Mercedes CLA og B250e har best rekkevidde i klassen – nå er prisene klare
Spennende nyheter kommer til Norge i høst.
Mercedes er godt i gang med en storsatsning på elektriske drivlinjer, både i form av ladbare hybrider og helelektriske modeller.
Den nye SUVen GLE 350de er blant de aller hotteste nyhetene på den ladbare fronten om dagen, med en elektrisk rekkevidde på inntil 99 kilometer.
Nå introduserer selskapet tre nye ladbare biler, under EQ Power-merkevaren. Vi snakker om B-Klasse, CLA Coupé og CLA Shooting Brake – alle i ladbare utgaver og med klasseledende rekkevidde.
Fra 454.900 kroner
De første modellene er forventet til Norge allerede i løpet av høsten, og nå er prisene klare. Nye B250e starter på 454.900 kroner. Her er den elektriske rekkevidden oppgitt til 56-67 kilometer, målt etter WLTP.
Under panseret sitter en 4-sylindret 1,3 liters bensinmotor på 160 hk. Den jobber sammen med en elmotor på 75 kW. Samlet effekt er 218 hk og 450 Nm. Det tar bilen fra 0-100 km/t på 6,8 sekunder.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenOppgitt forbruk ved blandet kjøring er 0,14 liter/mil.
Drivlinjen på nye CLA 250e og CLA 250e Shooting Brake er akkurat den samme, men her er rekkevidden oppgitt til henholdsvis 60-69 kilometer og 58-68 kilometer.
Prisene er 471.900 for CLA Coupé og 486.900 for Shooting Brake-utgaven.
Les også: A-klasse kommer som ladbar hybrid
(Saken fortsetter under)
Lades på 25 minutter
Det vannavkjølte batteriet har en total kapasitet på 15,6 kWt, og er dermed det største i segmentet.
De kompakte EQ Power-modellene kan lades med både vekselstrøm (AC) og likestrøm (DC), der sistnevnte med 24 kW kun bruker 25 minutter fra 10-80 prosent. Fra en ladeboks som leverer 7,4 kW tar det omkring 1 time og 45 minutter fra 10-100 prosent.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFor å optimalisere bagasjeromsplassen er eksosanlegget fullstendig redesignet. Fremfor å strekke seg til enden av bilen, avsluttes det nå midt under kjøretøyet. Drivstofftanken er integrert i installasjonsrommet for akselen, noe som gjør at batteriet kan plasseres under baksetene.
Artikkelen fortsetter under annonsenDette resulterer i minimalt tap av bagasjeromsplass sammenlignet med søstermodellene og sikrer et helt flatt gulv.
Les også: Vi tester nye GLE 350de: Stor SUV – nesten ikke forbruk
(Saken fortsetter under)
Ulike kjøreprogram
Det nye brukergrensesnittet MBUX er på plass i de nye modellene, med funksjoner som stemmestyring og augmented reality-navigasjon.
Et nytt elektrisk program introduseres og gjør at forbrenningsmotoren kun starter ved kick-down. I dette programmet kan man også styre mengden regenerering via to hendler bak rattet.
Via Dynamic select-bryteren i midtkonsollen har man de tradisjonelle valgene komfort-, ECO- og Sport slik at man kan velge mellom 100 prosent utslippsfri drift, hybriddrift, eller forbrenningsmodus for å spare batteri til bynære strøk.
– For modellene i kompaktklassen med EQ Power er elektrisk kjøreglede og egnethet til hverdagslig bruk viktig. En imponerende elektrisk rekkevidde på inntil 69 km gjør det mulig å tilbakelegge det meste av den daglige kjøringen helt elektrisk, uten at det går på bekostning av bilens øvrige kvaliteter, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen.
Saken er opprinnelig publisert på Broom.no