Tror jobben er gjort – så får de en ubehagelig overraskelse

Nå er det dekkskiftsesong i store deler av landet. Det merkes også hos forsiktingsselskapene. Hvert år får de rapportert inn skader som følge av at et hjul har løsnet i fart.
Nå er det dekkskiftsesong i store deler av landet. Det merkes også hos forsiktingsselskapene. Hvert år får de rapportert inn skader som følge av at et hjul har løsnet i fart.

Du bør alltid etterstramme boltene.

Det har vært frostnetter i store deler av landet og nå meldes det også som snø mange steder. Det betyr at det er tid for dekkskift for veldig mange. Sommerdekkene skal av – vinterdekkene på.

Uavhengig av om du gjør jobben selv eller setter den bort: Én ting må du huske å gjøre i etterkant at dekkskiftet: Du må etterstramme hjulmutterne. Ellers kan det gå galt.

Det bekrefter forsikringsselskapet If som hvert år får inn fire-fem biler med alvorlige karosseriskader, fordi hjulene har løsnet i trafikken.

Husk å etterstramme hjulmutterne ved 10-12 kjørte kilometer etter at du har skiftet hjul, påpeker If.

Sigmund Clementz er informasjonssjef i If
Sigmund Clementz er informasjonssjef i If

Rar lyd

– Det er bare flaks at mennesker ikke kommer alvorlig til skade. Hvis en bil plutselig mister et hjul i 80-90 kilometer i timen, er det lett å tenke seg konsekvensene, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If.

– Antallet sjåfører som opplever at mutterne til bilhjulene løsner er høyere enn hva som blir meldt inn til forsikringsselskapene. Heldigvis oppdager de fleste at det er noe alvorlig feil med bilen før det skjer en ulykke. Den vanligste måten å oppdage løse hjulmuttere på, er at du hører en rar lyd når du kjører. Du kan også i enkelte tilfeller føle at bilen er litt ustabil og at det er «noe» når du beveger rattet, sier informasjonssjefen.

Se hva som har skjedd med dekkene de siste tiårene

I enkelte tilfeller kan vibrasjoner få hjulmuttere eller -bolter til å løsne etter hjulskift. Derfor er det viktig å etterstramme etter 10-12 kilometer. Foto: If.
I enkelte tilfeller kan vibrasjoner få hjulmuttere eller -bolter til å løsne etter hjulskift. Derfor er det viktig å etterstramme etter 10-12 kilometer. Foto: If.

Kjøpe og ha liggende i bilen

Det er som regel rundt tiden hvor folk skifter fra sommerdekk til vinterdekk – eller den andre veien – at ulykkene skjer. Grunnen er at smårystelser får muttere til å bevege seg, hvis de ikke er skrudd godt nok til. Deretter bare baller det på seg.

– Derfor er det viktig at du etterstrammer med hjulmutternøkkel. I dag er det faktisk biler som kommer uten hjulmutternøkkel eller hjulkryss, men det er så viktig å ha at du bør kjøpe det og ha hjulkrysset liggende i bilen. Et enkelt hjulkryss koster fra en femtilapp og oppover, sier Clementz, i en pressemelding.

Nå kommer de frekke dekktyvene

Dekktips for vinteren:

  • Fra 1. november og til første mandag etter 2. påskedag må mønsterdybden i dekkene være minst 3 millimeter, etter myndighetenes krav. If anbefaler at du skifter dekk før du har nådd denne mønsterslitasjen. Mønsterdybde måles i hovedrillene i de midterste tre firedeler av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets, bortsett fra der det er plassert slitasjevarslere.
  • Bruk av piggdekk eller kjetting er ikke lov fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 1. mai til og med 15. oktober. Det finnes ingen frister når du bruker piggfrie vinterdekk.
  • Uavhengig av mønsterdybde og dekkslitasje: Sjekk gummiens tilstand, da dekkenes egenskaper forringes over tid, dekkene blir stivere, hardere og glattere. Det anbefales at vinterdekk skiftes etter fire til fem sesonger på bilen.
  • Husk å sjekke at dekktrykket er riktig, og pass på å kontrollere og etterskru mutterne etter at du har kjørt 10-12 kilometer.

Kilde: Forsikringsselskapet If

Saken er først publisert på Broom.no

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden