Glem stasjonsvogn – nå vil nesten alle ha en annen biltype

VW ID.4 er en av Norges mest solgte biler. Og – den er naturligvis en SUV.
VW ID.4 er en av Norges mest solgte biler. Og – den er naturligvis en SUV.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Står for langt over halvparten av totalsalget i 2021.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi skal ikke veldig mange år tilbake i tid før stasjonsvogn var det nordmenn flest gikk for når vi skulle kjøpe nybil.

De fantes i mange fasonger, størrelser – og ikke minst prisklasser. Alt fra små og rimelige biler – til digre statussymboler med stor motor. Og mellom der: Veldig mange ulike modeller.

Men så skjedde det noe. Nærmere bestemt: SUV-ene skjedde. Stasjonsvogn ble plutselig sett på som litt traust og kjedelig. I stedet ville vi ha høyreiste biler med ekstra bakkeklaring og gjerne 4x4.

De færreste hadde strengt tatt bruk for bakkeklaringen. Mange heller ikke for 4x4. Men mange SUV-er signaliserte automatisk «aktiv livsstil», uansett hvor aktiv eller inaktiv man egentlig var. Og det hadde mange sansen for.

Du skal kanskje ikke ut i terrenget. Men med enkelte SUV-er er det i alle fall mulig!
Du skal kanskje ikke ut i terrenget. Men med enkelte SUV-er er det i alle fall mulig!

Langt over halvparten av salget

Stasjonsvognene har tapt markedsandeler i mange år. Det har også blitt langt færre av dem, etter hvert som en rekke bilprodusenter har kuttet modeller i denne klassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og i elbillandet Norge har mangelen på elektriske stasjonsvogner helt klart spilt inn. Så langt finnes det nemlig ikke en eneste av dem.

Ståa så langt i år er at SUV-ene står for langt over halvparten av det totale bilsalget i Norge. Av 110.864 nye personbiler er hele 69.748 en SUV. Det tallet sier veldig mye om utviklingen.

Les også: Kom sent – men ble Norges mest solgte bil i august

Audi e-tron klarte kunststykket å bli Norges mest solgte bil i fjor, tross en solid prislapp. Her er Sportback-utgaven som beviser at også SUV-er kan se sportslige ut. Foto: NTB Scanpix
Audi e-tron klarte kunststykket å bli Norges mest solgte bil i fjor, tross en solid prislapp. Her er Sportback-utgaven som beviser at også SUV-er kan se sportslige ut. Foto: NTB Scanpix

Mest solgte er ikke elbil

Det hotteste i nybilmarkedet akkurat nå er en elektrisk SUV. I fjor ble store og kostbare Audi e-tron Norges mest solgte bil. Det blir den ikke i år. Nå har det nemlig rullet inn en rekke nye og elektriske SUV-er med en prislapp som er langt mer oppnåelig for de store kjøpegruppene. Og de selger i store antall.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Alt er imidlertid ikke elektrisk. Norges mest solgte SUV så langt i år er nemlig ikke en elbil, den posisjonen er det Toyota RAV4 som holder. Den får du «bare» som hybrid og ladbar hybrid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nummer to er VWs nye, elektriske SUV, ID.4 – med Volvo XC40 på plassen bak. Deretter følger Ford Mustang Mach-E, Audi e-tron og Mercedes EQC.

Les også: Her forsvant også sedan-utgaven

Ford Mondeo var i mange år en av Norges mest solgte stasjonsvogner. Det er den på ingen måte lenger, snart er det helt slutt for denne modellen.
Ford Mondeo var i mange år en av Norges mest solgte stasjonsvogner. Det er den på ingen måte lenger, snart er det helt slutt for denne modellen.

Kutter ut legendarisk stasjonsvogn

Mustang Mach-E er forresten i seg selv et veldig godt tegn i tiden. For samtidig med at den for alvor tok av salgsmessig i Norge, kom nyheten om at Ford skal slutte å produsere en nesten legendarisk stasjonsvogn, nemlig Mondeo. Hvorfor? Jo, fordi salget har vært fallende i mange år og nå er så lavt at det ikke lønner seg å utvikle en ny utgave. Det hadde ikke mange trodd for bare noen år siden.

Stasjonsvognene har nå også blitt solid frakjørt av bilene i den såkalte «kompaktklassen». Her snakker vi modeller som Volkswagen ID.3, Nissan Leaf, Citroën e-C4 og BMW i3. Men i antall utgjør de mindre enn halvparten sett opp mot SUV-ene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ser vi på de 20 mest solgte bilmodellene så langt i år, er det en eneste av dem som også finnes i stasjonsvognutgave: Nemlig Toyota Corolla. Gamle storselgere som VW Passat, Skoda Octavia og Volvo V90 har én ting til felles: De har alle forsvunnet fra listene over Norges mest solgte biler. Og de kommer neppe noen gang tilbake.

Artikkelen er først publisert av broom.no.