«Mil etter mil – En podcast om bil»– De sjåførene kjører aldri mer enn 60 km/t, samme hva fartsgrensen er
I denne ukens «Mil etter mil - en podcast om bil» blir det nye bil-diskusjoner, og den første ekte Tesla-killeren, Mercedes EQS, skal diskuteres og drøftes.
Denne saken ble først publisert i Finansavisen.
Forrige uke slapp tyske Mercedes-Benz en aldri så liten elbilbombe, nemlig produksjonsmodellen av helt nye EQS. Med gigantbatteri, rekkevidde på 770 kilometer og opp mot 760 hestekrefter blir det en tungvekter i et elbilmarked som begynner å bli ganske bredt.
Hør ukens episode av «Mil etter mil - en podcast om bil» – Førsteklasses elektrisk:
To varianter EQS
Mercedes-Benz har lenge kommet med små drypp og stadig nye kamuflasjebilder av det nye flaggskipet, men først nå er produksjonsmodellen avduket. Bilen deler flere aspekter med en tradisjonell S-klasse, og måler blant annet over 5,2 meter fra støtfanger til støtfanger.
Bilen kommer foreløpig i to varianter, Mercedes EQS 450+ og Mercedes EQS 580 4Matic. Førstnevnte har 333 hestekrefter/245 kW, 568 Nm og 770 kilometers WLTP-rekkevidde. Sistnevnte har 532 hestekrefter/385 kW og totalt 855 Nm, men rekkevidden er ikke avslørt enda.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenI tillegg er det bekreftet en EQS 350, EQS 450 4Matic og 500 4Matic, samt en høyeffektutgave med 761 hestekrefter/560 kW – den samme motoreffekten som Porsche Taycan Turbo S.
Tirade og EQS
Bilekspert og podcastprogramleder Marius Mørch Larsen er som vanlig for sent ute til podcast-innspilling, og etter at en treg skolebil endelig har svingt av veien kommer det en Honda CR-V med tilhenger ut fra høyre.
– Det har vært en debatt i media om tilhengere og om de kan kjøre 100 km/t i timen. Det er ikke noe problem for de med Honda CR-V og tilhenger, for de kjører aldri i mer enn 60 km/t uansett hva fartsgrensen er, mener Mørch Larsen.
Etter tiraden går praten over til Mercedes-benz EQS.
– Hvor langt tar egentlig Mercedes dette her videre med tanke på at du får en Tesla Model S, som kom i 2012, med 660 kilometer rekkevidde til 830.000 kroner, spør Finansavisens Motor-journalist og medprogramleder i Mil etter mil, Håkon Sæbø.
– Man må kunne få bilen til under én million, ellers blir man utkonkurrert av Tesla, svarer Sæbø selv, til anerkjennende nikk fra Mørch Larsen.
Hør forrige ukes episode – Hæ, en billig Ferrari?: