Røffere Morgan får du ikke

TIL NYE HØYDER: Aldri før har Morgan sett mer kapabel ut i terrenget. Nye Plus Four CX-T har økt bakkeklaring, kraftigere dempere, offroad-dekk og veltebur som standard. Dakar-spesialisten Rally Reid UK har hjulpet til. Estetiske endringer, i sær i front, vil prege 2022-modellene av vanlige Plus Four og Plus Six.
TIL NYE HØYDER: Aldri før har Morgan sett mer kapabel ut i terrenget. Nye Plus Four CX-T har økt bakkeklaring, kraftigere dempere, offroad-dekk og veltebur som standard. Dakar-spesialisten Rally Reid UK har hjulpet til. Estetiske endringer, i sær i front, vil prege 2022-modellene av vanlige Plus Four og Plus Six. Foto: Morgan
Artikkelen fortsetter under annonsen

Å reise på langtur blir straks hakket tøffere i nye Morgan Plus Four CX-T.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

I samarbeid med Dakar Rally-spesialisten Rally Reid UK, har Morgan bygd en eventyrlig utgave av Plus Four kalt CX-T.

De første bokstavene sikter til det langt stivere og sterkere alu-chassiset, som sitter i de relativt nye Classic-modellene Plus Six og Plus Four. T-en står for terreng eller trials, ettersom Morgan har over 100 års erfaring med løp i skog og mark.

HÅRFINT NYTT: Dashbordet er ikke endret veldig fra vanlige Plus Four, men RAM mobilholder er praktisk. Sekstrinns manuell girkasse fra BMW kler bilen bedre enn automat. Foto: Morgan
HÅRFINT NYTT: Dashbordet er ikke endret veldig fra vanlige Plus Four, men RAM mobilholder er praktisk. Sekstrinns manuell girkasse fra BMW kler bilen bedre enn automat. Foto: Morgan

Den harde kjernen av entusiaster har reist langt og lenger enn langt med de vanlige bilene. Plus Four CX-T har en ny hekk, med nye karosseripaneler som skal minne om den klassiske fireseteren. Slik beholdes de tradisjonelle linjene, uten at profilen mister nevneverdig ansikt.

Økt bagasjeplass benyttes til to vanntette Pelican-kofferter, et Zarges verktøyskrin og oppbevaringsrom av aluminium, to Rotopax-kanner på 11 liter hver og plass til to reservehjul. På det eksterne velteburet, eller det Morgan velger å kalle et «protective exoskeleton», kan det monteres friluftsutstyr som sykler, surfebrett eller ski.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
LETT Å KOMME TIL: Panseret som kan åpnes fra begge sider gir upåklagelig tilgang til BMW-motoren. Foto: Morgan
LETT Å KOMME TIL: Panseret som kan åpnes fra begge sider gir upåklagelig tilgang til BMW-motoren. Foto: Morgan

Italiensk pådriv

Sjefdesigner Jon Wells har i lang tid drømt om en offroader-Morgan, og en tegning har lenge hengt øverst på idéveggen i Malvern Link. Styreleder Andrea C. Bonomi fra den italienske private equity-gruppen Investindustrial, så illustrasjonen første gang under oppkjøpet i 2019. Han spurte om en slik bil kunne la seg realisere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Wells og adm. direktør Steve Morris tente straks på idéen, og forsikret hovedaksjonæren om at en rally-Morgan kunne bygges. Det ble tidlig bestemt å lage kun åtte eksemplarer, for å holde det eksklusivt, og muliggjøre en høyere pris enn tidligere. Plus Four CX-T fikk en eksportpris på 170.000 pund, vel 2.104.000 kroner.

LYSER OPP: Det skal ikke stå på sikten, ei heller i skumringen eller svarte natten. Foto: Morgan
LYSER OPP: Det skal ikke stå på sikten, ei heller i skumringen eller svarte natten. Foto: Morgan

Adm. direktør Thomas Øvreseth hos importøren Insignia i Oslo, regnet seg fort frem til at CX-T ville ha kostet mer enn 2,6 millioner kroner her til lands.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dagen etter kom den ikke overraskende meldingen om at alle åtte var «spoken for», og solgt. Det er ikke det minste rart. Ikke siden den første AeroMax ble levert til prins Eric I. Sturdza i 2006, har vi sett noe like spesielt fra Pickersleigh Road. Og da teller vi med den unike Aero-varianten Special Projects 1 fra 2014, samt den elektriske steampunk-trehjulingen EV3 UK 1909 Edition, som ble til i samarbeid med varemagasinet Selfridges.

I alt ble det bygd 100 eksemplarer av AeroMax, en bil som først var tenkt å være «en av en», hver med en startpris den gang på 100.000 pund.

Det kan bety at det blir flere off-roadere på sikt, eller en ny coupé inspirert av ørken-krigeren.

LOV Å HÅPE: Med egen hardtop er det lov å håpe at det kommer nye varianter av Plus Four og Plus Six på sikt Foto: Morgan
LOV Å HÅPE: Med egen hardtop er det lov å håpe at det kommer nye varianter av Plus Four og Plus Six på sikt Foto: Morgan

xDrive

Plus Four CX-T er bygd for å tåle juling, og det er ikke uten grunn at Morgan gikk til Rally Reid UK for å bistå med spesifikasjonene og konstruksjonen. Primus motor Mike Jones har bygd 60 rallybiler til 13 ulike mesterskap. Samtlige har fullført løpene de har deltatt i.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bakkeklaringen er økt fra standardbilens 120 millimeter til 230 millimeter. Sporvidden er utvidet, likedan hjulbuene for å få plass til et adskillig oppgradert wishbone-oppheng fra Plus Six, med spesialkonstruerte og kraftige EXE-TC coilover støtdempere. Under bilen er det fem beskyttelsesplater. Et nytt eksosanlegg har rør ut på sidene bak for økt bakkeklaring.

HAR MED ALT: Det er sjeldent å se fullstore reservehjul i nye biler, nærmest aldri får du med to stykker. Foto: Morgan
HAR MED ALT: Det er sjeldent å se fullstore reservehjul i nye biler, nærmest aldri får du med to stykker. Foto: Morgan

Bilen er fortsatt bakhjulsdreven, men det er en BMW xDrive elektronisk differensial som er skreddersydd formålet, og muliggjør ulik låsing av differensialen i ekstremt terreng. Det er tre kjøreprogram; «Road» som åpner diffen helt, «All-Terrain» låser diffen cirka 45 prosent, mens «All-Terrain Extreme» låser diffen helt, slik at begge bakhjulene får nøyaktig likt drivmoment. Terrengprogrammene er tiltenkt særs vanskelig terreng og glatt underlag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
XDRIVE: Nykommeren har BMWs xDrive med ny programvare, bakhjulstrekk og tre låse-settinger på diffen. Foto: Morgan
XDRIVE: Nykommeren har BMWs xDrive med ny programvare, bakhjulstrekk og tre låse-settinger på diffen. Foto: Morgan

Unik hardtop

Innvendig preges ikke dashbordet veldig av formålet, med det er ny RAM skinne integrert i dashbordet for montering av mobiltelefoner og kameraer. Det er også kartlys, samt en blyant- og notatblokkholder. Bak setene er det montert et førstehjelpsskrin, og det er også en uttakbar kjølebag. Det medfølger en unik hardtop lagd av kompositter, som får plass mellom det interne og eksterne velteburet.

TIDLIG UTE: 27. desember 1935 kunngjorde Morgan at de skulle bygge en firehjuling. Året etter ble Plus Four lansert. I årenes løp har modellen vist at den kan takle tøft terreng, selv uten nevneverdig høy bakkeklaring. Foto: Morgan

Selv med alt det nye utstyret på plass er vekten under 1300 kilo. Hvor mange hestekrefter som er til rådighet opplyses ikke, men det er lov å tenke at BMWs 2,0-liters TwinPower Turbo rekkefirer har blitt tunet en smule.

I standardform er effekten 258 HK og 350 Nm. Med sekstrinns manuell girkasse går 0-100 km/t unna på 5,2 sekunder og toppfarten er 240 km/t.