Toppsjef: – Flere elbiler betyr verre CO2-utslipp

Toyotas toppsjef, Akio Toyoda, frykter strømmangel og økonomiske problemer i Japan, hvis det innføres forbud mot bensin- og dieselbiler fra 2035. Illustrasjonsfoto
Toyotas toppsjef, Akio Toyoda, frykter strømmangel og økonomiske problemer i Japan, hvis det innføres forbud mot bensin- og dieselbiler fra 2035. Illustrasjonsfoto

Toyota frykter strømmangel og økonomiske problemer.

Selv om Toyota ennå ikke har sluppet sin første helelektriske bil, er de langt fremme på elektrifiserte drivlinjer, særlig i form av vanlige hybridbiler.

Så langt har Toyota levert mer enn 16 millioner hybrider verden over, siden den første modellen ble lansert tilbake i 1997.

Snart kommer også Toyota med flere elektriske nyheter. Men til tross for denne satsningen, er toppsjefen i konsernet, Akio Toyoda, tydelig på at elbilene rett og slett er «overhypet».

Det uttalte Toyoda under en årsavslutnings-pressekonferanse forleden.

Mener elbilene fører til økt CO2-utslipp

– Jo flere elbiler vi bygger, jo verre blir CO2-utslippene, sa toppsjefen, ifølge Wall Street Journal.

Toyoda sikter til hvor elbilene i Japan vil få strømmen sin fra.

I motsetning til Norge, hvor rundt 98 prosent av energien kommer fra fornybare kilder, er den japanske strømforsyningen i hovedsak basert på fossilt drevne kull- og gasskraftverk.

– Det ville bli strømmangel i Japan på sommeren hvis alle bilene gikk på elektrisitet, sa Toyoda.

Les også: Snart kommer Toyota med sin første elbil

I Norge ligger Toyota på andreplass over landets mest solgte bilmerker, godt drevet av nye RAV4 ladbar hybrid.
I Norge ligger Toyota på andreplass over landets mest solgte bilmerker, godt drevet av nye RAV4 ladbar hybrid.

Koster dyrt

Toyota-sjefen la heller ikke skjul på hva en 100 prosent elektrisk bilpark vil koste.

Ifølge Toyoda vil den nødvendige infrastrukturen koste et sted mellom 1.000 og 3.000 milliarder kroner.

Bakgrunnen for uttalelsene er at japanske myndigheter har planer om å forby biler som kun går på fossilt drivstoff fra 2035.

Det omtalte forslaget skal imidlertid ikke gjelde for hybridbiler, som nettopp Toyota er store på.

Her er bilene Broom-redaksjonen drømmer om

Toyotas toppsjef frykter strømmangel og økonomiske problemer i Japan, hvis det innføres forbud mot bensin- og dieselbiler fra 2035. Foto: Scanpix
Toyotas toppsjef frykter strømmangel og økonomiske problemer i Japan, hvis det innføres forbud mot bensin- og dieselbiler fra 2035. Foto: Scanpix

Ønsker mer åpenhet

Toyota er ikke den eneste bilprodusenten som ønsker mer åpenhet rundt utfordringene som knyttes til elbilene.

Tidligere i høst gikk toppsjefen i Polestar ut – med et ønske om at verdens bilprodusenter skal være ærlige om utslippene knyttet til elbilproduksjon.

– Bilprodusenter har tidligere ikke vært tydelig nok med kundene på hvordan produktene de selger påvirker miljøet. Det er ikke godt nok. Vi må være ærlige, uansett hvor ubehagelig det måtte være, sier Thomas Ingenlath.

Ved bruk av egne analyser, har Polestar avdekket at den nye elbilen Polestar 2, forlater fabrikken med et karbonavtrykk på totalt 26 tonn. Det er nesten dobbelt så mye sammenlignet med en Volvo XC40 med fossilmotor.

Hele rapporten kan du lese her

Artikkelen er først publisert av broom.no.

Personvernpolicy