Nei – det er ikke det samme hva slags olje du fyller på motoren

<p>Oljeskift på eldre biler kan skape litt hodebry. Det er ikke alltid lett å vite hva man skal velge. Illustrasjonsbilde.</p>
Oljeskift på eldre biler kan skape litt hodebry. Det er ikke alltid lett å vite hva man skal velge. Illustrasjonsbilde.

– Her finnes det mange og sterke meninger.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg er lykkelig eier av en Ford Granada 2,8i Ghia 1985-modell som akkurat har rundet 200.000 km.

Det er mange meninger om type olje. Syntetisk eller mineral. Hva mener du er best for denne bilen? Jeg bytter olje og filter hvert år.

Det er mye diskusjon rundt bensin også. Noen mener at det går greit med 95 oktan og blytilsetning, mens andre sverger til 98. oktan Det blir hevdet at 95 ødelegger motor og slanger.

Jeg vet om flere som har kjørt mange hundre tusen kilometer med 95 oktan og blytilsetning, uten problemer. Håper du kan gi meg noen gode råd, Jeg blir bare forvirret over å lese på diverse forum da det er så mange sprikende meninger om disse to tingene.

Benny svarer:

Heisann! Aller først – utrolig flott bil du har der. Ford Granada 2,8i var bilen mange, inklusive meg selv, drømte om da vi var unge. Selv kom jeg aldri lenger enn til en Ford Taunus med 2,3-liters V6. Bilen din må være en av de sist produserte også. Jeg mener produksjonen av Granada ble stanset i februar 1985. Da tok Ford Scorpio over, men den ble aldri samme suksess.

Nok om det. Dette med olje og bensin til eldre biler finnes det både mange og sterke meninger om. Jeg skal forsøke å gi deg det jeg mener er fornuftige råd her.

2,8-liters motoren er jo en ganske konservativ og litt gammeldags motor, i støpejern og med støtstenger. Den er også ganske robust og «altetende» men kan ha det med å få litt ventil-tikk.

Vi ser på dette med motorolje først: Jeg går litt ut fra at dette er en «fin-bil» som ikke brukes om vinteren og dermed slipper kaldstarter og må ha tynn olje på grunn av det.

Ford Granada 2,8i både var – og er en drømmebil for mange.
Ford Granada 2,8i både var – og er en drømmebil for mange.

Jeg tror det kan være smart å gardere her. Velg en delsyntetisk olje med viskositet på 15W-40 blir mitt råd. Den skal duge med god margin, ved normal bruk.

Kjøp gjerne et litt kjent merke. Det koster litt mer, men er verdt det, framfor oljer fra billigkjeder.

Effektuttaket på disse er jo noe begrenset. Drøy 130 hestekrefter med forgasser og rundt 150 hestekrefter med innsprøytningsmotor, slik som i din bil, om jeg ikke husker feil? Den er relativt lavkomprimert, og jeg tror den skal kunne gå fint på 95 oktan bensin. I motsatt fall vil du høre tenningsbank. Litt bly tilsetning skader i alle fall ikke, selv om det neppe er påkrevet. Men jeg har vært borti at Ford V6-ene kan brenne ventiler, så for å være på den sikre siden.

Kan jo også nevne til slutt, som litt kuriosa, at det nå er slutt på blybensin i hele verden. Algerie var det siste landet som solgte det. Men fra og med september i år var det slutt der også.

Håper du kan nyttiggjøre deg rådene. Ta godt vare på Ford Granadaen din. Den er fortsatt en drømmebil for mange!

Les også: – Hjelp, bilen min har fått «korona-ratt»

Les også: Går denne i stykker kan det bli veldig dyrt

Denne saken ble først publisert på Broom.no.

Personvernpolicy