydelig ut i skadestatistikken. En del drøyer dessverre hjulomlegging altfor lenge, sier Clementz.

Krasjet med vilje – 11 ganger. Så ble han tatt

Dekktips for vinteren

Fra 1. november og til første mandag etter 2. påskedag må mønsterdybden i dekkene være minst 3 millimeter, etter myndighetenes krav. If anbefaler at du skifter dekk før du har nådd denne mønsterslitasjen. Mønsterdybde måles i hovedrillene i de midterste tre firedeler av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets, bortsett fra der det er plassert slitasjevarslere.

Bruk av piggdekk eller kjetting er ikke lov fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 1. mai til og med 15. oktober. Det finnes ingen frister når du bruker piggfrie vinterdekk.

Uavhengig av mønsterdybde og dekkslitasje: Sjekk gummiens tilstand, da egenskapene forringes over tid, og dekkene blir stivere, hardere og glattere. Det anbefales at vinterdekk skiftes etter fire til fem sesonger på bilen.

Husk å sjekke at dekktrykket er riktig, og pass på å kontrollere og etterskru mutterne etter at du har kjørt 10-12 kilometer.

Kilde: Forsikringsselskapet If

Denne saken ble først publisert på Broom.no.