– Hurtigladere må virke for å unngå ladekaos i høstferien

Høstferien står for døra. Det blir neste stresstest for ladebransjen, mener Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Høstferien står for døra. Det blir neste stresstest for ladebransjen, mener Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening. Foto: Norsk elbilforening
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi forutsetter at bensinpumpa virker – hvorfor skal det være noe annerledes for elbilister, spør Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbilene dominerer i nybilsalget og nå er det 430 000 elbiler på norske veier. Høstferien står for døra og mange skal ta elbilen på langtur for første gang.

– Ladekøer og defekte ladere burde være en saga blott nå som elbiler er så vanlig i by og bygd. Dessverre er vi ikke der ennå, men jeg håper at ladebransjen har tatt lærdom etter årets sommer, som enkelte steder ble preget av defekte ladere og lange køer, mener Christina Bu.

Flertallet opplever køer og defekte ladere

Rekordmange kjørte elbil på ferie i Norge i sommer, viser en undersøkelse Elbilforeningen gjennomførte i august. Innlandet, Vestland og Viken var fylkene flest elbilister ferierte i, og hele 98 prosent benyttet seg av hurtiglading på veien. Flertallet opplevde å stå i kø for å lade - så mye som 72 prosent, og hele sju av ti hadde opplevd å komme til en lader som ikke virket.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ødelagte ladere lager køer, det er enkel logikk. Fortsatt er det et stort behov for utbygging om antallet hurtigladere skal holde tritt med elbilsalget, selv om farten på utbyggingen øker år for år. Men alle må jo virke. Det er uholdbart at ladere er ute av drift i lange perioder midt i travle ferietider, sier Bu.

Ladekøer på Dombås og i Lom – mindre på Broklandsheia

Av de som oppga hvor de hadde stått i kø, var Dombås og Lom oftest nevnt. Broklandsheia, som kom veldig høyt opp sommeren 2020, var det færre som svarte.

– Gudbrandsdalen er også et populært feriemål for mange – det er ingen overraskelse. Her trengs det flere hurtigladere, for trykket kommer ikke til å avta i årene som kommer.

Nesten alle vil på ferie med elbilen igjen

Men elbilister mister ikke motet så lett – hele 95 prosent svarte at de drar gjerne på elbilferie igjen.

– Det betyr at høstferien blir neste stresstest for ladebransjen. På vegne av norske elbilister håper jeg at ladebransjen har tatt grep slik at tallet på elbilister som opplever at hurtigladere ikke virker, reduseres betraktelig, sier Christina Bu.