Lexus UX 300e: Kutter prisen på ny elbil – like før den er i Norge

Toyota-konsernet ( som Lexus er den del av) har lange hybrid-tradisjoner. Med UX 300e har de for første gang også laget elbil.
Toyota-konsernet ( som Lexus er den del av) har lange hybrid-tradisjoner. Med UX 300e har de for første gang også laget elbil.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lexus går aggressivt til verks.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I månedsskiftet oktober/november kommer den første elbilen fra Lexus til Norge. Den kompakte crossoveren UX 300e går inn i en klasse der konkurransen er i ferd med å bli tøff.

Like før bilene kommer til landet, går Lexus nå ut med nyheten om at de kutter prisene på UX 300e. Den blir nå 30.000 kroner billigere.

Tidligere i år valgte de aller fleste bilimportører i Norge å øke prisene på grunn av valutasituasjonen. Det omfattet også UX 300e, som ble 40.000 kroner dyrere enn først annonsert.

Med prisreduksjonen er Lexus Norge blant de første importørene som reverserer store deler av økningen.

Dette forklarer de med endringer i valutakursen.

Fra 369.000 kroner

De nye prisene er som følger:

UX 300e Comfort: 369.000 kroner.

UX 300e Premium: 408.900 kroner.

UX 300e Premium Sun: 426.500 kroner.

UX 300e Luxury: 454.900 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

UX 300e Luxury Sun: 472.500 kroner.

For privatleie er den nye prisen fra kr 2.990 kroner per måned for levering i Oslo, inkludert metallic og vinterhjul.

Les mer om vårt første møte med Lexus UX 300e her:

Fine materialer og god finish preger interiøret, men Lexus velger en litt annen strategi på sitt interiørdesign enn mange andre gjør
Fine materialer og god finish preger interiøret, men Lexus velger en litt annen strategi på sitt interiørdesign enn mange andre gjør

Noen begrensninger

– Lexus UX 300e er en luksusbil til gunstig pris. I tillegg er Lexus kjent for ekstremt god kundeservice, trygghet og kvalitet. Vi garanterer at alle kunder skal få personlig oppfølging ved overlevering og som eiere av bilen, sier Knut-Erik Jahnsen, leder for Lexus i Norge.

Med rekkevidde et stykke over 300 kilometer og med hurtiglading på maks 50 kW, har UX 300e noen begrensninger i forhold til de beste rivalene, både på rekkevidde og ladefart. Så gjenstår det å se hvor viktig det vil være for kundene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lexus RX400h: Verdens beste brukt-SUV?

Et bevisst valg

Dette skrev vi i Broom da vi testet den elektriske Lexusen for første gang:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Vi kjenner igjen det litt særegne designet fra Lexus også på UX.
Vi kjenner igjen det litt særegne designet fra Lexus også på UX.

Bilen byr også på et noe annerledes design, både utvendig og kanskje særlig innvendig. På godt og vondt. Noen liker det. Andre er mer skeptiske. Bakseteplassen trekker også en del ned. Den er mest av alt en veldig hyggelig bil for to.

Fine materialer og god finish preger interiøret, men Lexus velger en litt annen strategi på sitt interiørdesign enn mange andre gjør

Heller ikke rekkevidde, strømforbruk og ladehastighet er noen paradegren for 300e. Det er litt synd.

Hadde den klart minst 400 WLTP-kilometer og ladet 100 - 150 kW hadde den vært en spesifikasjonsvinner i segmentet. Nå er den i beste fall midt på treet.

Vi tror likevel de som kjøper denne vil bli godt fornøyd. Å velge en 300e er et bevisst valg. Man kjøper ikke Lexus ved en slump eller tilfeldighet.Bilen er fin, godt utstyrt, lett å like og skiller seg litt ut fra mengden. Ikke minst har man tryggheten om Lexus-kvaliteten liggende i bunnen. Det i seg selv er gode argumenter for kjøp.

Klikk her for å lese testen vår av Lexus UX 300e

Denne saken ble først publisert på Broom.no.