«Mil etter mil – en podcast om bil»:– Du kan ikke regne med å få igjen så mye penger for de bilene

BANE: I denne ukens «Mil etter mil – en podcast om bil» diskuteres banekjøring og hvilke tips og triks du bør kunne.
BANE: I denne ukens «Mil etter mil – en podcast om bil» diskuteres banekjøring og hvilke tips og triks du bør kunne. Foto: Håkon Sæbø
Artikkelen fortsetter under annonsen

I denne ukens «Mil etter mil – en podcast om bil» er det banekjøring som er tema. Hvem tilbyr banekjøring og hva koster det egentlig?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen.

Banekjøring er et tema de fleste motorentusiaster har vært borti. Å få testet egen bil på bane, eller leie en spesiell bil for banekjøring er noe de aller fleste med bilinteresse ikke takker nei til hvis muligheten byr seg.

Men hvilke muligheter finnes det for banekjøring, hvor mye koster det og hva er reglene? Det prøver Motor-gutta å svare på i denne ukens podcastepisode.

Hør denne ukens episode – «Lengsel etter banemoro»:

– Jeg får stadig vekk spørsmål fra folk som er veldig interesserte i banekjøring, sier Finansavisens Motor-journalist og medprogramleder i «Mil etter mil – en podcast om bil», Håkon Sæbø.

Sæbø har nylig vært på Vålerbanen og testet BMW M4 Competition mot Porsche 911 Carrera S, en ganske så rå opplevelse, ifølge Motor-journalisten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Den absolutt enkleste måten å få til banekjøring på tenker jeg at er å reise til Rudskogen og melde seg på en såkalt «Track Experience». Hvis du aldri har kjørt på bane før, så tror jeg du får en bra opplevelse med det opplegget, mener Sæbø.

– Det er alltid gøy å kjøre på bane uansett hva slags bil du kjører med, sier bilekspert og podcastprogramleder Marius Mørch Larsen.

Podcast-gutta poengterer at selv om en arrangert dag på bane koster litt så er det langt billigere enn å kjøpe en banebil selv.

– Noen banebiler er veldig lett omsettelige, men du kan nesten ikke regne med å få igjen så mye av pengene du legger i de, så da er det kanskje bedre å teste ved å bruke 5000 kroner innimellom, påpeker Mørch Larsen.

Hør forrige ukes episode – «Gass, gass, gass!»: