Klart for påsketur: Slik lader du elbilen best og billigst

STRØM AV BILER TIL FJELLS: Med litt planlegging går turen til påskefjellet som en drøm, mener Elbilforeningens Christina Bu
STRØM AV BILER TIL FJELLS: Med litt planlegging går turen til påskefjellet som en drøm, mener Elbilforeningens Christina Bu Foto: Norsk elbilforening
Artikkelen fortsetter under annonsen

Står du på farten for å reise til påskefjellet, her er tipsene for å få en behagelige reise med elbilen din.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ideelt sett kjører du hele veien med en batteristatus på mellom 10 og 80 prosent når du er på langtur.

– Å planlegge turen er alltid lurt. Gå inn på elbil.no for å legge opp reiseruta i ladekartet, som er åpent for alle. Her kan du legge inn akkurat din bil, og så får du opp estimert og realistisk kjørelengde med forslag til ladestopp akkurat der du kjører, anbefaler Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening i en pressemelding.

Hurtiglading av elbiler

Prisen på hurtiglading er vanligvis minuttprising eller en kombinasjon av ladetid og strømforbruk. Hvor mye strøm du får i minuttet, varierer blant annet med elbilmodell, batteritemperatur og ladenivå på batteriet.

Her er Christinas kjappe hurtigladetips:

* Kjør batteriet så tomt du er komfortabel med før du hurtiglader.

* Ikke hurtiglad mer enn til 80 prosent med mindre det er helt nødvendig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

* Hurtiglad heller før ankomst enn å vente til du skal hjem igjen.

* Ikke velg en hurtiglader som tilbyr mye høyere ladeeffekt enn det din elbil kan ta imot, det kan bli dyrt.

* Bruk ladebrikke i stedet for SMS, som er dyrere.

– Et tomt batteri hurtiglades mye raskere enn et nesten fullt batteri. Derfor kan det lønne seg å kjøre batteriet så tomt du er komfortabel med, før du kjører innom en hurtigladestasjon.

Medlemmer i Elbilforeningen får tilgang til ElbilAppen og ladebrikken – som er et nyttige verktøy både i planleggingsfasen og underveis på turen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke fyll batteriet på elbilen helt opp

Når batteriet nærmer seg fullt, går ladingen saktere. Derfor bør du ikke hurtiglade til mer enn rundt 80 prosent med mindre det er helt nødvendig for å komme videre.

– Lader du til 100 prosent på en hurtiglader, kan det fort ta dobbelt så lang tid og bli dobbelt så dyrt. I tillegg blokkerer du hurtigladeren slik at andre kanskje må vente i ladekø, sier Bu.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun anbefaler også å bruke Elbilforeningens ladekalkulator for sjekke hvor du kan lade raskest og billigst.

Kulde gir treg hurtiglading av elbiler

LADE SVINGE: Ladekartet er nyttig for planlegging av langturer med elbil.
LADE SVINGE: Ladekartet er nyttig for planlegging av langturer med elbil.

Et temperert batteri hurtiglades raskere enn et kaldt batteri.

Når du kjører genereres varme i batteriet, og det går derfor raskere å hurtiglade når batteriet har nådd driftstemperatur, om det er kaldt ute.

– Lad batteriet før du kommer fram, dersom du har dårlige lademuligheter dit du skal. Særlig om det er varslet kulde. Da slipper du å bruke unødig mye tid og penger på å lade et iskaldt batteri når du skal hjem igjen.

Det kommer stadig flere hurtig- og lynladere med høyere ladeeffekt enn 50 kW. Sjekk hvor mye bilen din kan ta imot.

– Lynladere leverer høy ladeeffekt og koster mer å bruke. Men velger du en lynlader med høyere minuttpris, og bilen din ikke kan ta imot mer enn 50 kW, blir prisen mye dyrere enn nødvendig, tipser Christina Bu.

Er du usikker på hvor høy effekt bilen din tar? Oversikten Elbiler i dag gir deg svar.