Polestar og Volvo Cars skal pilotere mobile verksted – Norge er først i verden

Bilia og Frydenbø blir med det de første forhandlerne i verden som piloterer Volvo Car Groups mobile verkstedskonsept.
Bilia og Frydenbø blir med det de første forhandlerne i verden som piloterer Volvo Car Groups mobile verkstedskonsept. Foto: Polestar

Bilia Fornebu og Frydenbø Bergen, som er Volvo-forhandlere og leverer tjenester på vegne av Polestar i Norge, har fått godkjenning til å drive mobile verkstedtjenester. Bilia og Frydenbø blir med det de første forhandlerne i verden som piloterer Volvo Car Groups mobile verkstedskonsept.

Volvo har valgt ut Norge og Italia som pilotmarkeder for mobile verkstedstjenester og Volvo Car Norway og Polestar ser fram til å teste ut det nye konseptet.

– Det er potensielt store fordeler å kunne levere mobile verkstedestjenester og vi ser fram til å teste ut dette sammen med Bilia Fornebu og Frydenbø Bergen. Kundene slipper å reise til verkstedet for mindre service- og vedlikeholdsarbeid og vi tror denne bekvemmeligheten vil appellere til mange, sier Rune Solbakken, Workshop Development Manager og leder for satsingen i Volvo Car Norway, i en pressemelding.

– Polestar skal levere sømløs service og gjøre det enkelt å være kunde. Vi har tilbudt testkjøring hjemmefra en god stund for de som ønsker det, og mobile verkstedtjenester er et naturlig skritt videre for en enklere bil-hverdag, hvor vi møter publikum der de er. Vi ser veldig frem til å sette i gang piloten og høre hva brukerne tenker, sier Alexander Hørthe, Norgessjef i Polestar i meldingen.

Starter i de store byene

Norge er valgt ut som testmarked fordi Volvo her er ledende på implementeringene av VPS-konseptet, samt at elektrifiseringen har kommet lengre enn i andre land. Polestar benytter Volvo Cars’ forhandlere for gjennomføring av service og vedlikeholdsarbeid.

– Hensikten nå er å høste erfaringer fra de største byene og å utforme konseptet og potensialet for videre skalering. Dersom vi lykkes med piloten tror vi at vi kan ta kundetilfredsheten til nye nivåer fremover. Er kundene veldig godt fornøyde har vi lykkes, sier Solbakken.

Nesten 40 prosent av alle nye Volvo-biler som ble registrert i årets syv første måneder var helelektriske og Volvo ser at mobile verkstedtjenester kan være spesielt relevante for elbilkundene. Elbilmerket Polestar har fått en svært god mottakelse i Norge, og siden Polestar 2 kom på veien i juli 2020 har det blitt registrert nær 5400 biler i landet.

Strenge krav til sikkerhet og kvalitet

For å kvalifisere til at en verkstedsjobb skal kunne utføres mobilt må alle operasjoner og deler kunne skiftes på stedet uten å måtte heise opp bilen. Når kundene booker servicen, vil den personlige serviceteknikeren (PST) gjøre en grundig vurdering og eventuell planlegging av dette.

– Vi vil innledningsvis begynne med de enkle jobbene. Dersom man må ha av og på hjul eller om jobben innebærer væskeskifte, feilsøking, bruk av spesialverktøy eller krever spesialistkompetanse må bilen inn på verksted. Sikkerhet og kvalitet er som alltid veldig viktig for oss og vi vil ha strenge rutiner for hvilke jobber som kan gjøres mobilt, sier Solbakken.

Volvo og Polestar planlegger utrullingen av pilotprosjektet den kommende høsten.

– Vårt mobile verkstedskonsept bygger på veldreven VPS-drift og dette er en forutsetning for å kunne rulle ut programmet hos forhandler. Vi har med oss to meget dyktige forhandlere i denne piloten og det blir spennende å se hvordan kundene opplever tjenesten, sier Solbakken.

Kundeservice i verdensklasse

Forhandlerne Bilia og Frydenbø ser fram til å rulle ut piloten sammen med Volvo.

– Vi i Frydenbø vil levere kundeservice i verdensklasse. Derfor ser vi frem til å være pilot på et konsept som er med på å heve kundetilfredsheten, samtidig vil det være med på å utvikle våre personlige serviceteknikere. Det mobile verkstedskonseptet vil korte ventetiden for våre kunder og skape en friksjonsfri kundeopplevelse. På denne måten vil vi bli enda mer konkurransedyktig, sier Morten Eliassen, servicemarkedsdirektør i Frydenbø Bilsenter AS i pressemeldingen.

– Vi gleder oss til å komme i gang med Mobil Service sammen med Volvo Cars. Det er flott å få komme inn i en pilotfase hvor vi sammen med Volvo kan forme konseptet til å passe vår drift og det Norske markedet. Det sier Stian Bonkerud, servicemarkedsdirektør i Bilia.

– Muligheten til å utføre service der kunden er vil definitivt skape merverdi for de som benytter seg av dette, og på sikt bidra til økt kapasitet og fleksibilitet på våre anlegg, som igjen vil ha en positiv effekt for kunder som skal inn på verkstedet. Mobil Service vil være spesielt relevant for elbilkundene. Med den høye andelen av elektriske biler som vi har levert i området, og fleksibiliteten som kommer med å være pilot, har vi et godt utgangspunkt for å lykkes med dette sammen med Volvo Cars, avslutter Bonkerud.

Personvernpolicy