
Røffere Morgan får du ikke

Å reise på langtur blir straks hakket tøffere i nye Morgan Plus Four CX-T.
Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.
I samarbeid med Dakar Rally-spesialisten Rally Reid UK, har Morgan bygd en eventyrlig utgave av Plus Four kalt CX-T.
De første bokstavene sikter til det langt stivere og sterkere alu-chassiset, som sitter i de relativt nye Classic-modellene Plus Six og Plus Four. T-en står for terreng eller trials, ettersom Morgan har over 100 års erfaring med løp i skog og mark.

Den harde kjernen av entusiaster har reist langt og lenger enn langt med de vanlige bilene. Plus Four CX-T har en ny hekk, med nye karosseripaneler som skal minne om den klassiske fireseteren. Slik beholdes de tradisjonelle linjene, uten at profilen mister nevneverdig ansikt.
Økt bagasjeplass benyttes til to vanntette Pelican-kofferter, et Zarges verktøyskrin og oppbevaringsrom av aluminium, to Rotopax-kanner på 11 liter hver og plass til to reservehjul. På det eksterne velteburet, eller det Morgan velger å kalle et «protective exoskeleton», kan det monteres friluftsutstyr som sykler, surfebrett eller ski.

Italiensk pådriv
Sjefdesigner Jon Wells har i lang tid drømt om en offroader-Morgan, og en tegning har lenge hengt øverst på idéveggen i Malvern Link. Styreleder Andrea C. Bonomi fra den italienske private equity-gruppen Investindustrial, så illustrasjonen første gang under oppkjøpet i 2019. Han spurte om en slik bil kunne la seg realisere.
Wells og adm. direktør Steve Morris tente straks på idéen, og forsikret hovedaksjonæren om at en rally-Morgan kunne bygges. Det ble tidlig bestemt å lage kun åtte eksemplarer, for å holde det eksklusivt, og muliggjøre en høyere pris enn tidligere. Plus Four CX-T fikk en eksportpris på 170.000 pund, vel 2.104.000 kroner.

Adm. direktør Thomas Øvreseth hos importøren Insignia i Oslo, regnet seg fort frem til at CX-T ville ha kostet mer enn 2,6 millioner kroner her til lands.
Dagen etter kom den ikke overraskende meldingen om at alle åtte var «spoken for», og solgt. Det er ikke det minste rart. Ikke siden den første AeroMax ble levert til prins Eric I. Sturdza i 2006, har vi sett noe like spesielt fra Pickersleigh Road. Og da teller vi med den unike Aero-varianten Special Projects 1 fra 2014, samt den elektriske steampunk-trehjulingen EV3 UK 1909 Edition, som ble til i samarbeid med varemagasinet Selfridges.
I alt ble det bygd 100 eksemplarer av AeroMax, en bil som først var tenkt å være «en av en», hver med en startpris den gang på 100.000 pund.
Det kan bety at det blir flere off-roadere på sikt, eller en ny coupé inspirert av ørken-krigeren.

xDrive
Plus Four CX-T er bygd for å tåle juling, og det er ikke uten grunn at Morgan gikk til Rally Reid UK for å bistå med spesifikasjonene og konstruksjonen. Primus motor Mike Jones har bygd 60 rallybiler til 13 ulike mesterskap. Samtlige har fullført løpene de har deltatt i.
Bakkeklaringen er økt fra standardbilens 120 millimeter til 230 millimeter. Sporvidden er utvidet, likedan hjulbuene for å få plass til et adskillig oppgradert wishbone-oppheng fra Plus Six, med spesialkonstruerte og kraftige EXE-TC coilover støtdempere. Under bilen er det fem beskyttelsesplater. Et nytt eksosanlegg har rør ut på sidene bak for økt bakkeklaring.

Bilen er fortsatt bakhjulsdreven, men det er en BMW xDrive elektronisk differensial som er skreddersydd formålet, og muliggjør ulik låsing av differensialen i ekstremt terreng. Det er tre kjøreprogram; «Road» som åpner diffen helt, «All-Terrain» låser diffen cirka 45 prosent, mens «All-Terrain Extreme» låser diffen helt, slik at begge bakhjulene får nøyaktig likt drivmoment. Terrengprogrammene er tiltenkt særs vanskelig terreng og glatt underlag.

Unik hardtop
Innvendig preges ikke dashbordet veldig av formålet, med det er ny RAM skinne integrert i dashbordet for montering av mobiltelefoner og kameraer. Det er også kartlys, samt en blyant- og notatblokkholder. Bak setene er det montert et førstehjelpsskrin, og det er også en uttakbar kjølebag. Det medfølger en unik hardtop lagd av kompositter, som får plass mellom det interne og eksterne velteburet.
Selv med alt det nye utstyret på plass er vekten under 1300 kilo. Hvor mange hestekrefter som er til rådighet opplyses ikke, men det er lov å tenke at BMWs 2,0-liters TwinPower Turbo rekkefirer har blitt tunet en smule.
I standardform er effekten 258 HK og 350 Nm. Med sekstrinns manuell girkasse går 0-100 km/t unna på 5,2 sekunder og toppfarten er 240 km/t.