Den blodige lekkasjen fikk kontrollørene til å reagere

Denne ulekre lekkasjen av blodig vann fra fisketransport medførte kjøreforbud. Dette er smeltevann fra is til kjøling av fisk som ofte er iblandet blod. Foto: Statens vegvesen
Denne ulekre lekkasjen av blodig vann fra fisketransport medførte kjøreforbud. Dette er smeltevann fra is til kjøling av fisk som ofte er iblandet blod. Foto: Statens vegvesen Foto: broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her ble det full stopp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Statens vegvesen gjennomfører en rekke kontroller av kjøretøy. Her handler det både om det tekniske og om at sjåførene har alt det formelle i orden.

Målsetningen er å luke ut farlige kjøretøy og førere og dermed øke trafikksikkerheten langs veiene.

Vegvesenet kontrollerer også for å sikre bransjens konkurransevilkår, for å bevare vegkapitalen og av miljøhensyn.

Det finnes egne stasjoner for å gjøre slike kontroller – men også mobile enheter.

Nylig gjennomførte en av de sistnevnte en kontroll på E6 på Tangen utenfor Oslo – og fant flere kritikkverdige punkter på de tunge kjøretøyene de kontrollerte.

Blant annet en blodige lekkasjer.

Nå kan du sjekke om naboen har kjøpt seg ny bil

Statens vegvesen sin mobile enhet hadde kontroll av 16 tunge kjøretøy. Det ga flere bruksforbud/avskiltinger. Foto: Statens vegvesen Foto: broom
Statens vegvesen sin mobile enhet hadde kontroll av 16 tunge kjøretøy. Det ga flere bruksforbud/avskiltinger. Foto: Statens vegvesen Foto: broom

Lite delikat

16 tunge kjøretøy ble kontrollert – noe som resulterte i ni kjøreforbud/avskiltninger, to anmeldelser og ett kjøretøy med skriftlige mangler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Blant annet var det et lite delikat og illeluktende problem: Lekkasje av blodig vann fra fisketransport. Dette er smeltevann fra is til kjøling av fisk som ofte er iblandet blod.

Når det renner ut går det utover både veibane og naturen. Det kan også treffe biler og trafikanter, noe som selvsagt ikke er særlig hyggelig.

Da kontrollørene oppdaget dette - ble det bruksforbud

Her var det defekte hjulbolter, noe som førte til et løst hjul på en semitrailer. Foto: Statens vegvesen. Foto: broom
Her var det defekte hjulbolter, noe som førte til et løst hjul på en semitrailer. Foto: Statens vegvesen. Foto: broom

Bruksforbud

Slike lekkasjer medfører bruksforbud til det har sluttet å renne fra lasten. Dette løste føreren ved å senke temperaturen i lasterommet. Med lavere temperatur blir det mindre smeltevann.

To førere ble anmeldt for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Begge ble anmeldt for sju forhold hver, for å ha alt for lite hvile.

De to førerne kjørte flerbemanning og tok døgnhvile i passasjersetet, mens lastebilen kjørte. Dette er ikke tillatt. Lastebilen må stå i ro når det er hvile.

Vegvesenet slo til på natten, det ga resultater

(Artikkelen er først publisert av Broom)