Avslører nye detaljer – dette har de aldri gjort før

Senere i høst lanserer BMW en helt ny generasjon M3 og M4. Nå avslører de nye detaljer, blant annet at modellene blir tilgjengelig med firehjulsdrift for første gang. Dette er første smakebit av interiøret, som naturligvis gjenspeiler nye 3- og 4-serie.
Senere i høst lanserer BMW en helt ny generasjon M3 og M4. Nå avslører de nye detaljer, blant annet at modellene blir tilgjengelig med firehjulsdrift for første gang. Dette er første smakebit av interiøret, som naturligvis gjenspeiler nye 3- og 4-serie.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Snart er det duket for to helt spesielle modeller fra BMW.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidligere i sommer lanserte BMW en helt ny generasjon 4-serie. Dette er bilen som har vakt stor oppsikt, mest av alt på grunn av det nye designspråket med en ny og stor grill.

Nye 4-serie kommer til Norge allerede i oktober. Det er M440i xDrive som blir den foreløpige toppmodellen, med 374 hk og 500 Nm.

Men det skal naturligvis ikke stoppe der. Snart kommer også BMWs M-avdeling med en helt ny generasjon M3 og M4.

Nå avslører BMW flere spennende detaljer på de nye toppmodellene.

(Saken fortsetter under bildet)

BMW har de siste månedene brukt utallige timer på bane, for å teste og fintune bilene, før de settes i produksjon.
BMW har de siste månedene brukt utallige timer på bane, for å teste og fintune bilene, før de settes i produksjon.

Firehjulsdrift for første gang

Tidligere rykter skal ha det til at kommende M3 og M4 får samme motor som i nye X3 og X4 M. Det vil si den nye rekkeseksmotoren (S58) på 3 liter.

Nå bekrefter også BMW dette selv.

Standardversjonen, om slikt kan kalles standard, byr på 480 hk i kombinasjon med en 6-trinns manuell girkasse. Competition-versjonen blir på 510 hk og 650 Nm dreiemoment, i kombinasjon med en 8-trinns M Steptronic automatkasse. Sammenlignet med forrige generasjon, er effekten dermed økt med henholdsvis 49 og 60 hk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kreftene sendes til bakhjulene. Men etterhvert blir Competition-modellene også tilgjengelig med firehjulsdrift for første gang.

xDrive-systemet blir det samme som vi finner på dagens M5 og M8. Det vil si at man kan koble ut driften på fremhjulene, og dermed få en ren bakhjulstrekker hvis man ønsker det.

Les også: Vi har testet BMW X3 M. En skikkelig racer-SUV!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under bildet)

Slik ser nye 4-serie ut. Det er ingen tvil om at den nye grillen vekker massiv oppmerksomhet.
Slik ser nye 4-serie ut. Det er ingen tvil om at den nye grillen vekker massiv oppmerksomhet.

Premiere i september

I tillegg til den nye motoren, får nye M3 og M4 også en rekke andre forbedringer. Her skal både hjuloppheng, demperoppsett og bremser være nytt.

Etter en rekke tester på landeveier rundt om i verden, har prototypene den siste tiden blitt presset til det ytterste på noen av verdens mest krevende racingbaner, blant annet den beryktede Nordschleife på Nürburgring.

Her er nye M4 avslørt uten folie.
Her er nye M4 avslørt uten folie.

Et par måneder før bilene får sine verdenspremierer, finpusses nå formen til de kamuflerte prototypene på Sachsenring i Tyskland.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Forventningene er selvsagt store – også denne gang. Dette er biler med en helt spesiell plass i hjertet til de med bensin i blodet, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Helt nye M3 og M4 får sin verdenspremiere i midten av september. Det er med andre ord ikke veldig lenge til vi får se de to nye spydspissene offisielt, helt uten kamuflasje.

Les også: Ny BMW 4-serie: Denne vekker stor oppsikt

Noen bilmodeller bærer på en arv som forplikter mer enn andre. Nå nærmer det seg neste kapittel i historien til to av BMWs ypperste ikoner; BMW M3 og M4.
Noen bilmodeller bærer på en arv som forplikter mer enn andre. Nå nærmer det seg neste kapittel i historien til to av BMWs ypperste ikoner; BMW M3 og M4.

Saken ble først publisert på Broom.no