Mercedes: Noen mener den er verdens beste bil – andre er helt uenig

Den gamle Mercedesen er tidløs, velkjørende, romslig og komfortabel. Men er den verdens beste bil?
Den gamle Mercedesen er tidløs, velkjørende, romslig og komfortabel. Men er den verdens beste bil?
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette mener eierne om sin Mercedes E-klasse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 1985 kom Mercedes med en bil som etter hvert har fått tilnærmet legendestatus.

Da lanserte de nemlig en helt ny E-klasse. En svært populær bil den gangen – og en bil som raskt fikk en unik posisjon blant Mercedes-fansen.

Denne E-Klassen hadde dette litt udefinerbare «noe» over seg. Kall det gjerne sjel, sjarm eller karisma.

Bilen var lett å like, bød på god plass og enda bedre komfort og flere forskjellige motoriseringer. Man fikk den som både tradisjonell sedan, som små-sexy og sporty coupe og praktisk, men pen stasjonsvogn. Bilen ble også en stor salgssuksess for Mercedes.

Ikke bare det – den fikk også fort et godt rykte som en særdeles slitesterk og pålitelig bil. I en periode kunne det virke som alle drosjene i Norge var nettopp en slik Mercedes. Mange av dem gikk langt. Veldig langt til og med. Derfor mener mange at dette rett og slett er verdens beste bil. Intet mindre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men ikke alle. Her er det nemlig flere meninger ute og går.

– Hadde mange feil

Her er Broom-Benny bak rattet i en Mercedes 300D – og han smiler, til tross for at han gir modellen ganske hard medfart.
Her er Broom-Benny bak rattet i en Mercedes 300D – og han smiler, til tross for at han gir modellen ganske hard medfart.

En av dem som er en smule skeptisk, er Brooms-egen bilekspert, Benny Christensen.

– Her må jeg dessverre skuffe fansen, som det er mange av. Dette blir aldri verdens beste bil – og har heller aldri vært det. Til det var feilene altfor mange. Jeg jobbet som mekaniker hos Bertel O. Steen den gangen disse bilene var nye, og mener derfor jeg har en viss ryggdekning for påstandene, sier bileksperten.

– Vanlige feil den gang – og som fortsatt bør sjekkes er: Bremseskiver, særlig bak. Dårlig virkning på parkeringsbrems, opplagring mellomaksel, følsom forstilling med mye feil på hjulvinkler, slakke i endeledd. Knekte forfjærer, ulyd og slakke i hjullagre, rakling fra registerkjede som måtte byttes og høyt oljeforbruk på grunn av ventiltettinger som ble harde.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dessuten fikk de lett irr på rotor og fordelerlokk. Særlig med sekssylindret motor. Det var også ofte feil på tennpluggkabler og plugghetter med motorfusk som følge. Lav ladespenning var også veldig vanlig, oppsummerer Benny kjapt, nesten uten å trekke pusten.

Han hadde nok fortsatt om vi ikke hadde stoppet ham ...

Vinnere og tapere: Slik endte 2020 for ditt bilmerke

Dette er topputgaven 500E, som Mercedes fikk hjelp av Porsche til å utvikle. Sjelden og verdifull i dag.
Dette er topputgaven 500E, som Mercedes fikk hjelp av Porsche til å utvikle. Sjelden og verdifull i dag.

Eierne mener

Én ting er jo ofte hva eksperter mener. Noe helt annet er hva de som eier og bruker en slik bil mener. Spriket er innimellom veldig stort. så også i dette tilfellet.

Det viser brukererfaringene fra «Eierne mener" her på Broom, som er basert på opplysninger om kjøreglede, kvalitet, praktiske løsninger, kostnader og forbruk. Med andre ord det aller meste.

La oss få gi deg noen smakebiter derfra:

Faksimile fra Brooms «Eierne mener».
Faksimile fra Brooms «Eierne mener».

Det sier eieren av en E300 TDT 4-Matic, stasjonsvogn og gir full pott i samtlige kategorier, foruten dieselforbruk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se hele anmeldelsen her:

Denne eieren har en 250 D og sier følgende om bilen sin:

– Solid billigbil i dag. Rustproblemer dessverre. Enkelte ting som for eksempel glødeplugger sitter klønete til under panseret

Her trekkes det også nesten overraskende mye på plass og praktiske løsninger, mens kjøregleden får bare en middels karakter.

Se hele anmeldelsen her:

Godt fornøyd er også eieren av en slik bil med 200 bensinmotor. Vedkommende skriver som følger:

Faksimile fra Brooms «Eierne mener».
Faksimile fra Brooms «Eierne mener».

Det legges også til at bilen er super-solid og den ser så å si ny ut innvendig etter 300.000 kjørte kilometer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se hele anmeldelsen her:

På den siste av disse smakebitene skrives følgende av en eier av en E320 coupe.

– Engelskmennene kaller 124-serien for "overengineered". Av mange ansett for å være den beste Mercedes noensinne laget. Produsert i en tid da Mercedes-Benz ikke sparte på noe.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se hele anmeldelsen her:

Ikke overrasket

– Hva tenker du om dette da, Benny. Du får jo ikke akkurat bred støtte her?

– Nei og det er som ventet. Jeg vet at mange er glad i denne modellen. Senest tidligere denne uken snakket jeg med en kar som trekk fram dette som verdens beste bil. Det skjer stadig vekk.

Coupe-utgaven av 124-modellen er allerede en klassiker.
Coupe-utgaven av 124-modellen er allerede en klassiker.

– Og da protesterer du høylytt?

– He, he. Nei, jeg gjør ikke det, altså. Tror ikke noen blir lykkelige av å ta den diskusjonen.

– Kunne du tenke deg å eie en slik selv – alle feilene til tross?

– Absolutt. Jeg har alltid likt bilen som sådan. Jeg drømte om å eie en da de var nye. Jeg kunne jo enkelt fikse den selv. Jeg synes også designet har stått seg uvanlig godt – bilen er jo snart 40 år gammel. Dessuten er den god å kjøre. Så jeg forstår de som har en slik bil. Men verdens beste bil er det ikke, understreker bileksperten til slutt.

Her stopper superbilen midt på fjellet – selv sauene ser dumt på oss

Les også: To ting hindrer meg i å kjøpe godbilen – en gang til

Denne saken ble først publisert på Broom.no.