Audi-toppsjef: – Bensin- og dieselbiler vil leve videre i lang tid
Toner ned fokuset på elektrifisering.
Hjemme i Norge handler mye om elektrifisering av bilparken. Men ser vi på det globale bilsalget er situasjonen noe helt annet.
Her dominerer fremdeles salget av rene bensin- og dieselbiler. Og slik vil det være i lang tid fremover.
Det forteller administrerende direktør i Audi, Markus Duesmann, til tyske Automobilwoche.
Toppsjefen legger til at andelen elbiler vil øke ved midten av 2020-tallet, men at 60-70 prosent av det totale salget fremdeles vil utgjøre Audi-modeller med bensin- eller dieselmotorer.
Investerer tungt på fossilmotorer
Duesmann ønsker å tone ned fokuset på elektrifisering, og understreker samtidig at Audi vil satse tungt på å utvikle nye og bedre fossilmotorer de kommende årene.
– Forbrenningsmotoren er langt fra død, og vil leve videre i veldig lang tid, sier toppsjefen under et større intervju han deltok i sammen med Bayerns statsminister Markus Söder.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDuesmann har tidligere jobbet med utvikling av forbrenningsmotorer i både BMW og Mercedes.
Nå er altså planen i å videreutvikle Audis flåte av bensin- og dieselmotorer mot stadig skjerpede utslippskrav.
Audi-motor ble truet av miljøkrav – nå kommer en stor gladnyhet
Mercedes satser på diesel
Audi er langt ifra alene om å investere store summer i nye bensin- og dieselmotorer. Mercedes er også blant selskapene som har uttalt at moderne forbrenningsmotorer vil fortsette å være en relevant del av drivlinjemiksen i lang tid fremover.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet indikeres at nullutslippsbiler vil stå for inntil 25 prosent av Daimlers globale nybilsalg i 2025, i tråd med anslagene fra andre store bilprodusenter.
Med andre ord vil rundt 75 prosent av salget fremdeles være knyttet til forbrenningsmotoren, i en aller annen form.
– I et globalt perspektiv utgjør det norske markedet 0,2 prosent av nybilsalget. Det er med andre ord lite realistisk å tro at store produsenter som Daimler vil skreddersy utvikling av ny teknologi og produksjonslinjer etter norsk etterspørsel alene, har kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz Norge, Audun Hermansen, tidligere uttalt til Broom.
Denne saken ble først publisert på Broom.no.