Denne venter mange på: – Kommer til å bli en storselger

Nissan Ariya er en bil mange er spente på. Etter planen skal den komme til Norge rundt årsskiftet.
Nissan Ariya er en bil mange er spente på. Etter planen skal den komme til Norge rundt årsskiftet.

Nissans nye el-SUV nærmer seg.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei!

Nå skal familiebilen byttes – og for første gang vurderer vi en elbil.

Vi har sett litt på VW ID.4, Skoda Enyaq – og vurdert Tesla Model Y. Men vi får liksom ikke helt bestemt oss.

Så sier naboen, som kjører Nissan Leaf, at vi burde vente til Nissan kommer med sin SUV, som jeg ikke husker navnet på.

Synes du det er verdt å vente på denne? Hva koster den? Når kommer den til Norge?

Håper på svar. Hilsen Ronny

Benny svarer:

Heisann!

Det begynner faktisk å bli mye å velge mellom på elbilfronten. Et luksusproblem som vi ikke hadde for bare noen år siden.

Både VW ID.4 og Skoda Enyaq er biler som allerede har truffet godt. Og nå i august kommer også Tesla Model Y. Den vil garantert bli populær.

Men som du sier, Nissan er på gang, de også. Jeg tipper de sitter ganske utålmodige og ser på hvordan konkurrentene får baske seg i kjøperne – mens de stadig venter på at det skal bli Ariya sin tur.

Det siste jeg hørte rundt denne, er at produksjonen skal starte mot slutten av året, og leveringene starter tidlig neste år.

Foreløpig har Nissan bare sluppet bilder av bilen med rattet på "feil" side. Men her får du likevel se hvordan bilen blir seende ut innvendig.
Foreløpig har Nissan bare sluppet bilder av bilen med rattet på "feil" side. Men her får du likevel se hvordan bilen blir seende ut innvendig.

God pris

Design er jo alltid subjektivt. Men personlig synes jeg Ariya er skikkelig tøff. Det er ikke ofte Nissan lar designet trumfe praktiske egenskaper. Men her har de prioritert en fallende taklinje og et sportslig utseende, foran størst mulig bagasjerom. På modellene med det største batteriet og firehjulsdrift er bagasjerommet på 415 liter – på de andre er det 468 liter.

Det er to batteripakker, 63 og 87 kWt. Rekkevidden varierer fra 340 til 500 kilometer, avhengig av drivlinje.

Alle modellene er raske. Innstegsmodellen gjør 0-100 km/t på respektable 7,6 sekunder – mens toppmodellen, som heter E-4ORCE 87 KWT Performance, klarer samme øvelse på bare 5,1 sekunder.

Bagasjerommet er på opptil 468 liter.
Bagasjerommet er på opptil 468 liter.

Les mer om Ariya her

Innovativt interiør

Noe av det vi har latt oss imponere av med denne bilen, er interiøret. Det er rett og slett innovativt og har en god porsjon premiumfølelse over seg. I alle fall fall de litt godt utstyrte modellene.

Nissan har jo også veldig lang erfaring med elbiler – og det er nok mange Leaf-eiere der ute som kommer til å oppgradere til Ariya.

Det er en spennende bil. Nissan har også vært tydelige på at de skal få kort leveringstid, når bilen endelig blir klar.

Derfor vil ikke Nissan ha en diger skjerm på dashbordet

Pris

Om den er verdt å vente på, kommer jo an på hvor dårlig tid du har. Men jeg synes i alle fall den virker såpass lovende, at den kan være verdt litt ekstra ventetid.

Prisene er ikke klare ennå. Men vi har fått noen ganske klare indikasjoner på at den skal starte på rundt 350.000 kroner. Hvor gunstig det er, må vi vente å se når vi får informasjon om utstyr og har fått kjørt bilen.

Les også: Knut Arne ville bare følge reglene – men endte med problemer

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Artikkelen ble først publisert på broom.no

Personvernpolicy