Lover elbiler som kan gå over 1000 kilometer

Sedanen Ocean X skal bygges på den helt nye plattformen fra BYD, det betyr at den kan få svært lang rekkevidde.
Sedanen Ocean X skal bygges på den helt nye plattformen fra BYD, det betyr at den kan få svært lang rekkevidde.
Artikkelen fortsetter under annonsen

BYD har store planer i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Akkurat nå er kinesiske BYD godt i gang med sin Norges-lansering. De første 100 bilene kom til landet i august.

BYD starter med én modell: Den store SUV-en Tang som i svært velutstyrt utgave kommer på 599.000 kroner.

Ambisjonen er å selge 1.500 eksemplarer av denne i år. Det vil i så fall være en svært god start for et bilmerke ikke mange har hørt om fra før.

Men BYD har også mye spennende på gang fremover. Tidligere i september lanserte de det de kaller e-Platform 3.0, en ny plattform for helelektriske kjøretøy.

Her lover BYD klasseledende ytelser innenfor kunstig intelligens, effektivitet, sikkerhet og estetikk.

Her står første forsendelse biler på kaia i Kina – klar for å skipes til Norge.
Her står første forsendelse biler på kaia i Kina – klar for å skipes til Norge.

Neste generasjon elbiler

Den svært fleksible plattformen kan brukes til både småbiler og større kjøretøy, og vil være tilgjengelig for bilindustrien over hele verden.

Med e-Platform 3.0 som basis, avdukes nå også konseptbilen Ocean-X, en stor sporty sedan med høye ytelser. Ocean X skal ifølge BYD bidra med helt nye opplevelser på ytelser og intelligens, den utstyres med Blade-batterier som er integrert i konstruksjonen og med firehjulstrekk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Wang Chuanfu, styreleder og president i BYD, sier at e-Platform 3.0 er en viktig brikke i overgangen til neste generasjon elektrifiserte kjøretøy. BYD sine integrerte energisystemer inkluderer både energiutvinning, lagring og produkter som får kraft fra disse lagrene.

Les også: Her starter de på den lange turen til Norge

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
BYD Tang er en stor og rommelig SUV, med startpris på 599.000 kroner.
BYD Tang er en stor og rommelig SUV, med startpris på 599.000 kroner.

Over 1.000 kilometer rekkevidde

Med slike omfattende løsninger, sikter BYD mot å tilby nullutslipps-økosystemer, og å adressere global oppvarming gjennom dette.

Dagens Tang er ikke noen rekkeviddemester med sine 400 kilometer, målt etter WLTP-metoden. Men med den nye plattformen åpnes det for rekkevidder på over 1000 kilometer. I tillegg tilbys også hurtigladingsteknologi med boosting som muliggjør lading av opptil 150 kilometer rekkevidde på kun fem minutter. Da forutsatt optimale forhold.

Originaldesignet har direkte kjøle- og varmesystemer, noe som bidrar til opp mot 20 prosent høyere effektivitet, og lavere energitap.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Kinesiske Byton vakte enorm oppsikt – nå kjemper merket for å overleve

Neste generasjon elbiler lover BYD, basert på den nye plattformen deres.
Neste generasjon elbiler lover BYD, basert på den nye plattformen deres.

0-100 km/t på 2,9 sekunder

I tillegg har plattformen et effektivt varmepumpesystem som fungerer i temperaturområdet minus 30 – til 60 varmegrader, og som gir opptil 20 prosent bedre rekkevidde på vinteren.

Et nytt avansert firehjulstrekksystem bidrar også til å fordele kreftene på en optimal måte, dette gir en akselerasjon fra 0-100 km/t på 2,9 sekunder. BYD lover at systemet skal ha energiforbruk på linje med et tohjulsdrevet system, kombinert med fullverdig firehjulstrekk.

e-Platform 3.0 har dype integrasjoner mellom de forskjellige styringssystemene for blant annet bremsing og styring. BYD har også utviklet sitt eget operativsystem, BYD OS.

På design åpner plattformen for kortere overheng og lengre akselavstand, noe om gir mye innvendig plass, og en luftmotstandskoeffisient (Cd) på lave 0.21.

Les også: Alle merkene var teipet over – men Tord lot seg ikke stoppe av det

Artikkelen ble først publisert på Broom.no