Aventador:Steinar fikk lyst på Lamborghini – nå har han laget den selv

Steinar Thyholdts Lamborghini Aventador i et kveldsmørkt Stjørdal sentrum - stilig! Foto: Privat
Steinar Thyholdts Lamborghini Aventador i et kveldsmørkt Stjørdal sentrum - stilig! Foto: Privat
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lommepengekontoen sto i null i sju år.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Er det mulig å bygge sin egen bil her i landet? Og er dette i det hele tatt lovlig?

– Svaret på begge spørsmål er et rungende ja, bekrefter tusenkunstneren Steinar Thyholdt (57) fra Muruvik ved Stjørdal.

Han har virkelig tatt den helt ut – og har i løpet av de siste sju år bygget sin egen superbil: Lamborghini Aventador, en av de råeste sportsbilene som finnes. Den fantastiske bilen er hvit med sorte dekordetaljer, og den står absolutt ikke tilbake for originalen, hverken i finish eller kvalitet.

– Æ klart det! Fastslo en gledesstrålende bilkonstruktør på sin Facebook-side etter vellykket prøvekjøring nylig.

Hele byggeprosjektet er gjennomført i garasjen hjemme. Siden starten i 2014 har Steinar lagt ned minst 5.000 arbeidstimer (og kanskje like mange timer til planlegging og forarbeid) på prosjektet. I tillegg kommer atskillig reiseaktivitet i både inn- og utland for å få på plass alle detaljer riktig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
En førerplass veldig mange sikkert kunne ha tenkt seg! Foto: Privat
En førerplass veldig mange sikkert kunne ha tenkt seg! Foto: Privat

Avgifter som ny bil

Men hva i all verden var det som fikk eieren av et treningsstudio i Stjørdal til å gå løs på noe så helt usannsynlig som å bygge sin egen Lamborghini?

– Hverken kona eller jeg er spesielt opptatt av hytte, så da måtte det jo bli bil, fastslår han.

Et slikt prosjekt var i praksis mer eller mindre umulig før. Frem til 1. januar 2014 var nemlig dette avgiftsbelagt på samme høye nivå som nye biler her i landet, og interessen var deretter. Å bygge en mer spesiell bil den gangen var i praksis umulig på grunn av de store avgiftskravene dette ville medføre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Spanderte middag

Men så fikk landet en samferdselsminister som ville stimulere bredden i bilinteressen, og med et pennestrøk ble alle avgiftstillegg borte. Dette utløste stor glede hos bilentusiaster over hele Norge, ikke minst hos Steinar.

– Da Ketil Solvik-Olsen kom med de nye reglene, inviterte jeg kona på en bedre middag, for dette måtte feires! Avgifter på amatørbygg og byggesett forsvant med et pennestrøk. Nå er det derfor fritt fram for alle og enhver som har interesse, litt grunnleggende bilkunnskap, mye pågangsmot og en stor dose tålmodighet til å kunne bygge sin egen bil, sier Steinar Thyholdt til Broom.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen biler tar pusten fra deg - dette er en slik bil

Noe ganske annet!

Men innsats kreves det. Steinar har drevet Hell Treningsstudio i Stjørdal siden 2005, men etter hvert som bilbygge-prosjektet utviklet seg, ble kombinasjonen såpass krevende at han valgte å ansette en ny daglig leder for å få mer tid til bilen.

Bil hadde han god greie på fra før, etter at han blant annet hadde drevet karosseri- og lakkeringsverksted i ti år i Hommelvik. Oppussing og gjenoppbygging av biler var velkjent mark – slikt hadde han gjort mange ganger før. Men å bygge sin egen superbil var tross alt noe ganske annet!

Tillatelse må til

At det skulle bli Lamborghini, kom ikke som noen bombe for dem som kjenner Steinar. Lamborghini-drømmen har levd lenge, og nå skjøt den fart. Etter å ha hatt både Diablo og Countach i tankene, var han allerede tidlig i 2014 i gang med Aventador.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Er det bare å gå i gang etter eget hode?

– Nei, her er det viktig at folk vet at det kreves tillatelse fra en spesialenhet i vegvesenet for amatørbygging av biler og motorsykler. Her må det oppgis spesifikasjoner, og hvordan byggingen skal gjennomføres. I tillegg må det listes opp hva som skal brukes av materialer, og hvor hovedkomponentene kommer fra. Det må også være med et budsjett for prosjektet, forteller Steinar, som brukte tre måneder bare på søknadsprosessen.

Også fra denne vinkelen er bilen et imponerende syn. Foto: Privat
Også fra denne vinkelen er bilen et imponerende syn. Foto: Privat

«Mektig imponert»

– I løpet av de syv årene jeg har holdt på, har denne prosessen blitt både enklere og mer lettvint. Aller viktigst er det at behandlingen nå er lik over hele landet, noe som ikke alltid var tilfelle før, sier han.

– Det beste rådet jeg kan gi til dem som har lyst til å gi seg på et lignende prosjekt, er at man må søke og sikre seg tillatelse før man går i gang, legger han til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Steinar har hatt mye kontakt med spesialenheten gjennom hele byggeprosessen, og det har vanket mange hyggelige tilbakemeldinger. En av de siste kom for ikke lenge siden, der Steinar fikk melding om at enheten var «mektig imponert over den innsatsen og nøyaktigheten som har preget hele prosjektet. Her har vi ingen ting å tilføye.»

Nå gjenstår endelig godkjenning, med testtur både på lukket bane med akselerasjons- og bremsetester, og kjøring i trafikk både på motorvei og i by.

– Æ klart det, kan en strålende fornøyd Steinar Thyholdt slå fast, sju år etter at han startet på byggeprosjektet. Foto: Privat
– Æ klart det, kan en strålende fornøyd Steinar Thyholdt slå fast, sju år etter at han startet på byggeprosjektet. Foto: Privat

Cruising med STETHY

– Og så blir det kake på Biltilsynet etterpå, humrer Steinar, som forteller om gode opplevelser med de første prøvekjøringene på vei.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Alt fungerer som det skal, ja. Den girer nydelig, og alle temperaturer er kjempefine – 90 grader på motor og 40 grader på girboks. Motoren gikk på 1200 omdreininger i 70 km/t. Fantastisk opplevelse etter sju års intens bygging, der jeg har vært innom mange tekniske områder som de fleste ikke har hørt om en gang. Så læringskurven har også vært bratt, ja!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er det bare å glede seg til neste epoke – å cruise, fortsetter Steinar.

Da skal ingen være i tvil om hvem som kommer. På skiltet står det nemlig STETHY, og dette «varemerket» går også igjen på chassisnummeret. En logo må jo også til, og den har utspring i norrøn mytologi. Steinar har valgt den såkalte valknuten, som enkelt sagt er to trekanter som er flettet sammen. Også den har han laget selv; støpt i tinn, noe som også krevde kunnskap han ikke satt på fra før.

Steinar Thyholdt i sitt rette element - bak Lamborghini(STETHY)-rattet. Bildet er tatt under prøvesitting i januar 2019. Foto: Frank Williksen
Steinar Thyholdt i sitt rette element - bak Lamborghini(STETHY)-rattet. Bildet er tatt under prøvesitting i januar 2019. Foto: Frank Williksen

En million

– For å ta det virkelig forslitte spørsmålet: Hva føler du nå, når byggeprosjektet er komplett gjennomført og bilen står klar?

– Det føles veldig rart å være ferdig. Nesten livredd for å dra ut og kjøre, men er nå ute og småcruiser litt, da.

– Hva har Lamborghinien kostet deg i kroner?

– Jeg hadde opprinnelig satt et budsjett på opp mot 500.000 kroner, men når jeg summerer alt i dag så ender jeg nok rundt en million. Da har jeg ikke regnet med alle reiser og uten- og innenlands opphold. Over sju år betyr det i praksis at lommepengekontoen har vært konstant i null, forteller en svært fornøyd bilbygger til Broom.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I løpet av byggeperioden har han slitt ut to bormaskiner, tre metall-stikksager og fire vinkelkuttere, men så har han også laget mange deler til bilen selv.

Detalj fra instrumentbordet. Foto: Privat
Detalj fra instrumentbordet. Foto: Privat

Ramme av tre først

Byggeprosessen startet i 2014 med å få tak i komplette tegninger til en Lamborghini Diablo – 320 sider med detaljer. Dette ga godt innsyn i alle komponenter, med materialkvalitet og dimensjoner, og ble utgangspunkt for jobben som skulle gjøres.

Til forstilling og bakstilling valgte Steinar å ta utgangspunkt i BMW-konstruksjoner, som senere er blitt modifisert – dels med egne idéer.

– BMWs spesielle dobbeltlink-forstilling gir stor stabilitet i høy fart, og bakgrunnen for å bruke denne var ønsket om å overføre BMWs glimrende kjøreegenskaper til min bil, sier han.

Før han gikk i gang med selve byggingen, laget han en ramme i tre som var helt identisk med Diablo-tegningen, bare med hensyn tatt til Aventadors litt større lengde og bredde.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Her kommer den, bygget i en garasje i Muruvik. Foto: Privat
Her kommer den, bygget i en garasje i Muruvik. Foto: Privat

Audi automatkasse

Det trengtes også motor og bremser, og da måtte Steinar ha en donor-bil. Valget falt på en 1998 BMW 750i med M73 V12-motor på 5,4 liter. Den var gått 240.000 kilometer da Steinar kjørte den hjem fra Hannover i oktober 2014.

– Fordelen med å ta V12-motor, styring og bremser fra denne, er at systemene allerede var avstemt til hverandre, selv om noen tilpasninger har vært nødvendig, forteller han, og legger til at automatgirkassen kommer fra en Audi A8 med forhjulsdrift.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Under byggeprosessen har Steinar også funnet mye støtte i et 1:8 skala byggesett av en Lamborghini Aventador fra Pocher. Byggesettet består av 600 deler, og er så detaljriktig at det er signert som «korrekt» av Lamborghini.

Nye miljøkrav kan bety slutten for toppmodellen

Håndbygd i Mexico

En bil må også ha et karosseri, og det skulle vise seg å bli litt av en ørkenvandring å få på plass dette:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Karosseri og interiør er håndbygd av en meksikaner – Carlos Munoz – som laget en modell i 1:1 størrelse over en periode på drøyt fire år før han støpte glassfiberkarosseriet. Det ble bra, men å få det hjem var en annen sak! Når jeg regner med papirarbeidet og byråkratiet rundt, ble det et ni måneders mareritt å få det hele hjem til Norge, forteller Steinar Thyholdt, som selv var i Mexico en gang mens prosessen foregikk.

Midtkonsollen. Den store skjermen er en Lenovo pc. Foto: Privat
Midtkonsollen. Den store skjermen er en Lenovo pc. Foto: Privat

28 liter lakk

Den Lamborghini Aventador som nå står ferdig i Muruvik, er 4,70 m lang, 2,16 m bred (2,36 med speil) og 1,14 m høy. Dekkdimensjonene er voksne: Foran sitter 255/35 ZR 19; bak 335/30 ZR 20. Egenvekt inkludert Steinar og full tank er 1.650 kilo.

Motoren er målt i benk til 286 hk og et dreiemoment på 410 Nm fra 1500/2000 til 5300 omdreininger.

Bilen er lakkert i Lamborghini-fargen Balloon White – hvit perlemor. Selve lakkeringen er den eneste delen av prosessen som ikke er gjort i garasjen. Her fikk Steinar god hjelp av et lokalt billakksenter og lakkimportøren Sikkens Norge. Det gikk med 28 liter lakk over to dager, så noen lag er det blitt! Og før det kom så langt hadde Steinar selv brukt 35 liter grunning i garasjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Girvelgeren sitter på dashbordet til venstre for rattet. Foto: Privat
Girvelgeren sitter på dashbordet til venstre for rattet. Foto: Privat

Landet rundt

Steinar Thyholdt og hans Lamborghini Aventador har allerede vakt stor oppmerksomhet. I disse dager er tysk TV og det anerkjente bilbladet AutoBILD på besøk. NRK har allerede vært innom, og dansk TV kommer også.

Litt frem i tid har Steinar sagt ja takk til invitasjon til å delta på messen Unique Hand Built Cars i Danmark, som en av et 30-tall inviterte. Arrangementet nevnes gjerne som «Goodwood i miniatyr».

– Jeg er beæret – det er fantastisk hvilken oppmerksomhet prosjektet har fått, slutter Steinar.

Han beroliger også alle nysgjerrige sportsbilentusiaster rundt om i landet:

– Vi kommer! Bilen blir å se landet rundt etter hvert i samarbeid med en av de store butikkjedene under slagordet «Gjør det selv». Til dette blir det også bygget en spesiell semitralle for transporten.

Artikkelen er først publisert av broom.no.