Utsolgt på noen minutter – så mange kommer til Norge

Ioniq 5 blir høyaktuell for det norske markedet – og en viktig bil for Hyundai globalt også.
Ioniq 5 blir høyaktuell for det norske markedet – og en viktig bil for Hyundai globalt også.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ioniq 5 er først ut i en stor satsning.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Artikkelen ble først publisert på broom.no

I forrige uke hadde Hyundai premiere på bilen som er først ut i en stor satsing på elektriske biler. Ioniq 5 heter den, og er en SUV/crossover i familiebilklassen.

I forbindelse med premieren slapp Hyundai også priser og informasjon for lanseringsmodellen Project 45. I Norge var interessen ikke overraskende ekstrem.

I forkant av verdenslanseringen hadde hele 14.000 nordmenn meldt seg som interessenter. Svært mange av disse ville også reservere Project 45.

Bilen var tilgjengelig i et begrenset volum på 3.000 enheter for fem europeiske markeder: Frankrike, Nederland, Storbritannia, Tyskland – og Norge. De ble solgt på rekordtid.

500 kilometer rekkevidde

Nå er fordelingen av de 3.000 bilene klar, og norske kunder stakk av med rundt 42 prosent av volumet. Dermed kan nærmere 1.300 nordmenn hente sin Ioniq 5 Project 45, allerede til sommeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er altså den første modellen ut på Hyundais helt nye dedikerte elbilmodellportefølje. Bilen er 4,63 meter lang, den har bagasjerom på 540 liter (pluss en frunk foran).

Rekkevidden er på opptil 500 kilometer, den lader raskt, du kan få den med firehjulsdrift, den kan ha takstativ og trekke tilhenger på inntil 1.600 kilo.

Les også : Serverne brøt sammen da Hyundai startet salget

Ioniq 5 kommer med to batteripakker – og mulighet for både bakhjulsdrift og firehjulsdrift.
Ioniq 5 kommer med to batteripakker – og mulighet for både bakhjulsdrift og firehjulsdrift.

Rommelig interiør i Ioniq 5

Ioniq 5 plasserer seg størrelsesmessig midt mellom Tucson og Santa Fe i Hyundais modellportefølje. Bakkeklaringen er på 16 cm. Akselavstanden og bredden gjør ifølge Hyundai at interiøret er romslig som en bil i klassen over, altså i det såkalte D SUV-segmentet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen har støtte for lading på både 400V og 800V, helt uten adaptere eller omformere, og Ioniq 5 byr dermed på verdens første multiladesystem, av sitt slag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også : – Jeg skal ha den bilen som er i TV-reklamen!

Innvendig preges bilen av moderne linjer og arkitektur. Legg merke til det flate gulvet.
Innvendig preges bilen av moderne linjer og arkitektur. Legg merke til det flate gulvet.

Kan lade opp sparkesykkel

På en 350 kW lynlader kan Ioniq 5 lades fra 10 til 80 prosent på bare 18 minutter. Det tar under fem minutter å lade opp 100 kilometer ekstra rekkevidde (WLTP). Som vanlig forutsetter dette optimale forhold.

Ioniq 5 har også unik V2L-teknologi (Vehicle to Load), som gjør at man kan lade eller benytte de fleste 220V-apparater. Eksempelvis kan man lade opp en elektrisk sparkesykkel eller sykkel i bagasjerommet mens man kjører, eller gi strøm til elektriske apparater om man er på camping.

Les også : Hyundai har kuttet ut alle fossilbiler i Norge