Rolls-Royce Silver Ghost: Tror på spinnvill pris

SØLVSPØKELSET: Den originale Rolls-Royce Silver Ghost på Pebble Beach Concours d'Elegance i 1993, etter at den var restaurert hos brødrene Paul og Andrew Wood i England.
SØLVSPØKELSET: Den originale Rolls-Royce Silver Ghost på Pebble Beach Concours d'Elegance i 1993, etter at den var restaurert hos brødrene Paul og Andrew Wood i England. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Enkelt biler er aldri til salgs. Det trodde vi gjaldt den originale Rolls-Royce Silver Ghost også, men der tok vi feil. Nå er den på private hender.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

Pebble Beach, USA / Paulsbury, England: Flere av «verdens dyreste biler» får vi

aldri vite «verdien» på, fordi de aldri kommer på markedet.

For eksempel er det helt utenkelig at Mercedes-Benz vil selge 300 SLR-en som paret Stirling Moss/Dennis Jenkinson vant Mille Miglia i 1955 med på en usannsynlig rekordtid. Startnummeret «722» og selve bilen har hatt og har en enorm verdi for produsenten i legendebyggingen.

På samme måte skal du ha rimelig fri fantasi for å forestille deg hva som skal til for at Ford Motor Company selger den Le Mans-vinnende 1967 Ford GT MkIV med start nummer 1. Bilen som representerte den første «All American Win» ble kjørt rett inn på museet i Dearborn etter seieren og har vært der siden.

Den originale 1907 Rolls-Royce Silver Ghost med registreringsnummer AX201, er en annen av disse bilprodusenteide bilene som garantert er blant verdens mest verdifulle, men som «aldri» skulle selges. Men nå har det skjedd.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
FANTASTISK KAROSSERI: Barker designet og bygde det gedigne «Roi de Belges»-karosseriet og lakkerte det i en spektakulær sølvfarge. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen
FANTASTISK KAROSSERI: Barker designet og bygde det gedigne «Roi de Belges»-karosseriet og lakkerte det i en spektakulær sølvfarge. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen

«The Silver Ghost»

Det finnes mange fantastiske Rolls-Royce-eksemplarer, ikke minst av Silver

Ghost-modellen. Men akkurat dette eksemplaret har hele toppetasjen, helt for seg selv. Ingen andre av den ikoniske modellen kommer i nærheten, og det vet «alle».

På begynnelsen av det forrige århundret satte Silver Ghost en standard helt for seg selv når det gjaldt ingeniørkunst og håndverk. Rolls-Royce var fra starten i 1904 blitt kjent for produksjon av meget stillegående og fleksible motorer med et chassis som ga passasjerer og fører en komfort selv på røffe veier - en stil som passet som hånd i hanske for det engelske aristokrati. Den var langt fra datidens raskeste bil, men den lå på et helt eget nivå for presisjonsbygging av biler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
KUN FOR SPESIELT INVITERTE: De seneste par tiårene har bilen stått i RRECs hovedkvarter på Hunt House i Paulsbury. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen
KUN FOR SPESIELT INVITERTE: De seneste par tiårene har bilen stått i RRECs hovedkvarter på Hunt House i Paulsbury. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen

«40/50», som var modellens offisielle betegnelse, ble første gang vist offentlig som chassis på Olympia Motor Show i London i november 1906. Vinteren 1907 ble chassiset kledd med et «Roi de Belges»-karosseri av Barker med sølvfarget spesiallakk og sølvforgylte detaljer som lykter, radiatorkappe og horn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Silver Ghost var født, og for å vise hvor pålitelig denne bilen var, ble eksemplaret kjørt ikke mindre enn 23.000 kilometer nærmest non stop. Modellen ble en umiddelbar suksess som førte til at Rolls-Royce kuttet all produksjon av sine tidligere modeller. De bygde ny fabrikk og markedsførte bilen som «den beste sekssylindrede bil i verden».

PÅLITELIGHETSTEST: Som ny ble bilen sendt ut på en to ukers uavbrutt kjøretur med stopp bare for bensinpåfylling, totalt 23.000 kilometer. Foto: Rolls-Royce
PÅLITELIGHETSTEST: Som ny ble bilen sendt ut på en to ukers uavbrutt kjøretur med stopp bare for bensinpåfylling, totalt 23.000 kilometer. Foto: Rolls-Royce

I fabrikkens eie

Den originale Silver Ghost ble solgt til Dan Hanbury i 1908, og han brukte den mer enn 40 år og 500.000 Miles før den ble kjøpt tilbake av fabrikken i 1948 som en del av en nybilhandel! Siden har den vært i fabrikkens eie, og i 1991 ble den restaurert tilbake til sin fordums prakt hos Rolls-Royce-ekspertene P&A Wood i Great Easton nord for London.

Med det fikk den et nytt liv som det fremste ikon, både for Rolls-Royce og britisk bilindustri som sådan. Den ble fløyet over til det viktigste eksportmarkedet, USA, og vist på Pebble Beach Concours d’Elegance i 1993, da vi var der og var så heldige å få fotografere den. På øverste plan, rett foran luksushotellet «The Lodge» hadde den fått æresplassen for anledningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
THE SILVER GHOST: Plaketten beskriver det meste. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen
THE SILVER GHOST: Plaketten beskriver det meste. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen

Men all festivitas til tross, ikonet kunne hverken skjule problemene i Rolls-Royce, eller redde dem fra undergangen med manglende produktutvikling og ikke minst salg utover 1990-tallet.

Det turbulente salget

Uten å gå detalj rundt salget av Rolls-Royce og Bentley mot slutten av 1990-tallet, er det her vi finner opphavet til salget av bilen som «ikke var til salgs».

Ferdinand Piëch trodde jo han hadde kjøpt både Rolls-Royce og Bentley til Volkswagen-gruppen, men så viste det seg jo at de hadde oversett at bilmerket Rolls-Royce lå i et annet selskap enn det de hadde kjøpt. Så det ble snappet opp av BMW rett i etterkant.

Men der lå ikke den originale Silver Ghost. Den lå av en eller annen grunn i Bentley-boet som ble overtatt av Volkswagen. Selvsagt var det ikke noen grunn for Bentley til å vise frem AX201 og markedsføre Rolls-Royce utover 2000-tallet, bortsett fra at den ble vist frem i forbindelse med modellens 100-årsjubileum i 2007 hos P&A Wood, som hadde restaurert den 16 år tidligere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
SELGEREN: Helt siden slutten på 1990-tallet er det Bentley som har eid bilen. En bil de ikke kunne bruke til noe, og nå er den solgt i England. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen
SELGEREN: Helt siden slutten på 1990-tallet er det Bentley som har eid bilen. En bil de ikke kunne bruke til noe, og nå er den solgt i England. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen

På lukket avdeling

Hvor «aktive» Bentley har vært med å selge bilen vet vi ikke. Heller ikke hvor interesserte BMW eventuelt har vært i å kjøpe. For den har på en måte ikke så stor verdi for BMW heller, siden deres Rolls-Royce-historie er ny, og de har fokus på den delen. BMW var ikke en gang stiftet den gang denne bilen rullet ut av fabrikken.

Selv om Bentley eide den, var de ikke engang interessert i å ha den på sitt anlegg i Crewe, men i stedet har den i mange år stått trygt forvart bak murer og lukkede dører på Hunt House i Paulsbury nær Newport Pagnell, hovedkvarteret til Rolls-Royce Entusiasts Club.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den har kun vært til beskuelse for klubbens egne medlemmer, og ellers helt ute av syne for omverdenen. Så vi er av en særdeles engere krets som har fotografert den det seneste tiåret, da vi var invitert på Hunt House i 2012, hvor alle detaljbildene er tatt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
100-ÅRSFEIRING: AX201 ble vist for inviterte gjester på Silver Ghosts 100-årsfeiring hos P&A Wood høsten 2007. Foto: Ivar Engerud
100-ÅRSFEIRING: AX201 ble vist for inviterte gjester på Silver Ghosts 100-årsfeiring hos P&A Wood høsten 2007. Foto: Ivar Engerud

Ny eier

For et par år siden startet det å gå forsiktige rykter om at bilen skulle selges, eller sågar var solgt, fra Bentley. Rykter som hverken ble bekreftet eller dementert. Men nå er det bekreftet at transaksjonen har skjedd, etter en svært diskret salgsprosess blant de aller, aller fremste Rolls-Royce- og veteranbilentusiastene i England. For den har fått ny engelsk eier. Noe annet er nærmest utenkelig.

Første helgen i var den en hovedattraksjon på Concours of Elegance på Hampton Court Palace utenfor London, og vist offentlig for første gang på over 20 år.

Hvem kjøperen er?

Tja, vi har et par mulige navn på særdeles entusiastiske og kjøpesterke Rolls-Royce-kunder og entusiaster som kommer opp som potensielle kjøpere, men siden vi ikke vet, skal vi heller ikke spre falske rykter.

Men at prisen ligger godt over de vel 20 millionene dollar en McLaren F1 ble solgt for på Pebble Beach nylig, det føler vi oss rimelig sikre på.