Ford GT: Snart slutt for denne superbilen

FØRST OG SIST: Prototypen på det som skulle bli Ford GT40 kom i 1964, og nå får den heder gjennom et antall nye 2022 Ford bygd med inspirasjon og referanser til den hvite og sorte inspirasjonskilden.
FØRST OG SIST: Prototypen på det som skulle bli Ford GT40 kom i 1964, og nå får den heder gjennom et antall nye 2022 Ford bygd med inspirasjon og referanser til den hvite og sorte inspirasjonskilden. Foto: Ford
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ford vegrer seg for å avslutte GT-produksjonen, siden det fortsatt er etterspørsel. De mangler ikke ideer til spesialer. Nå hedres prototypen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

Knapt en bilprodusent med respekt for seg selv blir borte fra Pebble Beach, og Ford har en lang tradisjon for å presentere en eller annen spesial der foran et blasert publikum.

Heder til den første

Da Ford kom med sin nye GT i 2016 var det timet til 50-årsfeiringen for den første nedsablingen av Ferrari på Le Mans i 1966, da Ford kjørte inn til 1., 2. og 3. plass. Ikke bare lanserte man en ny sportsbil, men man kjørte også en ny Le Mans-satsing med suksess.

I de fem årene som har gått, har GT vært på programmet med både standard- og spesialversjoner, før modellen etter planen skal fases ut etter modellåret 2022.

Og spesialversjonen for avslutningsåret tar turen helt tilbake til begynnelsen, til de fem første prototypene som ble bygd i 1964.

Avslutningen?

Det blir sannsynligvis den siste Heritage Edition-modellen, med samme lakkmønster og detaljer inspirert av de opprinnelige GT40-prototypene. Heldigvis hadde ikke prototypene den gang psykedeliske mønstre som nå, så det handler om hvit bunn med relativt enkle mørk blå felter og selvsagt detaljer i eksponert karbon.

Hvor mange som skal bygges og til hvilken pris, har Ford foreløpig ikke avslørt.