Reparere eller kvitte seg med bilen?

Volvo har i gjennomsnitt en levetid på nesten 20 år, så en 12 år gammel V70 bør fortsatt ha noen år igjen. Illustrasjonsbilde.
Volvo har i gjennomsnitt en levetid på nesten 20 år, så en 12 år gammel V70 bør fortsatt ha noen år igjen. Illustrasjonsbilde. Foto: Broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

– På et tidspunkt må man bare sette ned foten ...

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Clutchen på vår Volvo V70 2008-modell (enkel modell med enkelt interiør og manuelt gir) røk forleden dag.

Trolig er startmotoren også gåen. Verksted opplyser at styrestag også må skiftes. De estimerer at dette vil koste oss 30.000 kroner å reparere. Vil det lønne seg?

Det hører med til historien at vi egentlig er i en fase hvor vi ønsker å skifte bil. Fremme på høyre side, rett bak dekket, er bilen skrapet opp (lett synlig), men ikke rustet. Jeg regner med at dette blir trukket fra ved salg? Sikkert vanskelig å si hvor mye, men hva koster en ny skjerm?

Les også: Forhandleren frarådet ham å kjøpe denne bilen

Benny svarer:

Heisann!

Innimellom kommer man opp i slike situasjoner, hvor spørsmålet som dukker opp er om man skal selge eller beholde bilen. Og om den rett og slett er verdt påkosten som venter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På et tidspunkt må man også bare sette ned foten i i forhold til hvor mye man skal koste på en gammel bil som ikke lenger er all verden verdt.

I ditt tilfelle virker det nå som påkosten er i ferd med å hope seg opp. Og at dette fort kan beløpe seg til det du får for bilen ved salg.

På den annen side – slik du beskriver bilen nå, framstår den heller ikke som mye verdt. Om du skulle velge å selge den som den står. Det er nok snakk om kun lommerusk mer enn vrakpanten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

12 år skal jo normalt ikke være så mye for en Volvo. Den bør kunne klare 10 år til om den er i grei stand og ikke er rusten.

Les også: Så nær var Broom-Bennys billigbil å ende hos «høgger´n»

Så jeg vil tro at det å få reparert den nok vil lønne seg i ditt tilfelle. Jeg vil også tro at du kan få fikset den noe billigere enn den prisen du har fått oppgitt, om du tar bryet med å innhente priser fra flere verksteder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da vil den i alle fall være mye greiere å få solgt, selv om du kanskje ikke får tilbake hele investeringen. Det tror jeg blir mitt råd til deg i dette tilfellet.

Når det gjelder forskjermen, koster ikke den mange fillekronene i utgangspunktet. Men lakkering og bytte av denne – det trekker prisen voldsomt opp.

Mitt råd her, om du velger å gjøre noe med denne skrammen, er å få fikset det på en annen, billigere og enklere måte om du vil gjøre noe med det. Så får man leve med at ikke nødvendigvis blir 100 prosent strøkent. På eldre biler er noen ganger det nest beste godt nok.

Når du får fikset den opp, tar du en god vask og shine utvendig og innvendig, tar noe fine bilder av den og lager en god annonsetekst – og selger den. Vipps så er dere klare for å kjøpe en ny bil ...

Lykke til med Volvo-prosjektet og ny bil etter hvert!

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

(Artikkelen er først publisert av Broom)