Stoler du på takboksen? Det bør du kanskje ikke gjøre

NAF mener at det bør stilles lovmessige krav til kollisjonssikkerhet på takbokser, og at kravene bør være strengere enn i dagens standarder.
NAF mener at det bør stilles lovmessige krav til kollisjonssikkerhet på takbokser, og at kravene bør være strengere enn i dagens standarder. Foto: NAF/Testfakta
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ny NAF-test avdekker store forskjeller.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen kjøper flere takbokser enn oss nordmenn. Enten vi skal ha med oss ekstra bagasje eller det er ski- og skiutstyr som fraktes på taket – takboksen kan være gull verdt mange ganger.

Men før du går ut og kjøper takboks er det flere ting du bør tenke på. Og da handler det ikke bare om størrelse, estetikk eller pris. Nei, flere tester har vist at også sikkerheten kan variere mye fra takboks til takboks.

Nå har NAF i samarbeid med Testfakta testet åtte takbokser. Kollisjonstesten er gjennomført i to hastigheter: 30 km/t som er hastigheten de aller fleste produsentene tester sine bokser i, og 40 km/t som NAF mener er en riktigere hastighet for å teste kollisjonssikkerheten til takbokser.

Helt til topps i testen går NX Premium fra Packline, etterfulgt av Packline NX Twin, Thule Motion XT XL og Skiguard 860 Touring.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bagasjen kom ut

I andre enden av skalaen finner vi tre som ikke imponerer i testen: Tre takbokser gjør det dårligere i NAFs krasjtest i år, enn for to år siden. Ski og bager flyr ut av boksene ved en kollisjon i 30 km/t. De tre takboksene fra Mont Blanc, Calix og Biltema klarer ikke kollisjonstesten i hverken 30 eller 40 km/t og havner sist i testen.

På alle boksene røk lastereimene som skulle holde bagasjen på plass, takboksene åpnet seg og bagasjen kom ut av boksene. På takboksen fra Biltema stakk skiene hele 85 centimeter ut av boksen ved kollisjonen i 40 km/t.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Disse tre takboksene gjorde det også svakt i NAF sin kollisjonstest for to år siden. Da er det skuffende at de gjør det enda dårligere nå, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

(Saken fortsetter under bildet)

Det er slett ikke tilfeldig at Volkswagen viser frem sin nye og elektriske SUV ID.4 med takboks. Dette er naturlig tilbehør for mange norske kjøpere. Foto: Broom.no
Det er slett ikke tilfeldig at Volkswagen viser frem sin nye og elektriske SUV ID.4 med takboks. Dette er naturlig tilbehør for mange norske kjøpere. Foto: Broom.no

Takboks i plast eller glassfiber - hva er best?

Takboksen fra Calix besto kollisjontesten i 30 km/t i 2019, men klarte ikke det i årets test. Den samme negative utviklingen ser vi på takboksen fra Biltema som bestod testen i 30 km/t i 2019, men som ikke klarer det i år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Testvinneren er laget i glassfiber, men kollisjonstesten gir ikke et entydig svar på om takbokser i glassfiber er mer kollisjonssikre enn de som er lagd av plast, sier Nils Sødal.

Tvert imot viser testen at tre av takboksene i plast gjør det bra i kollisjonstestene. Plastboksen NX Twin XL fra Packline som kommer på andreplass i testen, utmerker seg med 10 av 10 mulige poeng i kollisjonstesten i 30 km/t, og den gjør det også godt i 40 km/t. Den scorer totalt sett bedre i kollisjonstesten enn glassfiberboksen fra Skiguard.

(Saken fortsetter under bildet)

NAF og testfakta har testet takbokser igjen. Det går ikke like bra for alle... Foto: NAF/Testfakta/Broom
NAF og testfakta har testet takbokser igjen. Det går ikke like bra for alle... Foto: NAF/Testfakta/Broom

Pris ikke avgjørende for sikkerhet

Plastboksen fra Thule klarer også begge kollisjonstestene bra og scorer jevnt med boksen fra Skiguard i begge kollisjonstestene.

- Heller ikke prisen er avgjørende for kollisjonssikkerheten. Boksen fra Calix gjør det dårlig selv om den koster like mye som Thules takboks som kommer på tredje plass, sier NAF-rådgiveren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

NAF mener at det bør stilles lovmessige krav til kollisjonssikkerhet på takbokser, og at kravene bør være strengere enn i dagens standarder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kravene burde skjerpes

Det finnes ingen lovmessige krav til kollisjonssikkerhet på takbokser, men det finnes to standarder for kollisjonstest av boksene. Den såkalte City Crash-standarden fra 2007 stiller krav til kollisjonssikkerhet ved 18 km/t som kan sammenliknes med en hard oppbremsing eller et sammenstøt i lav fart. Den nyeste standarden fra 2019 stiller krav til kollisjonssikkerhet i 30 km/t.

- Det er positivt at produsentene velger å følge den strengere standarden fremfor City Crash-standarden. NAF mener likevel at kravene burde skjerpes og at det minimum ble stilt krav om kollisjonssikkerhet 40 km/t i tråd med vår strengere test, sier Nils Sødal.

Saken ble først publisert hos Broom.no