Slik vil Tesla hjelpe konkurrentene

Å utvikle nye biler er veldig dyrt. Nå bekrefter Tesla-sjef Elon Musk at konkurrentene kan få bruke deres teknologi. Illustrasjonsbilde.
Å utvikle nye biler er veldig dyrt. Nå bekrefter Tesla-sjef Elon Musk at konkurrentene kan få bruke deres teknologi. Illustrasjonsbilde.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Uvanlige toner i bilbransjen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv de mest innbitte elbil-motstandere må innrømme at Tesla både lå og ligger et hestehode foran de fleste bilprodusenter på teknologi.

Etter bare noe få år som bilprodusent har de blitt målestokken som selv de som har bygget biler i 100 år nå bruker som referanse.

Tesla er foran de fleste elbilprodusenter på markedet, og mange sliter nå med å ta dem igjen.

Vender det andre kinnet til

Det er nok ikke til å feie under gulvmatta at mange av konkurrentene gjerne skulle «gruset» Tesla og overtatt stafettpinnen selv.

Dette vet selvfølgelig Teslas grunnlegger og sjef, Elon Musk. I stedet for å hovere, velger han et ydmykt og gammelt triks. Nemlig å vende "det andre kinnet til".

Les også: Bank slutter å gi lån til bensin- og dieselbiler

Elon Musks tweet. Faksimile fra Twitter.
Elon Musks tweet. Faksimile fra Twitter.

I en svar-tweet på en artikkel om bilprodusenter som sliter med å komme ajour med elbilteknologi, åpner Musk døra på gløtt og sier at de gjerne hjelper de som ønsker med å få på plass elbiler fort nok, uten at utviklingskostnadene løper løpsk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Elbilen klarer Oslo – Bergen tur/retur – uten å lade

Trolig langt i fra gratis

«Tesla er åpen for lisensprogramvare og leverer drivlinjer og batterier. Vi prøver bare å akselerere bærekraftig energi, ikke knuse konkurrenter», skriver Musk i en Twitter-melding.

Dette er ikke første gang. For tilbake i 2014 kunngjorde Musk at det er tillatt å bruke flere av Teslas patenter. Dog med noen forbehold.

Dette er selvfølgelig ikke gratis. Musk ser vel på dette som en grei måte å få ytterligere fortjeneste på allerede utviklet teknologi på. Men det er ikke billig å utvikle og teste ut sin egen teknologi heller. Det er tvert imot både dyrt og tidkrevende.

Volkswagen er et godt eksempel. Både nye VW Golf 8 og VW ID.3 er biler som sliter med egenutviklet og ikke optimalt fungerende teknologi. Det forsinker bilene og de må også oppgraderes i etterkant. Noe som øker kostnadene ytterligere.

Etter det vi i Broom kjenner til, er kinesiske Xpeng så langt den eneste bilprodusenten som har utviklet en elbil med Tesla-patenter. Men det kan nok helt sikkert bli flere.

Les også: – Bilferie i elbil hadde jeg ikke giddet - med mindre det er Tesla

Artikkelen er først publisert av broom.no.