Elbilsalget gikk ned i juli – Elbilforeningen bekymret

Elbilsalget flatet ut i andre kvartal i år, noe Elbilforeningen er bekymret for. Norge må øke utbyggingen av ladestasjoner og lademuligheter, mener foreningen. Illustrasjonsbilde.
Elbilsalget flatet ut i andre kvartal i år, noe Elbilforeningen er bekymret for. Norge må øke utbyggingen av ladestasjoner og lademuligheter, mener foreningen. Illustrasjonsbilde.
Artikkelen fortsetter under annonsen

I juli endte elbilandelen i nybilsalget på 45,1 prosent, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Det er ikke Elbilforeningen fornøyd med.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stortinget har et mål om 100 prosent nullutslipp i nybilsalget innen 2025, noe Elbilforeningen mener kan bli vanskelig å oppnå. De mener at elbilandelen burde vært over 50 prosent nå, og nærme seg 60 prosent ved årsskiftet hvis målet skal nås.

– Norge er landet i verden med desidert flest elbiler per innbygger, men målsettingene framover er ambisiøse. Skal vi nå målet om 100 prosent elektrisk nybilsalg i 2025, må både salgstallene opp og utbyggingen av hurtigladere holde tritt med antallet elbiler på veiene, sier kommunikasjonsleder Unni Berge i Norsk elbilforening.

Etter første kvartal i år var elbilandelen over 50 prosent, men salget de siste månedene drar andelen så langt i år ned til 47,7 prosent.

Denne sommeren har et stort antall elbileiere brukt bilen på sommerferie, noe som har ført til lange ladekøer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– For at alle skal velge elbil må lading gjøres enkelt og tilgjengelig. Det må bli like enkelt å hurtiglade som å fylle bensin og diesel. Dit er det et stykke igjen, konstaterer Berge.

Elbilforeningen mener at det må bygges ladestasjoner for hver 50. kilometer langs fylkesveiene samt store ladeparker med minst 50 hurtigladere for hver 150. kilometer langs hovedveinettet i Norge hvis det skal monne.